Jump to content

Garageband; hur man ändrar spår från mono till stereo (voice)

Recommended Posts

Efter att jag övergett cubase för att hitta någonting med enklare struktur så gick jag över till mac och hämtade hem garageband.

Mitt problem (förutom de hemskt grötiga disteffekterna) är att så fort jag skapar ett voicespår så hör jag bara min underbara stämma i vänster hörlur. Alla andra spår är stereo. Har googlat som en galning efter hur man löser detta i Garageband 10.2.0, där jag mest stött på förklaringar som innehåller funktioner jag antigen inte har i min programvara, eller kan hitta. 

Bifogar en bild på hur det ser ut. 

Sk%C3%A4rmavbild+2017-07-30+kl.+15.04.42

Använder förövrigt ett Scarlett focusrite 2i2 när jag spelar in samtliga instrument inkl. röst.

Tack på förhand för hjälp. Om hjälp inte finnes till hands så kan denna macbook air slungas ut från balkong inom en inte allt för avlägsen framtid.

Guest Burnin Sven

Som det ser ut på bilden så är det ju stereo i och med att panoreringsratten finns så jag undrar hur det ser ut på ditt ljudkort om det kanske finns stereo ingång/ar och i och med att micksladden normalt sett är en monosladd så blir det kanske fel om du använder en sån.

Edit:

Kollade på nätet och så är det inte på ditt ljudkort så det måste vara något annat. Kör också mac både riktiga och hackmacar med ett gäng möjliga och omöjliga ljudkort och har aldrig varit ute för att det har blivit så för mig så släng inte ut den det är inte dens fel  😄 .

Det borde ju finnas en mjukvara med till ljudkortet kanske nån mixer app som man kan starta upp och fixa det med. Så har det varit för mig med mitt Saffire pro 10 i/o när det har strulat.

Edited by Burnin Sven

Som det ser ut på bilden så är det ju stereo i och med att panoreringsratten finns så jag undrar hur det ser ut på ditt ljudkort om det kanske finns stereo ingång/ar och i och med att micksladden normalt sett är en monosladd så blir det kanske fel om du använder en sån.

Edit:

Kollade på nätet och så är det inte på ditt ljudkort så det måste vara något annat. Kör också mac både riktiga och hackmacar med ett gäng möjliga och omöjliga ljudkort och har aldrig varit ute för att det har blivit så för mig så släng inte ut den det är inte dens fel  😄 .

Det borde ju finnas en mjukvara med till ljudkortet kanske nån mixer app som man kan starta upp och fixa det med. Så har det varit för mig med mitt Saffire pro 10 i/o när det har strulat.

Stort tack och macka på det! Ska kika på focursrites mjukvara, hör för mig att det ska finnas en kontrollpanel, men den tanken slog mig aldrig. Kanske är en easy-fix after all!

Upptäckte också att när jag kör ett default ljudspår så är den lilla rackarn i stereo, det är bara när jag lägger till ljudfilter/effekter som den strular.

Tror att problemet kan vara att du försöker spela in din sång på ett stereo spår och inte ett mono spår.

Sång spelas in i mono då din mikrofon till 99% är en monomikrofon.

Var lite min teori också men märkte nyss att ljudspåret i defaultläge är stereo med både mic och yxa genom focusrite, det är ljudeffekterna/ljudfilterna som är boven i dramat

Var lite min teori också men märkte nyss att ljudspåret i defaultläge är stereo med både mic och yxa genom focusrite, det är ljudeffekterna/ljudfilterna som är boven i dramat

Spela inte in monokällor i stereo då blir det bara en kanal som låter, tex vänster eller höger.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

• Similar Content

• By ACCD
      Sist jag spelade in gick det utmärkt. Har sedan kopplat isär delarna (Macbookpro, MOTU 828 2, Extern Neuman mic), och nu när jag kopplat ihop dem igen tar inte garageband upp ljudet från micken/MOTU trots att MOTUn reagerar på ljud från micken. Jag kan inte heller höra ngt ljud från mikrofonen i hörlurarna.
      Uppenbarligen för långt mellan inspelningarna...jag glömmer vilka knappar/inställningar jag ska ha. Suck!
      På Garageband liger MOTU både som input och output. Jag har klickat i så att spåren är aktiva men det blir bara ett rakt streck vid inspelning.
      Vad ska jag göra?
      Tacksam för tips! /AC
    • By ACCD
      Hej! Ny här. Och ny på Garageband.
      Har spelat in stämmor till en låt i Garageband. Överst på skärmen i GB ligger ljudfilen som jag laddat in att sjunga till. Under ligger mina spår med stämmor.
      Vill nu exportera bara mina spår så jag kan skicka dem till projektledaren. Han kan ta emot AIFF eller Wave. Om jag exporterar allt så hamnar de i en ihopklumpad fil i Itunes, där min fil väl inte är separerad för mottagaren? Eller "delar de upp sig" när han laddar ner dem?
      Om jag raderar den översta "bakgrundsmusiken" och bara exporterar min fil så blir filen kortare (3.13) då jag inte börjar sjunga förrän en bit in i låten (som är 4.00). Då blir det väl svårt att applicera den på den övriga låten?
      Hur gör jag för att bara exportera mitt spår men så att den stämmer i längd med resten för den som ska lägga in den i Logic?
      Måste jag spela in en tom snutt i början och slutet bara för att få med rätt längd?
      Tacksam för all hjälp! /ACCD
    • By James T
      Hej
      Brukar man panorera samma ljud åt vänster och höger så att det blir en stereobredd eller blir det då mono? Om inte, brukar man istället panorera två olika ljud den ena åt vänster och den andra åt höger? 
      Jag jobbar i FL Studio. 

• By Niklas10
      Hej! Jag undrar om någon vet hur man lägger in en hel accapella-fil till pianorollen så att varje tangent motsvarar en liten del av låten. Alltså så att man kan spela upp hela accapellan genom att gå från vänster till höger på keyboarden. Alltså inte bara samma sound i olika pitch. Jag vet att kygo gör detta när han ”leker” med vocals men jag har inte lyckats klura ut hur man delar upp låten i korta delar som spelas av de olika tangenterna?!
    • By Erik dP
      Egen låt, Till Life Do Us Part, inspelad med Ipad Air 2
      Mick: Shure SM7b
      Processor: TC-Helicon Harmony Singer (för gain, de-ess, EQ, compr, reverb, inga harmonier), dock ej den nya som saknar gain-ratt.
      Ljudkort: Roland Duo-Capture Ex
      Bakgrundsmusik: GarageBand för IOS, uppspelad som guide på en kanal i ljudkortet men ersatt senare med stereospår på PC.
      Videoapp: MoviePro för IOS som klarar att spela in i ett Europeiskt format, dvs 25 bilder per sekund, och även spelar in stereo från ljudkortet.
      Efterarbetning på PC för att lägga sång i centrum, ta bort guide-musik, lägga på bakgrundsmusik, lite extra reverb på sång, EQ på bakgrundsmusik. Lyrik och lite videoeffekter är tillagda. Mycket går att editera direkt i MoviePro, men ljudet går inte att editera så att sången hamnar i mitten eftersom inspelning av två kanaler resulterar i att sången hamnar på ena kanalen och guidemusiken på andra. Därför PC för detta.

• Veckans populäraste ämnen

• Senaste låtarna

• Utvalda pressmeddelanden

• Who's Online (See full list)

• Create New...