Jump to content
Annons

Vill bli artist, osäker på rösten


Bella

Recommended Posts

Jag har i en annan tråd skrivit om att jag vill bli artist och att jag redan sjunger i kör.

Jag är dock väldigt osäker på om min röst är tillräckligt för att lyckas bli en framgångsrik och stor artist.

Jag har nog inte en stor talang som vissa har men men..

Länk till min youtube kanal:

https://m.youtube.com/channel/UCsGjM4yiDQEHnhX9CV7Q1WQ

Spelar för övrigt piano och har även en "talang" inom teater, har även gått i en teaterskola i 3 år under fritiden

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej! Tror du skrev i den andra tråden att du är 13 år, och då tänker jag att det är nog rätt svårt att säga redan nu hur långt du kan komma.. Är kanske lättare att säga om ett par år eller så, när vi vet var du befinner dig då. Men kör på!

En sak som jag tänkte på i din sång, som du kanske kan öva på om du vill, är att du kanske kunde prova att sjunga lite starkare, med lite mer tryck och energi? Låt det flöda liksom  🙂  För jag tror du har mer röst än vad som kommer fram i youtube-klippen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha viljan och ambition är alltid en bra början. Om du provar med att fantisera om att den som lyssnar finns på andra sidan väggen i det rum du själv befinner dig i, så kan du på så sätt öva upp klang och styrka i rösten. Klangen kan du också öva upp genom att härma olika tonskalor på t.ex. ett piano. Då kan du även passa på att hitta en tonart som du tycker att din sång passar in i och känns naturlig för dig.

Du sjunger endast i tal läget och det kan ha med att göra att du är med i en kör. Där ska man ju inte sticka ut och då får du inte ljuda på samma sätt som en ensam sångare ska göra.

Försök att, eller du ska, tänka på att ropa när du sjunger, alltså, du ropar en aning när du sjunger och får på så sätt upp ljudstyrkan. Testa dig fram där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sjunger i kör och har gjort det sedan många år tillbaka. Vi har konserter en gång i halvåret och sjunger med proffesionella sångare som Barbara hendricks och Miriam bryant osv. Vi sjunger i många olika sång genrer till exempel pop. Min körledare är proffesionell och har erbjudits jobb på kungliga Musikhögskolan.

Vi lör oss sångteknik och mycket mer.

Vi har fortfarande lov men ja, jag sjunger i kör men tar inte privata sånglektioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste en intressant artikel idag om hur man påverkar sin röst genom de övningar som man gör för att öka omfånget, och framför allt  hur skadligt det är att pressa sin röst för mycket.

Den var på engelska: https://www.theguardian.com/news/2017/aug/10/adele-vocal-cord-surgery-why-stars-keep-losing-their-voices

Läs den eller be någon som är bra på engelska att läsa den. Mitt råd skulle nog generellt vara att pressa lagom, så uppnår du bäst resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...