Jump to content
Annons

Inkörningstiden för bra signalkablar är ju 200, 300 timmar...


Guitar Nilsson

Recommended Posts

En En för mig okänd lirare tipsar mig genom Facebook Messenger om kablar jag borde testa att sjunga 50-talsmusik igenom. De har enligt honom en inkörningstid (!) på några hundra timmar innan de låter som bäst. Det blev komiskt när han blev förbannad när jag svarade att det var påhitt... Tar mig friheten att kopiera konversationen:

Mats Svensson
Du som lirar musik från 50 talet i bland borde prova en mikrofonkabel som går att köra som interconnect också. Kabeln heter Belden 8402 Köpes vad jag kan hitta billigast på Ebay av den grekiska försäljaren. Handartcables. Jämfört med amerikanerna så är frakten mycket lägre. Beställde på en söndag och på onsdagen så kom kablarna med posten. Håller på att köra in dem nu men de kräver 2-300 timmar innan de låter bra. Ca 3 veckor och att köra in kablar är ingen höjdare för de låter illa som fan tidvis men det är smällar man får ta. Jag som bara använder dator + dac har lagt in dem från dac till försteg och från försteg till slutsteg. Kan kanske funka för dig.
De kostar knappt 900:- för 2 par som e 0,5 m långa. Skall vara förnicklade Switchcraft rca kontakter.
Skall bli skoj att höra hur annorlunda de låter i slutändan.
Mats Svensson

http://www.ebay.co.uk/itm/Belden-8402-w-Switchcraft-3502A-Audiophile-High-End-RCA-Interconnect-Cable-Pair-/122439809318?var=&hash=item1c81fb3926:m:mk9NKH-_7qgx3KryDn9464Q
 

Håkan
Köra in kablar? Påhitt....

Mats Svensson
Var och en blir salig på sin tro.
Då lär du tillhöra de tondöva så alla kablar lär låta likadant i ditt huvud.

 

Håkan

Signalerna blir inte annorlunda när de passerar koppar. De kan bli svagare i tunna dåliga kablar.

Mats Svensson
Tack gode gud att slipper höra din musik.

Håkan

Så du tror att musiken bildas i kablarna? Eller åtminstone till viss del bildas i kablarna?
Tackar för tipset i alla fall 1f642.png
Sign

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

sgEGU.jpg

Jag hör utan tvekan skillnad på bra och dåliga kablar, men...."inkörstid"??? Det är vanlig jävla koppar, den ändras inte kemiskt eller kristalliseras på så låga löjliga nivåer! Vad jag vet: inte alls - period.
Jag tvivlar inte på att de förmodligen låter mycket bra, men jag har aldrig hört något som låter bättre än Supra, och de kostar en hundring per meter, och är fortfarande inte på särskilt extremt avstånd från Mogami, som ligger på en tjuga per meter.

Sånt här folk har exakt lika lite respekt från min sida som Jehåvas Vittnen, domedagsprofeter, & liknande.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Han tipsade om nån adapter till XLR.

Att somliga mickkablar, eller mer ändå gitarrkablar kan låta olika bra går jag med på. Men inkörningstid!? Det var ju komiskt. Men för många är även det allvar tydligen. Enligt brorsan så har de på Facebookgruppen om Vintage HIFI helt varit tvungna att förbjuda diskussioner om kablar!

Vissa av de XLR-kablar jag har ger lite svagare ljud från mixern till PAt, fast de inte har nåt glapp. Inte sämre vad jag kan höra, men svagare. Jag har väl inte kört in dom tillräckligt? Vad är bäst då att köra på repeat; Beatles eller Eddie Meduza?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...