Jump to content
Annons

Mix äntligen klar 1 (tror jag)?


vayzeria

Recommended Posts

Hej alla !

Efter ett tags tysthet och många blöjbyten,matning, pappa-gris-gråt-separationsångest-när-pappa-går-till-jobbet

och många korta sessioner när man får mixa så "tror jag" att jag är klar !

Mixat en låt av "Johnny Lokke"- Promises and lies. Ett band som lagt upp ett gäng låtar att mixa fritt och bla bla bla..

ja ni vet. Bara att använda i utbildnings syfte. Har efter lite pilla och lära mig på nytt lyckats göra en hyffsad mix i mina öron.

Vet att den på sina håll kan låta lite tunn och energifattig, men i sin helhet inte har några "hål i mixen" så det låter tomt

och platt i alla fall. Nöjd med automatisering av pan/volym/send m.m.

trummorna kan nog kanske bearbetas lite, men vill bara låta er skriva något kort om vad ni tycker.

skriv lite kort om era tankar kring detta. Skall tillägga att jag "bara" mixat i knappt 10 år men började försöka bli

mer seriös och skaffade bättre hårdvaror/mjukvaror och började läsa och titta på HUR man mixar, så kanske 5 år har

jag mixat seriöst under kortare perioder då man har fästmö och barn ;-)

Skickar med en statisk mix med endast panoreing och volym (stastisk mix) // Cheerz peepz!

Statisk mix :https://soundcloud.com/user-767193405/johnny-lokke_stastisk-mix

Själva mixen :https://soundcloud.com/user-767193405/johnny-lokke-promises-and-lies-mix-02

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok! Skriver vad jag tycker om det, och som jag uppfattar låten efter en lyssning.

Tycker gitarr komp + solo ligger för högt

och att det låter för kompakt, dvs som om du har för mycket compressor på det .

Tycker det låter lite fasfel om det också, eller har du kanske chorus effekt på eller något.

Men du kanske vill att det ska låta så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nog vara liiite fö håt komp.

Kör med cla på gitarrerna solot är nog som du säger, lite för högt. Men kör inga effekter. Har iof automatisering på solopartiet i mitten av låten som svänger rätt hårt v/h i slutet som låter lite chorus/delay aktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kardo.

Lyssnat på den statiska mixen?

Där hör du allt utan komp./eq m.m :-)

Tack för feed back btw :-)

Lyssnade på båda!

och den färdiga mixen var den jag menar med effekter.

nu vet inte jag vad du lyssnar med för högtalare men gitarrerna är för högt i mina.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med krk rokit 5.

Har lyssnat lite å refererat att komp git. Ligget en aning högt. Även solo git. på sina håll. Ska ordna till och lägga upp igen så får vi se hur det låter ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Har pillat lite smått & korrigerat Leadsången med volym samt sendsignal.

Skickade allt detta efter export genom en liten behandling med Har Bal EQ... Bra skit att använda =)

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar lite i laptopens små fjutt högtalare. Hör nästan inga trummor alls.

I Koss portaprolurar blev det lite mer trummor. Men kompgitarrerna dränker det andra för mycket. Sångsoundet tyckte jag var fett o bra.

Sen låter det som att det är ett band utan basist också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Har pillat lite smått & korrigerat Leadsången med volym samt sendsignal.

Skickade allt detta efter export genom en liten behandling med Har Bal EQ... Bra skit att använda =)

Allt är bara en enda organiserad gröt. Referenslyssnar du innan du börjar mixa? Gissar på att din lyssning inte heller är den bästa för volymerna är helt åt skogen.Sen undrar jag som Nilsson om det finns med någon bas alls eller om den dränks ned i det övriga? Börja om från början, som den gammal dängan gick. Har-Bal EQ? Jo säkert bra förutsatt att mixen låter bra. Annars blir det nog mer Hår Boll EQ.  😆  Läs på hur andra proffs jobbar. En bra sida med blogg och poddar för rock/metal: https://urm.academy/

Edit: Glömde också nämna att gitarrerna låter för vasst. Går råda bot på med någon saturationplugg för att rulla av det vassa men sen behöver även gitarrerna mixas om de med.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Grym sångare!!!

