Jump to content
Sign in to follow this  
Mey

Mixare/producenter/musiker :). Tacksam för hjälp med slutlig mixning bla.

Recommended Posts

Hej  :)

Jag har under ett par år skrivit och producerat musik själv i min lilla hemmastudio. Jag har endast lagt upp enstaka låt på nätet. Sorry för bristande produktion (har jobbat en del på den biten nu), men ni kan ialf höra hur jag låter:

https://soundcloud.com/may-murad

Jag har en låt framför allt nu (som jag inte lagt upp) som jag endast behöver hjälp med att mixa!

Det är inom synthpop/soul. Vore tacksam för hjälp med detta.

Sedan har jag flera nästan färdiga/halvfärdiga låtar, mest inom pop/synthpop/soul/gospel, lite också åt det klassiska. Men nu har jag tröttnat på att göra det själv...och skulle tycka det vore roligt med ett närmare samarbete för att det ska låta så bra som möjligt. Någon att bolla ideer med samt ev skriva/producera nytt materail ihop med (förhoppningen att sen komma ut o framföra live).

Jag ses helst live i stockholm eller linköping. Men det kan också funka över nätet såklart.

/May

Annons

Jag har under ett par år skrivit och producerat musik själv i min lilla hemmastudio. Jag har endast lagt upp enstaka låt på nätet. Sorry för bristande produktion (har jobbat en del på den biten nu), men ni kan ialf höra hur jag låter:

Jag har en låt framför allt nu (som jag inte lagt upp) som jag endast behöver hjälp med att mixa!

Sedan har jag flera nästan färdiga/halvfärdiga låtar, mest inom pop/synthpop/soul/gospel, lite också åt det klassiska. Men nu har jag tröttnat på att göra det själv...och skulle tycka det vore roligt med ett närmare samarbete för att det ska låta så bra som möjligt. Någon att bolla ideer med samt ev skriva/producera nytt materail ihop med (förhoppningen att sen komma ut o framföra live).

Jag ses helst live i stockholm eller linköping. Men det kan också funka över nätet såklart.

/May

Hej May!

Jag ställer gärna upp och mixar! 

Tycker du har en skönt unik röst. 

Har två av mina mixar här: 

Jag är väl mest rock-gubbe, men är öppen för alla samarbeten. Också låtskriveri/producering.

Skriv ett PM om du är intresserad.

/ Daniel

På 2017-08-04 på 01:29, Mey säger:

/May

Hej May,

Sitter själv och pysslar med lite synthpop då det ligger mig varmast om hjärtat.
Nu har det ju gått ett tag sedan din förfrågan här, men jag tänkte ändå bara kolla om du fick hjälp eller om det finns intresse för någon form av samarbete?

Jag hittas enklast på: https://www.facebook.com/sideorderswe

mvh
/Göran

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Senaste foruminläggen

• Similar Content

• By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET. Idag tänkte jag bjuda på fem små knep som jag ständigt återkommer till och använder mig av när jag mixar. Och det bästa av allt? Det krävs varken speciella pluggar eller avancerade förkunskaper och du börja redan idag!

Tre-decibels-regeln
      Tycker du att något instrument låter för starkt i mixen, men är osäker på hur mycket det ska justeras? Testa då att sänka kanalen med -3dB och se om det känns bättre. Och tvärt om, om något låter för svagt. Ofta räcker det med 3dB hit eller dit. Fråga mig inte varför.
      Undvik sololäget
      Jobba istället med helheten. Det spelar ingen roll hur bra ett instrument låter ensamt, om det inte passar i mixen. Oftare än du tror så handlar det dock inte om att lägga på ytterligare en equalizer eller mer kompression, utan en så enkel sak som att hitta rätt balans mellan instrumenten med hjälp av bara volym. Sololäget är bra när du ska leta efter problemfrekvenser, men är samtidigt din värsta fiende när du eftersträvar frekvensmässig balans och känsla i mixen.
      Abbey Roads reverbtrick
      Använd en equalizer på dina reverb så sitter de bättre i mixen. Ett low-cut filter runt 600Hz, ett high cut-filter runt 10kHz samt en dipp på -3db vid 2000Hz är en bra utgångspunkt. Den grötiga basen försvinner och den väsande toppen mjukas upp, ett mer mellanregisterbetonat och fokuserat reverb helt enkelt. Många gör ”felet” att lägga equalizern efter reverbet på effektkanalen, hemligheten är att dock att lägga det före, i sann Abbey Road-andra.
      Mixa på låg volym
      En bra måttstock är att du ska kunna höra tangentbordssmattret när du skriver, utan problem. Likväl ska du kunna för ett samtal på normal volym utan att höja rösten märkbart. När dina öron blir trötta, vilket de blir ganska snabbt, minskar hjärnans förmåga att urskilja och separera frekvenser, drastiskt. Detta innebär i sin tur att dina mixar framstår som grötigare än dom egentligen är. Vidare får du svårt att urskilja volymskillnader mellan olika instrument. En annan fördel med att lyssna på låg volym är att det är lättare att urskilja nyanser i mellanregistret, mixens kärna. När du känner dig färdig med låten, lyssna på stark volym och fokusera basen, så att den inte tar överhanden. Om din mix låter intressant på svag volym, då kommer den garanterat att låta fantastisk när du krämar på.
      Jobba med volymautomatisering
      Detta är den stora hemligheten bakom en professionell mix, jämfört med en mer amatörmässig. Alla instrument behöver inte höras lika mycket hela tiden, kanske ska låtens fokus flyttas från ett instrument till ett annat, kanske ska något instrument plockas bort under verserna? Allt detta bidrar alltid till en mer spännande och levande mix, som andas och rör sig, precis som i verkligheten. Sen ska du naturligtvis fortsätta att jobba med equalizer, kompressor och andra effekter precis som vanligt. Men det viktiga är automatiseringen, den är en stor nyckel till framgång!
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Solen skiner, semestern är i full gång och ingen har tid eller lust att läsa en massa invecklat pladder om inspelningsteknik. Därför bjuder jag idag på tio korta tips som bara tar någon minut att läsa igenom. Mycket nöje!

