Jump to content
Annons

Brus i nya KRK monitorer


Studiotrailern

Recommended Posts

Tjenare

Mina nya KRK RP 5 G3 monitorer brusar när grafikkortet börjar jobba, dvs även när jag när jag har Hörlurarna igång och volymen på minimum.

Har ett native Instruments audio 6

Har även provat ett focusrite 6i6 men det vart samma problem..

Har balanserade kablar,

Det börjar brusa när datorn blir belastad dvs antingen både cpu och gpu (grafikkort)

Har framförallt märkt detta när jag spelar...

Mycket irriterande...

Ska man köpa en galvanisk avskiljare lr

Eller har någon någon annan idé?

Hälsn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har jag rätt om jag antar att du egentligen inte menar ett faktiskt brus-ljud av den typen man får när man exempelvis drar på en förstärkare för högt, utan ett konstigt ihåligt ljud med lätt ton som förändrar sig beroende på vad du gör?
Hade det problemet i ljudet från det interna ljudchippet på ett moderkort för några år sen. Det gick via TOSLink (optisk S P/DIF), och hade ingen som helt koppling elektriskt till datorn.
Är med största sannolikhet ett jordfel har jag förstått. För mig löste det sig när jag bytte trafo. Har man riktigt otur så börjar datorn ta in radiosignaler med chassit som antenn! Jag har själv as-tuffa inspelningar från när en datorn tog in en mängd olika kanaler samtidigt :-)

För din del skulle jag kolla först av allt ifall elen som går till dina grejer är jordad. Är den inte det så skulle lång kabel från ett jordat uttag kunna vara första försöket till lösning.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare,

Tack för svar, jo jag har Jordat uttag men jag skall för säkerhets skull kolla så att jorden är påkopplad.....

Jag testade igår att inte köra med balanserade kablar och då vart det ännu värre... Då lät monitorerna till o med när jag rörde musen.

Jag funderar på att klippa till på en sådan här https://m.thomann.de/se/art_dti.htm

Vad tror ni om det skulle det kunna avhjälpa problemet?

Hälsn

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, tveklöst jordfel, men frågan är om jordning av elen gör mycket skillnad. Jag vet inte exakt varför det uppstår, rent logisk sett så borde allt vara skyddat från sånt och ljudkretsar ha störningsfilter, men kan vara så att det är trafon som spökar. Hade som sagt det problemet med gamla Fractal-frafon, men det försvann helt när jag bytte till en...minns inte vad som sitter i just nu, men annan trafo, helt enkelt.
Dock ,det KAN vara så att det var grafikkortet som jävlades åsså. Bytte trafo för att kunna köra mitt då nya GTX460-kort i en videoredigering. Hade ett....minns inte vad det hette, men var gammalt som gatan. Har du nåt annat grafikkort liggandes att testa med så är det ju inte fel att göra ett försök i vart fall, jag kan misstänka att boxen du länkade till inte gör stor skillnad för signalen som den är då ljudet i sig inte är ett ground-hum utan ett avtryck av andra enheter som sänds som en ren audiosignal, men även där - kan vara värt att testa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare

En uppdatering

Har exakt samma problem som den här killen

https://forum.studio.se/topic/107317-extremt-irriterande-stoerningsljud-i-monitorerna-vad-aer-problemet/

Tror att det är jorden som spökar.

Har provat följande, har provat koppla in högtalarna, i hallen som ligger på en annan el panel, då får jag ett konstant surrande och när jag kopplar in högtalarna men mindre surr när jag spelar spel, sen har jag kopplat in högtalarna i badrummet så försvinner det konstanta surrande och det är mindre surrande när jag spelar då.

Har efter mycket googlande kommit fram till att det är förmodligen mitt nätaggregat som läcker lite ström genom jorden vilket skapar surrandet i högtalarna.

Har beställt följande adapter, https://emusic.se/product/29215/Hosa-GLT-255-Adapter-(XLR-Hona-till-XLR-Hane)

Som skall koppla bort jorden från monitorerna, så skall vi se om detta löser problemet.

Kanske någon har någon annan idé?

Hälsn

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Med en jordfelsbrytare borde du kunna kolla om så är fallet.

Jordfelsbrytare bryter normalt vid 30mA. Har du jord loopar som drar 30 mA så ska du stänga av utrustningen och låta någon fackman reparera för då börjar det närma sig livsfara.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jordfelsbrytare bryter normalt vid 30mA. Har du jord loopar som drar 30 mA så ska du stänga av utrustningen och låta någon fackman reparera för då börjar det närma sig livsfara.

Är de inte vassare än så? Jag inbillade mig att de löste ut vid betydligt mindre nivåer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...