Jump to content
Annons

Jag vill bli artist


Bella

Recommended Posts

Jag är född år 2003 och vill sååå gärna bli artist. Jag sjunger i kör. Jag är van att stå på scen och har bra utstrålning. Jag är även nöjd med mitt utseende.

Hur ska jag göra för att bli artist? Jag är inte bra på att skriva låtar men kan spela piano och sjunga. Jag kommer försöka söka till idol när jag är 16år.

Snälla hjälp mig. Var ska jag börja om jag vill bli artist?

Snälla premunerera på min youtube kanal. Den heter bara Isabelle. Den kommer upp om ni söker på Isabelle singing When i Was your man by Bruno mars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det är mycket som krävs för att bli artist.  Vill du ha lite konstruktiv kritik så tycker jag du borde ta kontakt med en sångpedagog för du behöver jobba på både sången och uttalet en hel del. Sen i övrigt är det bara att försöka skaffa kontakter, jobba med låtskrivare och producenter. 

Kör på!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju hur många 10-åringar som helst som är mycket bättre om man kollar på youtube. Du får nog ligga i och öva. Talang kan man inte fejka det måste man ha.

Talang är inte relevant att prata om, men övning och visualisering om vart man vill komma är

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ta det lilla lugna nu. Du är väldigt ung än och fortsätter att utvecklas om du jobbar på det. Ingen kan säga att du inte blir en artist eller tvärtom. Det är inte bara talang det handlar om heller. Finns hur många talanger som helst i alla områden men det är sällan som det blir något av talanger. Oftast är de lata av sig.. Det är hårt arbete som leder till framgång och att möta rätt personer på vägen, dvs skaffa rätta kontakterna.Finns väl kompisar eller kompisars kompisar som pysslar med musik som vill ha en sångerska där du bor? Samarbeta med andra leder till mer erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt rätt attityd!! I stället för att bli sur när du får kritik så tar du emot den på ett mycket bra och proffsigt sätt. Bara där har du kommit långt!

Lyssnade på youtubelänken, det jag tänker på är att du måste våga ta i. Det hörs att du inte riktigt är bekväm med att spela in, kan tänka mig att när du är helt själv och sjunger så låter det mycket bättre och säkrare. Det är DEN rösten du vill använda dig av, inte den nervösa och tillbakadragna rösten. Lyssna på dom artister som du tycker låter bra och ställ dig frågan hur låter dom? Vad kan jag göra för att låta som dom? Lyssna hur deras teknik är, hur mycket dom tar i. Spela in sedan och jämför.

Jag tror absolut med rätt teknik och övning så kommer det låta kanon! 🙂 Ta kontakt med en sångpedagog!

Sedan är det ju så här i artistvärlden att det gäller att ha otrolig tur, många bra kontakter och att aldrig ge upp sin dröm.

Så kämpa på, inget är omöjligt

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

För att du ska vara av Intresse för Skivbolag , Producenter , Förlag , Management etc

måste du ha fans.

Har du inga Fans måste bolagen skaffa dom åt dig och det orkar/behöver dom inte göra idag.

Så börja med att lägga upp låtar på Youtube och bygg upp din Fanbase.

100 000 Visningar och likes är nog ett minimum för att bolagen ska få intresse för dig.

Och som det sagts tidigare är det hårt arbete som gäller , Ska du spela in , Klippa och mixa en låt varannan vecka till Youtube gäller det att ligga i.

Nu finns det ju tusentals sådana kanaler på Youtube så du måste hitta ett att stå ut från mängden med originella tolkningar , Annorlunda tolkningar av låtar .

Så rigga upp en kamera spela in dig själv när du gör tolkningar av andras låtar och lägg upp på Youtube , Insta , Twitter , Soundcloud , Bloggar , Myspace , Spotify , m.m m.m m.m