Använd soft clipping istället för limitering när du mastrar, resultatet blir ofta mjukare och mer transparent. En kombination av båda är inte heller dumt om du vill pressa upp volymen.
        En dynamisk equalizer arbetar bara när den behöver, vilket ofta resulterar i en mer välbalanserad och naturlig ljudbild.
        Parallellkompression i kombination med en transient designer på trumreverbet skapar liv och rörelse i trummorna.
        Mute-knappen är din bästa vän om mixen låter grötig och stökig. Muta en kanal i taget, lyssna.
        Jobba med low-cut, high-cut-filter samt en liten dipp vid 2 000 Hz före dina reverb, så sitter de bättre i mixen.
        Kontrollera alltid din mix i mono och på låg volym. Det ska fortfarande låta och kännas bra.
        Lyssna på musiken, inte mixen. Vad är hjärtat? Ta fasta på detta och förstärk.
        Soundbrigade från Sknote hjälper dig enkelt att skapa frekvensmässing plats i mixen.
        Våra öron är som mest känsliga mellan 2 kHz och 5 kHz. Om din mix låter för diskant är detta området att kika på.
        Eftersträva alltid att skapa något unikt med en twist och ställ dig själv frågan: Vad gör just min låt speciell? Varför ska lyssnaren lyssna vidare? Din mix ska hålla hela vägen och klara sig utan onödiga transportsträckor. Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Musikproduktion har under senare tid blivit en allt mer visuell upplevelse och avancerade pluggar gör sitt bästa för skapa större inblick i vad vi faktiskt håller på med.

Men kan vi verkligen lita på allt vi ser? Kan det till och med vara så att dessa fantastiska hjälpmedel ibland kan bli ett hinder? Var drar vi gränsen mellan att lyssna och titta? Frågorna är många och svaren likaså. Idag gör jag mitt bästa för att reda ut problematiken och förklara min syn (ha!) på det hela.
      Wavelab Spectroscope är vackert att titta på...
      Det råder inga tvivel om att visuella hjälpmedel kan underlätta vårt arbete. Fantastiska pluggar som Fabfilter Pro-Q 2, AirEQ och DMG Equilibrium målar minutiöst upp ett färgglatt spektrumspektakel och talar direkt om hur energin fördelas över frekvenserna. Detta kan hjälpa något enormt, förutsatt att du vet vad du ska titta efter, såklart. Problemet är bara att vi har en tendens att höra vad vi ser.
      Att något ser rätt eller fel ut säger egentligen väldigt lite om hur det faktiskt låter. Du kan få exempelvis få vitt brus att se ut som en perfekt sånginspelning med lite trixande, men det betyder inte att det låter som skönsång för det. Visuella hjälpmedel kan bara tala om si och så mycket för oss, resten måste vi lyssna och framförallt känna oss fram till.
      Vitt brus i all sin enkelhet.
      Ta bara de populära eq-diagrammen, till exempel. De talar om vilka frekvenser som är viktiga för respektive instrument, vilket såklart kan vara bra att känna till. Men återigen, det säger väldigt lite om hur just ditt instrument låter, i ditt rum, med dina öron, med dina preferenser och dina erfarenheter. De talar inte heller om hur du får respektive instrument att passa in i just din unika ljudbild. Likväl kan diffusa uttryck som ”grötigt”, ”varmt”, ”kallt”, ”sterilt”, ”hårt”, ”mjukt” och ”cleant” uppfattas olika från person till person, vilket också försvårar det hela. Därmed inte sagt att du inte ska använda dig av diagrammen, speciellt inte om du befinner dig i nybörjarstadiet. Men stirra dig för allt i världen inte blind på hertz och adjektiv, de stjälper ofta mer än de hjälper.
      Ett av de mest poplulära eq-diagrammen på nätet.
      En annan aspekt är själva utseendet på pluggarna och inspelningsprogrammen och hur dessa påverkar oss. Vi har en tendens att dras till det vackra. Allt som oftast önskar jag att mina digitala effekter helt saknade gränssnitt, så jag slapp titta och bara lyssna. Istället förförs jag av dess analoga utseende, som indirekt påverkar hur jag tror att de låter.
      Nåväl, men vad är då botmedlet? Kort och gott: Slut dina ögon då och då och lyssna. Eller stäng av datorskärmen och släck lyset i studion. På så vis distraheras du inte av allt som händer på skärmen. Du påverkas inte av automatiseringar, kompressornålar som studsar runt och dansande mätare i regnbågens alla färger. Det bästa av allt? Precis såhär kommer lyssnaren också uppleva din musik, utan det visuella krimskramset.
      Puristerna mumlar vid det här laget säkert något i stil med "Om du har inte har bra (dyr) lyssning så vet du ändå inte vad du hör..." - Detta är en sanning med modifikation. Självklart ska du kunna lita på din lyssning, men det handlar mer om vad du är van vid och känner dig bekväm med, än priset. Ett par ok monitorer och ett par trevliga hörlurar räcker långt.
      Visuella hjälpmedel finns där för att hjälpa oss, vilket är fantastiskt. men låt dem inte styra dig…
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

