Jump to content
Annons

Focusrite Scarlett 6i6 Gen2 eller 18i8 Gen2


jonasandersson

Recommended Posts

Är inne på att köpa någon av dessa ljudkort:
 

Focusrite Scarlett 6i6 Gen2

https://www.4sound.se/dator/ljudkort/usb/focusrite-scarlett-6i6-gen2

Focusrite Scarlett 18i8 Gen2

https://www.4sound.se/dator/ljudkort/usb/focusrite-scarlett-18i8-gen2

Tanken är att kunna ha keyboard ansluten hela tiden, och då behöver jag minst två st. ingångar. Sedan en till för gitarren. Då faller ju valet närmast på Focusrite Scarlett 18i8 Gen2. Dock var det någon som nämnde att jag skulle lika gärna klara mig med Focusrite Scarlett 6i6 Gen2, och sedan ha keyboarden ständigt ansluten på baksidans ingångar, men dessa är ju inte XLR-ingångar.

Saken är den att jag även ska ha en DI-box mellan keyboarden och ljudkortet, och behöver då XLR-anslutning från DI-boxen till ljudkortet. Därav skulle jag i alla fall behöva köpa Focusrite Scarlett 18i8 Gen2 då jag behöver XLR-ingångar för att ansluta DI-boxen. Vad tror vi om det?

Jag antar att det inte är någon bra idé att köra en XLR-hane från DI-boxen till baksidan av Focusrite Scarlett 6i6 Gen2 där anslutningen är 6.3 mm ingångar. Skulle då behöva en XLR-hane till 6,3 mm-hane, men då kanske man förlorar poängen med att skicka signalen genom en DI-box? Är inte så himla insatt i den biten, men det känns så.

Redigerat av jonasandersson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Nyfiken på varför du ska ha DI mellan keyboardet & ljudkortet? Kommer det bli väldigt långa signalvägar eller nåt?

Undrar jag med. Vad ska man med en DI box till för keyboard? För guran visst men keyboard? 😳🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...