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer kämpa och göra allt jag kan för att bli en framgångsrik artist. Jag lever för musiken. Jag sjunger som sagt i kör och min körledare är väldigt proffesionell. Vi har till och med olika test och krav beroende på om man får vara med i kören. Min körledare har bland annat blivit erbjuden heltidsjobb på kungliga Musikhögskolan. Jag ska fråga min körledare om hon kan gå in djupare angående sångteknik med mig. Jag vill även släppa en egen låt men väntar nog ett tag. Det är ingen brodska att bli artist nu för jag är bara 13 år. Jag kommer göra mitt bästa för att bli en artist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter just nu och översätter en Justin Bieber låt till svenska. Jag tänker köra min egen grej. Vissa covers kör jag som de är, andra översätter jag. Hur får jag in bakgrundsmusik i min video? Har bara min telefon att filma med. Just nu brukar jag sätta på en karaoke på min gamla telefon när jag spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och om någon skulle säga att de tycker du är så bra och att de mer än gärna vill hjälpa dig på vägen till ditt mål, håll avstånd. Det finns många vargar där ute som är ute efter lammkött. Det händer ju då och då  t ex att äldre män påstår de är fotografer och ska göra modeller av tjejerna och slutar med rättegång för våldtäkt eller sexuellt utnyttjande. Lite inte för mycket på vad andra okända säger och lovar.



Så rigga upp en kamera spela in dig själv när du gör tolkningar av andras låtar och lägg upp på Youtube , Insta , Twitter , Soundcloud , Bloggar , Myspace , Spotify , m.m m.m m.m

Myspace, finns det verkligen kvar? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar verkligen till mig allt ni säger. Man kan alltid utvecklas som artist.

Jag sjunger ofta när jag är ensam men har varit lite obekväm framför kameran. Detta eftersom jag blir osäker på om folk verkligen tycker om min röst. Jag sjunger inte så ofta framför mina föräldrar men när jag väl gör det känns det bra. Att stå framför folk och sjunga är inget jag är rädd för, jag bryr mig bara för mycket om mina när och käras åsikter. Från och med nu struntar jag i om folk dömmer mig, jag måste försöka och sjunga så bra jag kan för att lyckas. Jag fortsätter kämpa mot min dröm. Tack för alla tips och era hjälpande ord, är redan mer bekväm

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

 Att stå framför folk och sjunga är inget jag är rädd för, jag bryr mig bara för mycket om mina när och käras åsikter. Från och med nu struntar jag i om folk dömmer mig, jag måste försöka och sjunga så bra jag kan för att lyckas.

De som dömer dig på ett negativt sätt utan någon konstruktiv kritik ska du strunta i så klart. Men nära och kära är tyvärr inga bra kritiker allt som oftast eftersom de känner dig så bra och bryr sig om dig. Det är de som är själva musiker som du ska ta till dig konstruktiv kritik av eftersom de förstår och hör dina brister. Nära och kära tycker allt som oftast att man bra och duktig när man inte ens är det så det är ingen bra värdemätare. Nu säger jag inte det gäller dig. Men det är bara att ta t ex alla som inte kan sjunga som ställer upp i idol och tror att de kan sjunga för nära och kära har sagt att de är duktiga. De tror att de gör en tjänst fast det är tvärtom. Fanns en son till en av mammas bästa vänner när jag var liten. Han spelade så illa på saxofonen att deras hund ylade varje gång. Vad sa nära och kära till honom? Han är så duktig på saxofonen. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar till mig allt ni säger. Mina nära och kära säger alltid att jag är duktig. De har till och med sagt att de skulle säga att jag var duktig även om jag var urusel. Därför känns det här "forumet" och youtube bra eftersom man får konstruktiv kritik och tips från okända människor.

Jag satsar verkligen 100% för att utvecklas som artist. "Det som inte dödar mig gör mig bara starkare"

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut! Bra Bella att du läser in kritiken och tipsen på rätt sätt. Framför allt tycker jag att du ska ha kul under tiden du övar och jobbar på. Har man inte roligt i den här branschen blir det inget bra av det hela heller.

Lycka till! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lära sig av kritik är en viktig del för att göra framsteg. Istället för att bli ledsen över kritik ska man förbättra sig och ta till sig allt man får höra.

Era ord har höjt mitt självförtroende och kommer hjälp mig kämpa mot min dröm.

Lyckas jag inte som artist vill jag ändå kunna känna att jag har gjort mitt bästa. Jag fortsätter öva och förbättra mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lära sig av kritik är en viktig del för att göra framsteg. Istället för att bli ledsen över kritik ska man förbättra sig och ta till sig allt man får höra.

Era ord har höjt mitt självförtroende och kommer hjälp mig kämpa mot min dröm.