• By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Att köra fast och göra fel är en naturlig, för att inte säga självklar del av allt lärare och skapande. Så även inom musik och andra konstformer.

Jag vet inte hur många gånger jag trampat runt i samma gamla hjulspår och gång på gång upprepat mina misstag. Idag livnär jag mig helt och hållet på musik i olika former, men vägen dit har varit långtifrån självklar. Med anledning av detta tänkte jag därför dela med mig av 13 små tips, som jag önskade att jag själv kände till dagen då jag tog mina första stapplande steg in i musikproduktionens oförlåtande värld. Förhoppningsvis kan det hjälpa någon stackare på traven. Med risk för grova generaliseringar och tröttsamma floskler… Lyssna noga!
      Det spelar ingen som helst roll om baskaggen låter "poff" eller "tjong" om inte musiken får dig att stampa takten.
        Det är slutprodukten som är det viktiga, inte vägen dit. Gör vad som krävs.
        Om du kör fast, börja om från början istället för att skruva in i absurdum. Du spar garanterat tid.
        Du kommer aldrig bli 100 procent nöjd, vänj dig vid tanken och gå vidare.
        Lita på ditt eget omdöme och din smak. Detta gör just dig unik.
        Mixning är 90 procent volym och panorering, resten är bara grädde på moset.
        Kompression är överskattat. Bli bästa vän med automatiseringen istället.
        Eller rättare sagt, alla effekter är överskattade. Lägg mer fokus på känsla och energi.
        Midi i kombination med kvantisering låter inte tajt, bara stelt, omänskligt och mekaniskt.
        Soloknappen är din värsta fiende. Ingen bryr sig om hur bra ett instrument låter ensamt, det är helheten som räknas.
        Dom bästa av idéer föds sällan i studion, utan när du gör något helt annat, som att promenera, diska eller sitta på toaletten.
        Det spelar ingen roll vilket inspelningsprogram du använder. Alla låter lika bra, eller dåligt.
        Det var inte bättre förr. Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

• By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Dagen till ära tänkte jag rekommendera tio sprillans nya pluggar som garanterat kommer att förändra ditt mixande på ett eller annat sätt.

Jag är själv en stark förespråkade av "less is more" och gör allt för att hålla mig till ett minumin av effekter. Samtligt vore det ju dumt att inte testa det som är nytt och intressant. Kanske finns här en ny favorit?
      CA-2A (gratis)
      Cakewalks gratisversion av den klassiska kompressorn LA-2A.
      Destructor (610 kr)
      Blue Cats förstärkarsimulator och distortion färgar både stort och smått.
      Hammer DSP (1 300 kr)
      Kush Audios variant på A-Designs högt eftertraktade mastringsequalizer.
      Neutron (1 750 kr)
      iZotopes nya hjälpreda som gör livet lite enklare för den som mixar digitalt.
      SAND (1 060 kr)
      Senaste kanalstrippen från Acustica Audio med equalizer, filter och kompressor.
      TuCo (650 kr)

Sonimus nya vari-mu rörkompressor är speciellt bra på trummor och sång.
      The Monster (gratis)
      Slate Digitals endastående gratiskompressor med monstruöst mycket attityd.
      ToneCentric (520 kr, introduktionspris)
      Greg Wells lättrattade exciter ger dig mer djup i mixarna.
      ToneSlant (gratis)
      Airwindows extremt transparenta tilt-eq som lämpar sig väl till mastring.
      VerbSuite Classics (pris oklart)
      Slate Digital ger oss åtta eftertraktade digitala reverb i en och samma plugg.
      Håll även ögonen på Abbey Road Vinyl och Natural Drums som släpps inom kort!

• Veckans populäraste ämnen

• Senaste låtarna

• mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

• Utvalda pressmeddelanden

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.