Jump to content
Annons

Toontrack Superior Drummer 3 - The Rock Foundry SDX


KillwithSkill

Recommended Posts

 

  • In excess of 230 GB of raw, unprocessed sounds in 44.1 kHz/24 bit
  • Recorded with an additional eleven separate room microphones set up in a surround configuration for a complete immersive experience
  • Playback in stereo or up to 11 channel surround systems
  • Engineered by George Massenburg
  • Integrated offline audio to MIDI conversion
  • Approx. 350 vintage and classic drum machine sounds
  • 35 mixer effects
  • New and improved scalable interface with detachable windows
  • Edit Play Style, Tap2Find, Song Creator and Song Track features as well as improved workflow and search functionality
  • Built-in MIDI grid editor
  • DAW automation for built-in macro controls
  • Drag & drop and import for individual and third party samples
  • Support for keyboard shortcuts

 

Info & källa: https://www.toontrack.com/superior-drummer-3-announcement/

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Drag & drop and import for individual and third party samples. Jo jag tackar jag. Det är flera år sen 2.an kom så inte en dag för sent.Jaha 1499:- för uppgradering står det. Blir till att tömma plånboken i september. 🙂

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågar mig om det är värt besväret, still. Det är ju en exponentiell kurva (eller logaritmisk?) sett till tillverkarens arbetsinsats kontra de förbättringar man hör nuförtiden. Jag köper att arbetsflödet kan ha förbättrats, men det faktiska soundet i en reell produktion? Skulle jag höra om det var SD2 eller SD3 jag hade använt? Jag lirar ju alltid in det. Tydligen är more more.

The sound library is configured in six (6) convenient download packages.
1. “Software” (approx. 230 MB)
2. “Basic Sound Library” (approx. 40 GB)
3. “Room” (approx. 46 GB)
4. “Surround 1” (approx. 43 GB)
5. “Surround 2” (approx. 52 GB)
6. “Bleed” (approx. 54 GB)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst. Fler funktioner onekligen. Drag and drop med egna samples, audio till MIDI-implementering, skalbart GUI (och snyggare), advanced e-drum features (vad det nu kommer att innebära). Men surround-biten ställer jag mig ändå frågande till. Utöver det, mer av allt. Mixningen sköter jag helst externt i DAW oavsett routing-möjligheter och befintliga pluggar som kan tänkas finnas, där de haft avsikten att trumljudet ska fixas helt och hållet i SD.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Mums. Blanda från olika sdx:er och ezx är värt en uppgradering. Egna samples är ju också trevligt. Men inget om att de har bytt till VST3?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Frågar mig om det är värt besväret, still. Det är ju en exponentiell kurva (eller logaritmisk?) sett till tillverkarens arbetsinsats kontra de förbättringar man hör nuförtiden. Jag köper att arbetsflödet kan ha förbättrats, men det faktiska soundet i en reell produktion? Skulle jag höra om det var SD2 eller SD3 jag hade använt? Jag lirar ju alltid in det. Tydligen är more more.

Om det är värt besväret? Vilket besvär? Att uppgradera eller inte? Och det faktiska soundet och om man hör skillnad mellan 2:an och 3:an? Återstå att höra när fler videos har laddats upp. Kan alltid hoppas att humanizerfunktionen har förbättrats också. Visserligen ändrar jag velocity på allt för varje slag men ändå.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Fast jag blev inte så imponerad på ljuden direkt  😮  Ska det låta så?  😕

😆 Och hur ska det låta för att det ska låta bra för dig då?

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Och hur ska det låta för att det ska låta bra för dig då?

😄  Vet inte! Jag tyckte det lät väldigt mycket kompressor. Eller så hade jag mest kompressor i huvet..  😱  😊

Vill ju veta hur det låter utan allt skit. Nåja.. det lär nog komma en massa youtubes sedan man får avvakta!  ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nä jag håller med. Har 2:an oxå men ska det vara så svårt och få det att låta helt akustiskt. Som i verkligheten?  🤪

Det handlar om att få det att låta som en trummis. En massa arbete och för lite velocity är den största anledningen till att det låter trumplugg om det hela. Att bara sätta velocity på typ 100 på virveln låten igenom,tja då kan man inte förvänta sig så mycket. Studera hur trummisar spelar på youtube t ex. Midiloopar låter aldrig realistiska nog och man får alltid gå in och arbeta med velocity på dem för att de ska låta vettigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om att få det att låta som en trummis. En massa arbete och för lite velocity är den största anledningen till att det låter trumplugg om det hela. Att bara sätta velocity på typ 100 på virveln låten igenom,tja då kan man inte förvänta sig så mycket. Studera hur trummisar spelar på youtube t ex. Midiloopar låter aldrig realistiska nog och man får alltid gå in och arbeta med velocity på dem för att de ska låta vettigare.

Håller med. Nu är jag förvisso biased i egenskap av trummis/e-trummis, men att man spelar in det på ett känsligt digitalkit är A och O (precis som blodgrupper). För ett mer "autentiskt" sound är en uppgradering från SD2 till SD3 inte den graal som kommer att göra att person X:s loopar eller programmerade trumpartier plötsligt vaknar till liv. 

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Nu är jag förvisso biased i egenskap av trummis/e-trummis, men att man spelar in det på ett känsligt digitalkit är A och O (precis som blodgrupper). För ett mer "autentiskt" sound är en uppgradering från SD2 till SD3 inte den graal som kommer att göra att person X:s loopar eller programmerade trumpartier plötsligt vaknar till liv. 

Men det är väl demos folk gör? Eller använder folk detta för att få ett "livesound" på musik som ska ges ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är väl demos folk gör? Eller använder folk detta för att få ett "livesound" på musik som ska ges ut?

Demos? Möjligt att folk använder det i det avseendet. Vi gör officiella släpp i all fall. Utan att avvika från trådämnet har du SD i första och SSD i andra:

https://open.spotify.com/track/17OoOnw3jqUVJVBKRQMLiP

https://open.spotify.com/track/3DXy8Fi78yPDPYYObEOKow

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där lät gött!

Vad är det för nåt? Verkar ju vara ett projekt?

Har varit rullande över tid. Gitarristens låtar sedan gammalt, men det mesta inspelat i min lägenhet under nytt projektnamn. Övriga medverkande (sång), inklusive gitarristen, är tämligen kända från andra akter både här och utomlands. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit rullande över tid. Gitarristens låtar sedan gammalt, men det mesta inspelat i min lägenhet under nytt projektnamn. Övriga medverkande (sång), inklusive gitarristen, är tämligen kända från andra akter både här och utomlands. 

Gött! Det låter bra! 🙂

Känner du till Diztord? Rätt kul att lyssna på.

Deras videokanal https://www.youtube.com/user/diztord/videos

Spotify: https://open.spotify.com/artist/5SJq66zDtu35BkIiHnvv70

Min favvo är den här. Thomas Vikström sjunger in i helvete gött!

Verkar vara lite samma grej som man gör nu för tiden. Man är inte ett fullt band utan meckar ihop nåt kul och  så blir det en låt och man släpper det på spotify.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...