Jump to content
Annons

Mixa ett ensamt piano!?


magnus83

Recommended Posts

Sitter och gör något jag aldrig gjort förut, nämligen att mixa ett ensamt piano. Är ju van med skrikande gitarrer och smattrande trummor som fyller ut ljudbilden. Men detta är ju något helt annat. Känns svårt att veta när det låter bra, andas mixen, låter det bumligt?

Så nå, vad säger ni experter? Vad behöver ändras?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ingen expert, men så här tycker jag:

Rent ljud, fyller upp (stereo)utrymmet väl. Mycket bra.

Kanske lite lång efterklang. Svårt att säga när man inte själv kan ratta och testa. Kanske ska det vara så i den här genren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Är själv så långt ifrån expert på denna genre det bara går så jag kan egentligen inte säga något.

Du har säkert rätt angående efterklangen. Jag slängde på ett reverb sist i kedjan, kan ha blivit lite för mycket av den varan kanske 🙂

Det svåraste kände jag var kompressorn, piano är ju så extremt dynamiskt. Och det låter anus om man använder för mycket kompressor, även om det bara är liiiite för mycket så hörs det med en gång. En annan är ju van med att mixa elgitarrer som har lika lite dynamik som en tegelsten.

Redigerat av magnus83
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tro att själva uppmikningen är det viktiga. Sen får du väl eq:a bort någon resonanspuckel eller så. 

Så sant. Har hittat ett par frekvenser där det låter illa när jag har lyssnat på andra ställen så som i bilen, hörlurar och så vidare 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det svåraste kände jag var kompressorn, piano är ju så extremt dynamiskt. Och det låter anus om man använder för mycket kompressor, även om det bara är liiiite för mycket så hörs det med en gång. En annan är ju van med att mixa elgitarrer som har lika lite dynamik som en tegelsten.

Det gäller att avgöra när något behöver användas och när något inte behöver användas. Kompressor på ett ensamt piano är onödigt. Hade det varit i en låt med trummor, bas, sång minst, ja då hade det varit nödvändigt sträcka sig efter en kompressor.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller att avgöra när något behöver användas och när något inte behöver användas. Kompressor på ett ensamt piano är onödigt. Hade det varit i en låt med trummor, bas, sång minst, ja då hade det varit nödvändigt sträcka sig efter en kompressor.

Det har du helt rätt i. En annan är van att slänga kompressor på allt. En dålig vana kan jag tänka mig. Men jag provade att köra utan och det lät bättre. Det andades på ett annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

polarius (oregistrerad)

Vad är det för piano?

Det känns för nära.

Annars för mycket reverb och något metalliskt ljud. (<- om du gillar det, OK)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är definitivt ingen expert, men i mina öron låter det faktiskt väl godkänt redan. Det finns ett UNS av "muddiness" där som borde gå att skala bort; och kanske lite mer "air" hade inte skadat, men överlag tyckte jag det lät riktigt bra. Det lät väldigt "stort" här hemma, vilket är positivt. 

Kan ju också tipsa om att Greg Wells populära pianoplugin (Waves) är på rea just nu:

http://www.waves.com/plugins/greg-wells-pianocentric#greg-wells-pianocentric-tutorial-and-demo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är detta inspelat? 2 mickar?

Rent konkret vid en snabb yssning känner jag att det låter bra men jag upplever mycket mer piano i höger stereobild. Är det inbillat? Låter mer i höger hos mig iaf. Det stör lite vid lyssningen.

Själv hade jag tänkt vid ensamt piano och mix:

* Behålla dynamik! Ingen kompressor som dunkar ner

* EQ är nog enda pluggen jag hade rört för att fånga det naturliga pianot(beror på vad kunden vill ha). Jag hade lyssnat och svept lite bland frekvenser för att lyssna av konstigheter. Sänka något område som låter illa och kanske smutta lite på boost på ett ställe där det finns något gött att hämta. Smek pianot, behandla det väl. Mumma!

* Stereobilden. Jobba med rymd. Piano är vackert. Ska låta stort, är stort!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...