Lyckas jag inte som artist vill jag ändå kunna känna att jag har gjort mitt bästa. Jag fortsätter öva och förbättra mig

Mycket bra sagt!! Jag lovar dig att med den inställningen så kommer du nå långt. Att aldrig ge upp är A och O!!

Du har alla förutsättningarna. Med övning och självförtroende så har du rösten till det!!!

Min dröm som ung var att bli en metal-stjärna! Kämpade som en idiot. Övade gitarr 8-10 timmar per dag till mina stackars grannars förtret. Åkte över till hemska och bisarra USA, LA. och gick gitarrskola där för hur mycket pengar som helst. (Söp som en gris....meeeen....det var kul. Och jag lärde mig att spela G-dur!!!!)

Visst jag hade turen att få vara med om att släppa några plattor. Men egentligen så gav det inte så mycket. Vi spelade ute i Europa  och tyckte det var hur fräckt som helst. Men det gav ju inga pengar. Vi gick alla back 🙁 Det var inget vi kunde leva på.

Men jag gav inte upp min dröm om att leva på musiken, eller i alla fall leva på mitt artisteri. Så i stället för att helt blint rusa på mot mitt mål att bli den nästa metal-kungen. Så tänkte jag om och funderade var mina kvaliteter är.

Jag kunde glömma gitarrspelandet. Det finns lika många grymma gitarrister som det finns sandkorn på en strand. Jag kunde helt enkelt inte sticka ut tillräckligt mycket för att bli stor på just det.

Så jag koncentrerade mig på det jag kände att jag klarade av. Jag visste att jag är duktig på att göra musik. Gött!!

Och jag visste att jag hade bra fantasi. Grymt!!

Så jag satsade på att göra barnmusik, och att skriva barnböcker. Och det funkade alldeles utmärkt. Det är det jag lever på nu. 🙂

Det blev ju inte riktigt som jag hade tänkt mig från början, men jag älskar det verkligen! 🙂

Så mitt råd till dig är att ALDRIG ge upp. Du har en dröm, en önskan om att bli något inom musikbranschen.

Och det kommer du bli på ett eller annat sätt om du är enträgen och enveten, och aldrig ger upp.

Jepp, det kan ta tid. Eller ja, det tar tid!!! Så är det bara, men jag har en känsla av att du vet om det.

Så fortsätt exakt som du gör nu. Du har ett mål, och du är redo att kämpa för att komma dit du vill.

Meeeen var redo på att vika av från ditt primära mål och gå in på en annan stig för att kunna leva på din dröm, fast det kanske inte var exakt som du tänkte dig från början.

Kör så det ryker!!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Så jag satsade på att göra barnmusik, och att skriva barnböcker. Och det funkade alldeles utmärkt. Det är det jag lever på nu. 🙂

Är det metalgrowlbarnmusik och barnböcker om lilla metalbarnen som vill lära sig spela metal då? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir alltid lika glad när jag ser att någon har skrivit något, oavsett kritik eller beröm. Tack så mycket för att ni har stöttat mig. Tror ni jag kan ha en frantid som artist om jag kämpar och försöker utifrån det ni har sett på mi youtube kanal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det beror som sagt var på dig själv och din vilja. Kom ihåg att om man ska bli artist, musiker, idrottare etc på heltid så får man vara beredd på att öva väldigt mycket och offra en hel del. Kompromissa leder aldrig till framgång. Kom ihåg att det är ditt liv och lev aldrig upp till någon annans förväntningar/drömmar. Låt ingen stå i vägen för dina mål. Försöker någon det så ta avstånd från dem. De är aldrig värda att ödsla tid på. Det är aldrig riktiga vänner/pojkvänner.  Alla möter alltid någon sådan i livet som vill försöka dra ned en i deras tunna för att de själva inte är nöjda med sitt liv, Misery loves company som det heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir alltid lika glad när jag ser att någon har skrivit något, oavsett kritik eller beröm. Tack så mycket för att ni har stöttat mig. Tror ni jag kan ha en frantid som artist om jag kämpar och försöker utifrån det ni har sett på mi youtube kanal?

Absolut! Ingen tvekan.

Men som sagt, det krävs mycket övning och ännu mera självförtroende.

Ett varningens ord bara, musikbranschen är en mycket ful och smutsig bransch. I och med att du är så pass ung som du är, så låt dina föräldrar vara med på alla eventuella möten med blivande manager, producenter och så vidare. Bara ett tips i all välmening. 🙂

Men fortsätter du med den här inställningen du har så kommer du att på ett eller annat sätt komma förbi alla hinder som dyker upp på vägen.

