Jump to content
Annons

Faktura från en väns företag?


mrpimmy

Recommended Posts

Jag ska spela piano med en vän som sjunger och vill kunna ta emot vita pengar.

Jag har inget företag men min vän har. Så vi tänkte att han kan ju fakturera hela beloppet.

Om vi tex fakturerar 2000kr, hur mycket pengar kan han ge mig utan att förlora något på det?

Jag förstår att en bra riktlinje brukar vara ca hälften av det fakturerade beloppet? Eftersom hälften försvinner i sociala avgifter, skatter och liknande. Om vi nu tänker oss att han tar ut pengarna i lön, eller vinst, till sig själv, och ger mig dem. Alltså inte att jag är anställd hos honom och han ger mig lön.

Jag vill inte gå genom något fakturaföretag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Momsen måste han betala in, så där går 20% bort.

Om det är en enskild firma, så är egenavgifterna på vinsten 28,97% (motsvarar arbetsgivaravgiften), så det måste dras av.

Till slut så är det inkomstskatt, som i genomsnitt för hela landet är 31.5%, men det varierar förstås en del från kommun till kommun...

2000 - 20% = 1600

1600 -28,97% = 1136

1136 - 31,5% = 778

500 är alltså lite i lägsta laget, men inte jättelångt ifrån sanningen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är ju ett artistframträdande och det är momsfritt sist jag kontrollerade.

Jag har rotat i det där några gånger för egen del, och vad jag har förstått måste bolaget som fakturerar vara ditt eget om du ska kunna fakturera utan moms.

"Tjänsten ska tillhandahållas av den utövande konstnären eller av en juridisk person där artisten eller artisterna har det bestämmande inflytandet."

Dvs om du fakturerar via kompisens bolag eller ett faktureringsbolag blir det ändå moms.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har rotat i det där några gånger för egen del, och vad jag har förstått måste bolaget som fakturerar vara ditt eget om du ska kunna fakturera utan moms.

"Tjänsten ska tillhandahållas av den utövande konstnären eller av en juridisk person där artisten eller artisterna har det bestämmande inflytandet."

Dvs om du fakturerar via kompisens bolag eller ett faktureringsbolag blir det ändå moms.

Men i det här fallet så menar väl TS att vännen fakturerar hela beloppet med sitt företag för att sen ta ut eget uttag. Varför skulle vännen inte kunna fakturera momsfritt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men i det här fallet så menar väl TS att vännen fakturerar hela beloppet med sitt företag för att sen ta ut eget uttag. Varför skulle vännen inte kunna fakturera momsfritt?

Det har du rätt i. Sorry, jag missade att vännen skulle vara med och spela.

Den möjligheten borde ju kunna funka!

Jag kom på en sak till: Om man betalar mindre än 1000 kr i lön till en person under ett år behöver man nog inte betala några sociala avgifter? Den gränsen kanske ni kommer över ändå, men 995 kr i bruttolön är ett klassiskt gage per person av den anledningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...