Jump to content
Annons

Tips för att effektivt bemästra musikproduktion och bli en bra producent?


Gäst

Recommended Posts

Hej

Mitt namn är Andreas, jag är 29 år gammal och ny här på forumet  🙂 

Jag har hållit på med musik på hobby/amatör nivå till och från i flera år men det är först nu som jag känner att jag vill satsa på allvar med musiken.

Jag har egen studio hemma och kan grunderna i Presonus Studio One 3, dock så får jag aldrig mina mixar att låta något vidare bra... det blir liksom för platt och inte alls så "brett och maffigt" som jag vill att det skall låta  🙁 

Jag söker nu därför tips på hur jag mest effektivt kan lära mig att bemästra musikproduktion i helhet, utvecklas som producent och få mina mixar att låta professionellt. Finns det några bra videokurser online som täcker alla elementen och i så fall vart? Bör jag läsa några några böcker och i så fall vilka? Hur bar du dig åt för att bli en bra producent etcetera? 

Bomba gärna tråden med dina egna erfarenheter, tips och länkar!  😄 
 

16641089_1300647283358743_55454198422112

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...
Annons

Kul att du håller på med Studio one 3.

Har själv hållt på länge, lite till och från med vissa långa uppehåll. Skaffade själv studio one vilket jag gillar skarp. Ser mig som amatör inom musikskapande, men shit va roligt det är. Vad gör du för musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara tipsa om mix relaterat,:)

Investera i kunskap.

Mix with the masters, bra om du redan fattar "the basics"

Puremix.net, bra för nybörjare och erfarna

Dueling mixes, bra för att träna mixning, du får hela deras katalog av multitracks om du signar up bara en månad.

Om jag ska ge lite tips för mixning så är det
Referenslyssna på låtar i samma genre som du vill låta som på samma RMS (googla ev.)

Dina öron och hjärna och erfarenhet är det viktigaste, dvs. Det finns inga genvägar, det närmsta är investera i grymma resurser och träna några år

Du kommer inte kunna göra bra mixar om du inte kan höra alla frekvenser, tex subwoofer, ha rimlig akustikbehandling etc

Tänk på ljudvolymen när du lyssnar på musik i allmänhet särskilt på din mixstation, man ska lyssna hyffsat lågt, och oftast lyssnar man starkare på musik man gillar, det kommer göra att du isåfall försöker göra 75 db att låta som 80db, som du minns att din favvo musik låter som, och det är ett misstag

Lycka till:)
 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara svara för elektronisk musik (är också amatör!), men en enkel regel jag har är att ge varje instrument ett eget rum i ljudspektrumet (med viss överlapp såklart.) Jag gillar att stämma till F eftersom jag tycker subben i kick eller bas slår hårt och fint vid 43 hz = fett.

Jag pitchar ner kicken så den peakar vid 43 hz (och kortar av samplingen eftersom sinuskurvan kan bli ganska lång när man sänker hastigheten.)

Basgångens fundamentala frekvens hamnar en oktav ovan, dvs 86hz, med lite saturation plus mjukare lager någon oktav över för att få fram lite mer karaktär. Tycker mixen blir renare om kick och bas inte slåss om samma band. Basen får gärna ta hand om 300-400hz också för att ge värme. Leads etc brukar jag lägga en highpass på runt 500-600hz.

För att få fet stereobredd jobbar jag först fram det ljud jag vill ha, sedan lägger jag två nya spår med samma slinga fast hårdpannade höger/vänster och med en annan ljudpatch på vardera. Det kan vara så enkelt som en sågtand i höger och en square i vänster, men ibland kan det krävas lite mer meck beroende på hur huvudljudet låter. Ger bättre resultat än man kan tro. Haas-effekten och merparten av alla stereopluggar kan dra åt helvete, de sabbar bara monomixen 🙂

Om allt ovan misslyckas EQ:ar jag bara en hängmatta över masterbussen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Varmt välkommen! 

Förutom erfarenhet, så är god lyssning och ett väl akustisdkbehandlat rum A och O för att få till välljudande mixar. Självklart behöver du inte det dyraste, men att lita på din lyssning är väsentligt. 

Du kan alltid spana in 

https://www.recordingrevolution.com

https://theproaudiofiles.com

Eller söka på "Fredagstipset" på https://studio.idg.se

Mvh Jon

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade kollat in Homestudiocorner. Det är Joe Gilder som nämnt tidigare. Han har en hel drös med gratis videos på youtube och om det är "ikke-elektronisk" musik du vill satsa på så fokuserar han också mycket på produktion.

Rekommenderas varmt av mig. Har varit i hans VIP-program i snart ett år och ser stora förbättringar i min egen förmåga. 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bobby Owsinski har skrivit en hel del böcker om produktion, mixning och musikbranschen. Bra att följa t.ex. på Twitter eller via hans webbsajt. T.ex. boken ”The Mixing Engineer’s handbook” har ett kul format där halva boken är intervjuer med kända mixare. Mest icke-elektronisk musik där dock. Hans bokserie ”Hits Deconstructed” är bra om man vill gräva ner sig i produktion och arr.

Dave Pensado är en klippa på Youtube. Jag gillar videoserien ”Into the lair”, speciellt de äldre avsnitten. Man kan få mycket bra inspiration och många idéer även om man inte använder exakt de pluggar som han kör med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sök kunskap om hur man brukar göra när man mixar, vad de olika effekter som finns att tillgå gör. (kompressor, eq osv). Leta tips och trix.

Viktigast är dock att mixa! Det viktigaste verktyget man har som mixare är öronen. Och de utvecklar man inte genom att läsa en artikel eller titta på en tutorial. Öronen utvecklar man genom att mixa och lyssna aktivt på musik. Det är lite som alla saker man vill lära sig. Man måste öva på det. En av mina förebilder inom mixning, Jens Bogren, har sagt, mixa 50 album så är du proffs sen! Tror att det ligger mycket i det. Med tiden kommer dina mixar bli bättre för du lär dig känna igen frekvenser, du hör dynamiken i musiken osv. Du hör att du behöver ta bort lite runt 800 Hz i trummorna tex. Dina öron blir mer utvecklade helt enkelt. Så mixa mycket är mitt tips!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...