Livet blir som man gör det till. Alla stora artister var en gång okända, dom hade alla samma motgångar och problem som vi har. Men dom lyckades ändå. Så varför ska inte du lyckas? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart kommer mina föräldrar få vara med på alla möten jag möjligtvis har i framtiden angående just musiken.

Att få höra att ni faktiskt tror att jag kan lyckas om jag verkligen kämpar är underbart. Jag har kanske inte välsignats med en underbar talang, som till exempel Justin Bieber har, men jag ska inte jämnfördelat mig med andra. Jag ska kämpa, göra min egen grej och ha kul.

Ni har höjt mitt självförtroende ordentligt, tack. Jag kommer bjuda på mig själv på ett helt annat sätt än tidigare t.ex i mina videos på youtube.

Jag har aldrig träffat er som är aktiva här men vet att jag alltid kan få ärliga svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Bella! Du har fått många bra råd och tips i tråden redan, men jag tänkte lägga in ett par ord också. Känner ganska mycket igen mig i vad du beskriver, jag har också varit ung med musikdrömmar en gång i tiden. Och det första och kanske viktigaste jag vill skriva till dig är att hålla fast i din dröm! Om sång och musik är vad du tycker bäst om att göra ska du fortsätta med det oavsett vilken kritik du möter längs vägen. För när det kommer till musik kommer du stöta på feedback i olika former, det tillhör att människor kommer att tycka till (till skillnad från många andra hobbies och yrken där man kan jobba mer på egen hand). Du har en härlig inställning, och den kommer ta dig långt i livet. Fortsätt öva - men framförallt, HA KUL! 

Sedan lite mer konkreta tips. När jag var ung med musikdrömmar skaffade jag mig den billigaste mikrofonen på marknaden (som ändå var helt ok i mina öron, framförallt om man jämför med en upptagning direkt i en datormick eller mobil) och ett stativ. Det finns säkert en uppsjö begagnade, men här kan nog andra råda bättre än jag kan. Sedan har jag för mig det fanns ett inspelningsprogram på min dåvarande dator som jag använde för enkla inspelningar, alltså ett spår med piano (t.ex) och ett spår sång. Det kan vara en bra början för att lära sig mick-teknik, enkel inspelningsteknik och mixning. Idag kan jag också tänka mig att det finns appar till mobilen som kan göra ungefär samma sak, där man kan laborera med olika ljudspår som komp och lägga på sång. 

Jag är inte sångterapeut, men jag har ett par tips angående sångteknik också:

- sång handlar mycket mer om andning än man tror! Prova den här enkla övningen. Håll händerna i midjan och ta ett djupt andetag. Lägg nu märke till vad som rör sig, är det bröstkorgen eller midjan? För att få ett bra magstöd behöver andningen komma från midjan när du sjunger. Hitta inandningen som gör att dina händer skjutsas ut i sidan när du andas. 

- se vad som händer med ditt sångljud om du lägger tungan bakom nedre tandrad och slappnar av. Ta en ton i det läget. Och sedan en ton som "vanligt". Såsom jag har lärt mig en gång i tiden är hemligheten bakom djupa/fylliga toner att man har koll på tunga och svalg. Dessutom håller rösten längre om man hittar sätt att slappna av medan man sjunger.

Och slutligen, som många andra varit inne på råder jag dig att vara lite försiktig med t.ex. youtube och vad du väljer att publicera. Det låter klokt att ha ha med föräldrar eller andra vuxna, som kan råda dig vilken väg du väljer. 

Stort lycka till!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

På youtube kommer jag vara försiktig. Jag kommer inte ta kontakt med folk på youtube och vara försiktig och uppmärksam.

Tack för era tips.

Kan tror ni man kan lyckas som artist även om man lider av skolios (sned ryggrad)? Min skolios gör nämligen inte ont men syns om man är uppmärksam. Jag tänker därför mycket på hållning och att försöka stå så rakt som möjligt för att stoppa upp skoliosen "så att vinkeln inte blir värre". Jag har fått tid för röntgen för att kolla hur många grader min skolios är och vad vi ska göra åt den. Kan jag lyckas som artist ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...