Jump to content
Annons

Tips! Innan man skickar in sin låt på mixning.


Lonie

Recommended Posts

Hej.

Har äntligen gjort en låt som jag är oerhört nöjd över och låter inte som någon annan. Jag har bestämt mig att skicka in den så den blir professionellt mixad. Har kontakt med en person som mixar till stora artister. Men jag är färdig med det instrumentala men sången är jag osäker på. Ska jag melodyne sången eller gör dom det? Får det vara click och andingsljud i sången innan? Kan dom ta bort sånt? Och alla sång lager måste dom också vara perfekta eller ser dom sen helhets bilden. Snälla behöver svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Det är bäst fixa sånt själv. Det tar ju tid fixa sånt och det får du i såna fall vara beredd på att betala mer för det. Fråga i alla fall det kostar ju inget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att det beror på vad ni kommit överens om.

I ren mixning ingår egentligen ingen redigering (ta bort missljud med mera) eller produktion (pitcha rätt, välja tagningar med mera). 

Och som Diehard skriver så kan mixaren lägga mer tid på själva mixen om allt annat är färdigt vid överlämningen. 

Om du känner att du kan göra det själv tillräckligt bra, rekommenderar jag at du gör klart sångspåren så som du själv tycker dom ska vara. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Var gång jag skickar iväg till mixning så redigerar jag klart så gott det går. Behövs det melodyne på sången? Man hör kanske att basgitarren är lite ostämd, eller någon sur sologura så fixar jag det med melodyne. Klipper bort allt onödigt mellan sången, dvs jag klipper bort andning mellan tagningarna och annat som inte ska vara där. Viktigt dock att tänka på är att inte ta bort inandningarna när sången kommer in. Annars kan det låta konstigt och stelt. Se till att sången ligger i takt, detta är lätt att fixa med melodyne.

Se även till att alla instrument som inte ska låta är helt tysta, till exempel i början och slutet på en låt så klipp bort click och brum och hum på på gitarr och bas med mera. Även trummor så man inte hör en idiottrummis sitta och andas i överhänget innan låten går igång....inte så sexigt...

Tänk även på att när du klipper så kan det uppstå ett click, det är lätt avhjälpt genom att använda en snabb in- eller ut-fading.

Helt enkelt gör det så klart det bara går innan du skickar iväg det, så att mixnings-teknikern kan uteslutande ägna sig åt att mixa. Inget annat.

Jo just det. Var noga med att döpa alla filer på ett bra och enhetligt sätt.

GIT 1L

GIT 2R

BAS

VIRVEL-TOP

.......

Och så vidare...

Sedan bouncar du ner det till det format teknikern vill ha.

Till exempel 41khz 32bit floating point

Lycka till 🙂

Redigerat av magnus83
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...