Jump to content
Annons

Garageband; hur man ändrar spår från mono till stereo (voice)


RobinHM

Recommended Posts

Efter att jag övergett cubase för att hitta någonting med enklare struktur så gick jag över till mac och hämtade hem garageband.

Mitt problem (förutom de hemskt grötiga disteffekterna) är att så fort jag skapar ett voicespår så hör jag bara min underbara stämma i vänster hörlur. Alla andra spår är stereo. Har googlat som en galning efter hur man löser detta i Garageband 10.2.0, där jag mest stött på förklaringar som innehåller funktioner jag antigen inte har i min programvara, eller kan hitta. 

Bifogar en bild på hur det ser ut. 

Sk%C3%A4rmavbild+2017-07-30+kl.+15.04.42

Använder förövrigt ett Scarlett focusrite 2i2 när jag spelar in samtliga instrument inkl. röst.

Tack på förhand för hjälp. Om hjälp inte finnes till hands så kan denna macbook air slungas ut från balkong inom en inte allt för avlägsen framtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Som det ser ut på bilden så är det ju stereo i och med att panoreringsratten finns så jag undrar hur det ser ut på ditt ljudkort om det kanske finns stereo ingång/ar och i och med att micksladden normalt sett är en monosladd så blir det kanske fel om du använder en sån.

Edit:

Kollade på nätet och så är det inte på ditt ljudkort så det måste vara något annat. Kör också mac både riktiga och hackmacar med ett gäng möjliga och omöjliga ljudkort och har aldrig varit ute för att det har blivit så för mig så släng inte ut den det är inte dens fel  😄 .

Det borde ju finnas en mjukvara med till ljudkortet kanske nån mixer app som man kan starta upp och fixa det med. Så har det varit för mig med mitt Saffire pro 10 i/o när det har strulat.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Som det ser ut på bilden så är det ju stereo i och med att panoreringsratten finns så jag undrar hur det ser ut på ditt ljudkort om det kanske finns stereo ingång/ar och i och med att micksladden normalt sett är en monosladd så blir det kanske fel om du använder en sån.

Edit:

Kollade på nätet och så är det inte på ditt ljudkort så det måste vara något annat. Kör också mac både riktiga och hackmacar med ett gäng möjliga och omöjliga ljudkort och har aldrig varit ute för att det har blivit så för mig så släng inte ut den det är inte dens fel  😄 .

Det borde ju finnas en mjukvara med till ljudkortet kanske nån mixer app som man kan starta upp och fixa det med. Så har det varit för mig med mitt Saffire pro 10 i/o när det har strulat.

Stort tack och macka på det! Ska kika på focursrites mjukvara, hör för mig att det ska finnas en kontrollpanel, men den tanken slog mig aldrig. Kanske är en easy-fix after all!

Upptäckte också att när jag kör ett default ljudspår så är den lilla rackarn i stereo, det är bara när jag lägger till ljudfilter/effekter som den strular.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att problemet kan vara att du försöker spela in din sång på ett stereo spår och inte ett mono spår.

Sång spelas in i mono då din mikrofon till 99% är en monomikrofon.

Var lite min teori också men märkte nyss att ljudspåret i defaultläge är stereo med både mic och yxa genom focusrite, det är ljudeffekterna/ljudfilterna som är boven i dramat

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Var lite min teori också men märkte nyss att ljudspåret i defaultläge är stereo med både mic och yxa genom focusrite, det är ljudeffekterna/ljudfilterna som är boven i dramat

Spela inte in monokällor i stereo då blir det bara en kanal som låter, tex vänster eller höger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...