Jump to content
Annons

Lägga ut sin musik på nätet


john123123123 (oregistrerad)

Recommended Posts

john123123123 (oregistrerad)

Hej, jag har gjort massa musik, som jag är nöjd med, men tror att det går att göra mer med det om någon som kan musik avgjorde hur slutprodukten skulle se ut.

Så jag ska träffa en producent om en månad. Jag tänker att det bästa som kan hända är att han tycker att det är bra och vill använda det, till en slutprodukt som han tror är kommersiellt gångbar, det är målet. Eller förhoppningen.

Men, jag vill lägga ut minst en av alla låtar jag gjort, redan nu. Och det är den jag tycker är bäst. Helst vill jag lägga ut det mesta.

Min fråga är om producenten hör mina grejer och vill göra något av dom. Kan det på något sätt skada att jag lagt ut det innan, om vi utgår från att det är bra som det är redan nu, och får viss spridning?

När ni svarar utgå från att jag är musikalisk och kreativ. Jag vet inte om det är sant, men jag börjar tro det. Så jag kommer basera mina beslut på den sanningen sen får omvärlden avgöra om jag har rätt.

Min anledning att vilja lägga ut det innan har bara med mina känslor att göra. Inte så mycket syfte mer än att jag är stolt, och jag vill bara lägga ut det. Jag vill veta vad folk tycker också.

Redigerat av john123123123
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Så länge inget kommer att användas...än...för kommersiellt bruk så kan du lägga ut hur mycket du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga producenten vad han/hon anser hur vida dina grejer tar skada av att ligga ute för allmänheten att lyssna på.

Själv hade jag lagt ut allt för att få feedback. Den är ovärderlig och bidrar mest egentligen till att öka ens kreativitet. Det enda negativa är väl att man skulle önska att flera orkade skriva några ord om de verk man lyckas färdigställa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du lägger ut låtarna på nätet är dom : 

1.Diskvalificerade från Eurovision/Schlagerfestivalen om dessa möjligtvis kan vara potentiella marknader

2.Blir troligtvis ratade av skivbolagen/förlagen för att dom inte längre har en exklusiv rätt till låten m.a.o låten är förbrukad då den ligger på nätet.

MEN 

om jag tror rätt så är dina låtar inte med sång än så mycket kan andras på varje låt så fort sången kommer på och då spelar det ingen roll om du lägger upp den på nätet redan nu ( En av Swedish House Mafia´s största hit är en omarbetning av en instrumental låt , Samma låt fast med sång på.)

Link to comment
Dela på andra sajter

john123123123 (oregistrerad)

Om du lägger ut låtarna på nätet är dom : 

1.Diskvalificerade från Eurovision/Schlagerfestivalen om dessa möjligtvis kan vara potentiella marknader

2.Blir troligtvis ratade av skivbolagen/förlagen för att dom inte längre har en exklusiv rätt till låten m.a.o låten är förbrukad då den ligger på nätet.

MEN 

om jag tror rätt så är dina låtar inte med sång än så mycket kan andras på varje låt så fort sången kommer på och då spelar det ingen roll om du lägger upp den på nätet redan nu ( En av Swedish House Mafia´s största hit är en omarbetning av en instrumental låt , Samma låt fast med sång på.)

Ok, Nej det är ingen sång på, vissa vill jag sjunga till, eller inte jag personligen men jag upplever att vissa är lätta att sjunga till. Jag ser lite som sången där istället för melodierna ibland, en vill jag tex följa till pianot som går hela tiden som grund, sen kommer en långsammare flöjt som jag ibland vill sjunga efter sen tillbaka till pianot. Så tanken är ju att sång ska placeras där och att man antingen tar bort pianot eller flöjten då man sjunger där, eller kanske låter bra att ha dom samtidigt som sången.

Kan inte någon ta den låten och sjunga efter min flöjt och piano och så är den lite förbrukad? Även om man skriver en annan text så kommer ju båda sjunga efter samma melodier, om dom inte lägger på sin egen melodi på mina.

Vissa upplever jag inte fungerar att sjunga till, upplever dom som mättade eller vad man ska säga, och jag känner inte att jag kan sjunga efter melodierna riktigt, är det bättre att lägga ut dom då? Då dom måste omarbetas för sång.

Redigerat av john123123123
Link to comment
Dela på andra sajter

john123123123 (oregistrerad)

Fråga producenten vad han/hon anser hur vida dina grejer tar skada av att ligga ute för allmänheten att lyssna på.

Själv hade jag lagt ut allt för att få feedback. Den är ovärderlig och bidrar mest egentligen till att öka ens kreativitet. Det enda negativa är väl att man skulle önska att flera orkade skriva några ord om de verk man lyckas färdigställa.

Kan inte få tag i producenten som är på semester. 

Vart brukar folk lägga ut sina låtar för feedback?

Link to comment
Dela på andra sajter

En månad går ju fort, särskilt i semestertider. Men all återkoppling från flera är bra för då hittar du själv vad du tycker. Kommersiellt gångbar idag är kanske mer personlig stil än följa mainstream. Så det är viktigt att följa sin egen inre röst för att orka fortsätta i längden. En producent behöver inte alltid ha rätt även om de har erfarenhet. Så börja med en låt. Även om den skulle bli "bränd" (vilket jag inte tror dock) så har du ju fler låtar om en producent skulle bli galet intresserad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...