Med det sagt så tycker jag nog att mixen behöver gå en vända till. Basen, som sagts tidigare, är icke existerande.

Gitarrerna låter väldigt burkiga och långt bort.

Solot hörs knappt.

Trummorna låter lite statiska, och även dom låter väldigt långt bort.

Körsången däremot låter bättre än resten rent mixmässigt sett.

Men bra jobbat! Bra låt!!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller nog med er där! Hör nu st Det låter för vasst å lite diffust. Gick hårt åt med Har Bal EQn tror ja. Ska backa tillbaka å lulla till det hela! stay tuned

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Drog ned multitracksfilerna till det här. Synd att det inte finns några DI för gitarrerna. Kicken på minst ett ställe är det dubbelt. En sån miss bör man rätta till innan man lägger ut något. Sen tre olika rum. Tänkte okej det är väl när, långt och kanske mono. Men nä på ena är det bara kick och på den andra virvel och OH? Va fan? Och när riden kommer in är den tokhög i rum till skillnad mot resten? Fattar inte vad den här snubben hållit på med. Sen är det bara OH på OH kanalen.Allt annat läck är borta. Har han aldrig fattat hur mycket det gör för framför allt virveln?  Okej ska göra en liten mix själv på den här dängan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig Die hard.

Tror trummorna är inspelade med digitalt set. Sen har väl olika outputs tagits bort och därav det konstiga ljudet. Var lite knepigt att få trunmmorna att låta riktigt bra... :-/

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Trummor och bas är det som är jävligt svårt att få till riktigt bra. Som det brukar sägas låter trummorna dåligt så låter resten dåligt. Övning, övning och övning. Sen kan jag säga ta bort två av gurorna. De tillför inget och grötar bara till det och får det att låta sämre. Ska man quadtracka så krävs det mer än samma gitarr och samma förstärkare och två olika mickar? Eller om de är bara olika placerade? Ska mixa till låten ikväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo den va bra grötig å svår att få till. Efter lite "ny" lyssning kan jag konstatera att efter Har Bal EQn då gick jag nog lite väl bananas med den. Mixen innan det låtet betydligt bättre.

Två gitarrer e nog att föredra. Hade lite den tanken i nitten av mixandet men ville inte göra om mixen, då försökte göra det bästa av det jag hade gjort :-P

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter lyssning av både statisk mix och mix kan jag direkt säga att den statiska låter bättre. Du har dunkat på alldeles för mycket saker och trixat alldeles för mycket med ljudbilden. Mixen låter extremt vass och basfattig. Sången ligger riktigt låg i mixen också och blir tillbakadragen.

Har du gjort konkreta funderingar när du mixat om du verkligen behöver peta på allt? Du nämner en EQ som du verkar ha gått bananas med. Behövdes det verkligen?

Jag tycker inte att den statiska mixen är dålig utan jag hade börjat om där. När du EQ'ar och kompressar och allt du gör, gör du det då i SOLO läge? Det känns som att du pillat alldeles för mycket med enskilda spår utan att höra hur det låter i kontext till helheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jo den va bra grötig å svår att få till. Efter lite "ny" lyssning kan jag konstatera att efter Har Bal EQn då gick jag nog lite väl bananas med den. Mixen innan det låtet betydligt bättre.

Två gitarrer e nog att föredra. Hade lite den tanken i nitten av mixandet men ville inte göra om mixen, då försökte göra det bästa av det jag hade gjort :-P

Att vara ärlig med sig själv kommer man längre med. Du kan inte skylla dålig mixning på en enskild EQ på hela paketet. Det håller inte och det genomskådas ju lätt när man hör mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Okej här är min mix av låten. Alltså en riktigt bra sångare men som sagt var en riktig klåpare. Tänkte inte på det förrän jag började mixa att OH är dessutom i mono? Mono, va fan? I alla fall tyck till den som vill.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Lyssnade lite kort via mobilen. Lite svårt att höra helheten i mono men lät bra i luren! :-)

Bra tryck i trummorna. Leadsången lät liiite hög, övergång till refräng låter lite konstigt men de e mobilen som inte gör rättvisa, ska lyssna mer på datorn imorgon. Bra jobbat Mr:Die Hard \m/

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...