Jump to content
Annons

Nybörjarfråga om nivåer på olika ställen i "kedjan"


Bream

Recommended Posts

Hej, är nybörjare på det här med inspelning, så jag har några dumma frågor:

Om jag vill spela in t.ex. akustisk gitarr med en mikrofon så kan jag ju på mitt ljudkort skruva på en gain-ratt så att jag ligger strax under där det klipper och en röd lampa lyser. Och det är väl okej. Men sedan, i Cubase, så kommer väl ljudet till en input channel och sedan till ett track? Och det jag är lite förvirrad över är att det finns reglage för att ändra volymen både i input channel och i mitt track?

Jag förstår ju att om jag har flera tracks så vill jag kunna justera volymen för de olika tracksen i förhållande till varandra. Men då borde jag väl kunna använda track-reglagen?

Jag antar att min fråga typ är, när ska jag använda reglaget i input channel? Eller kan jag låta den alltid stå på "0" som verkar vara default?

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Det finns flera ställen att reglera volymen på. Nästan alltid är det dumt att inte ha så "rå" data som möjligt. Dvs rör inte input om du verkligen inte vet precis varför du pillar på input. Nivåer för mixning görs sedan med track.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med pme & vayzeria. Håll det så rent som möjligt när du spelar in. Lämna även lite plats för headroom så du kan EQ'a utan att behöva slå i taket och börja pilla med nivåer det första du gör när du ska börja mixa.

För dig som är intresserad att lära sig om musikproduktion i hemstudio håller jag i en helg-workshop i början på september där både boende och mat ingår för självkostnadspris.

http://levamusic.se/workshop20170908.html

Jag anser mig inte vara en expert, men har bra koll på allt från inspelning till mix & master. Tanken med workshop-formatet är att alla som är med tillsammans bidrar med den kunskap man har. Jag har en färdig agenda som går igenom allt från utrustning till vad man behöver veta för att få ett bra resultat.

En annan viktig del är att nätverka och lära känna folk som älskar musik, min erfarenhet är att det är när man träffas på riktigt man hittar framtida samarbetsformer och nya idéer tar form.

//Leffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja....

Spela in så att rms eller medelvolymen ligger på -18db i cubase

Då behöver du inte sänka mastern när du spelar in flera spår för att inte dista.

Om spåren är annorlunda i volym skulle jag använt input trim för att göra de -18 rms, innan slutregeln, för att de flesta pluggar mår bäst att träffas där och för att ev. inte klippa in till pluggar på mastern

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag använder kanalregeln för att ställa ljudet på det jag spelar in för lyssningen, det har inget med ingångsnivån in i din DAW att göra. Så det går bra att röra den i de flesta DAWs utan risk. Spela in och sikta så att det peakar max vid -6dbfs, gärna lägre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder kanalregeln för att ställa ljudet på det jag spelar in för lyssningen, 

Är inte säker på om jag förstår allting här... lyssning i vilken situation? Innan du börjar spela in, eller medan du spelar in, om du spelar in samtidigt som du lyssnar på något annat tidigare inspelat, osv.?

det har inget med ingångsnivån in i din DAW att göra. Så det går bra att röra den i de flesta DAWs utan risk. Spela in och sikta så att det peakar max vid -6dbfs, gärna lägre.

Förstår om input channel-regeln inte påverkar signalen från ljudkortet in i min DAW, men jag trodde att den i alla fall påverkade vilken nivå mitt audio track kommer spelas in med? Men du menar att det inte spelar så stor roll? Det behöver kanske inte bli någon kvalitetsförsämring om man försvagar och förstärker en signal på olika ställen inne i sitt DAW? (Har själv ingen större aning alltså, det är därför jag frågar..)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen anledning med dagens teknologi att lägga dig strax under nollan när du spelar in, jag förutsätter här att du spelar in i minst 44 kHz med 24 bitars upplösning.

Använd gainratten och ställ in peakarna en bra bit under nollan, jag brukar lägga mig mellan -12 till -18 dB.

Använd sedan kanalreglarna till att ställa in den relativa nivån mellan dem olika kanalerna.

Håll ett öga på masterkanalen så att du inte bombar den och kliver över nollan.

Om du vill så kan du sedan lägga en gainplugg med nivåmätare mellan effektpluggarna för att hålla koll på nivåerna mellan dem men det är nog kanske lite overkill med dagens moderna DAWs. Men som nämnts tidigare i tråden så verkar i alla fall en del pluggar må bra av att ha en specifik signalnivå in i pluggen, då särskilt pluggar som emulerar klassisk hårdvara där överstyrning kan vara en stor del av soundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...