Jump to content
Annons

Ny kondensatormikrofon för sång


calli

Recommended Posts

Tjenare kära medlemmar av studio.se,

Jag är på jakt efter en mikrofon som ska hjälpa mig låta bra till ett rimligt pris.

Min setup kommer endast bestå av en macbook + Focusrite Scarlett 2i2 och en ny mikrofon då såklart. Därför vänder jag mig till er då alla youtube videos om diverse condensator mikrofoner gör mig osäkrare än vad jag var tidigare.

Jag vill inte lägga mer än ca 4000/5000kr. Det ska vara en mikrofon med large diaphragm.

Självklart är det svårt för er att hitta en passande mikrofon till en röst ni aldrig hört. Därför tänkte jag att jag laddar upp en mp3-fil med mig sjungande "Against all odds" - länk: http://www.alexanderhjelm.se/wp-content/uploads/2009/06/per_rosenquist_against_all_odds.mp3

Den där inspelningen gjordes för ca 10år sedan och tror min röst låter likadant fortfarande 🙂 Jag sjunger med rätt mycket kraft, inte så mycket Justin Timberlake.

Mikrofoner som jag tittat på hittills:

-Neumann TLM 102 (103 hade varit önskvärd, men för dyr)

-Rode NT1 / K2

-Audio Technica AT2035

-Shure SM7B (-hört att den behöver väldigt mycket gain)

-AKG C214

Är ute efter ett varmt och fylligt sound. Tack på förhand.

PS. Hur mycket sämre ljud får jag om jag skippar usb-interfacet och köper t.ex. en Rode NT-USB eller en AT2020 som kopplas direkt till datorn via usb?

Mvh Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Problemet är att ingen mick låter bra direkt så som jag inbillar mig att du tror utan det går åt en del jobb både under och efter inspelningen. Sen behövs det någorlunda bra lyssning och erfarna öron och kunskap hur man rattar sin programvara för att få till det riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo så mycket är jag med. Att redigering efter inspelning är a och o. Där har jag väldigt liten erfarenhet. Jag vill bara inte köpa en mic som inte gör så rätt till min röst. Eller där jag inte får tillräckligt mycket mikrofon för pengarna. Köpte för ca 6år sedan en Samson condensator mic och den sprakade rejält när jag gick upp och sjöng starkare. Så var tvungen att sitta en meter bort, varpå jag tappade helt min karaktär i rösten och allt lät väldigt platt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo så mycket är jag med. Att redigering efter inspelning är a och o. Där har jag väldigt liten erfarenhet. Jag vill bara inte köpa en mic som inte gör så rätt till min röst. Eller där jag inte får tillräckligt mycket mikrofon för pengarna. Köpte för ca 6år sedan en Samson condensator mic och den sprakade rejält när jag gick upp och sjöng starkare. Så var tvungen att sitta en meter bort, varpå jag tappade helt min karaktär i rösten och allt lät väldigt platt.

Kanske var så att du spela in för starkt när du sjöng dvs att mätarna låg på rött så det sprakade?

Link to comment
Dela på andra sajter

SM7:an tycker jag är väldigt trevlig till det mesta i sångväg.  Dynamisk, men väldigt högupplöst ljud. Inte så starka transienter, dvs peakar, vilket är nice för röster, och är en av de mest okänsliga mickar jag känner till för dålig akustik. Dock, oavsett vilken mick det i slutändan blir, så rekommenderar jag att testa den först, alternativt om du kan ha den på öppet köp ett kort tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

SM7b är en kanonmick, men kräver också en bra mickpreamp med riktigt hög gain/förstärkning (som du själv skriver). Jag tror tyvärr inte att den kommer att funka bra för sång med den preamp som sitter i Scarlett2i2.

Link to comment
Dela på andra sajter

SM7b är en kanonmick, men kräver också en bra mickpreamp med riktigt hög gain/förstärkning (som du själv skriver). Jag tror tyvärr inte att den kommer att funka bra för sång med den preamp som sitter i Scarlett2i2.

Här testas SM7B med olika interface, inklusive Scarlett 2i2:

http://recordinghacks.com/2012/06/18/sm7b-audio-interface-shootout/

Resultatet är:

Not recommended for SM7B. While the 2i2 sounded good… when paired with the SM7B it was simply too noisy.

Edit:

Ser nu att artikeln är några år gammal. Scarlett -korten som säljs sedan något år är ju generation 2, och kanske inte beter sig lika här?

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan starkt rekommendera Microphone-Parts mikrofonkit. Har haft både s-47 och t-12 och tycker ofta dom vinner över Röde nt2a och Gefell um70/692. 
Om akustiken i rummet inte är så bra så kan som det tidigare skrivits i tråden vara bra att köra på en dynamisk. Sennheiser md441 och Telefunkens M80/81 har jag fått väldigt bra resultat med tidigare men kolla även in Sm7b, har inte testat själv men många verkar gilla den för sång. Du kan däremot få problem att driva både sm7b och md441 med ditt ljudkort då preamparna inte är så starka...Men sjunger du väldigt högt så kan det kanske fungera ändå. Köp och testa!

Redigerat av technic
Link to comment
Dela på andra sajter

Här testas SM7B med olika interface, inklusive Scarlett 2i2:

http://recordinghacks.com/2012/06/18/sm7b-audio-interface-shootout/

Resultatet är:

Not recommended for SM7B. While the 2i2 sounded good… when paired with the SM7B it was simply too noisy.

Edit:

Ser nu att artikeln är några år gammal. Scarlett -korten som säljs sedan något år är ju generation 2, och kanske inte beter sig lika här?

Det bästa är ju alltid att testa själv. Om du har möjlighet att låna den micken som verkar intressant, eller köpa på öppet köp, så gör det! Eller ännu bättre testa flera samtidigt! 🙂

Jag har testat Shure SM7b med mitt Presonus-ljudkort och med 2-3 externa mickpreamps av billigare sort. SM7b ger en så svag utsignal ifrån sig att den behöver en mycket kraftig förstärkning i mickpreampen för att hamna på en vettig nivå för inspelning (samma gäller för många/vissa dynamiska mickar men inte för kondensatormickar). När man skruvar upp förstärkningen högt (typ trekvarts varv) på en "normal" budgetpreamp eller på den preamp som sitter inbyggd i ett hyfsat billigt ljudkort med mickingångar, brukar det bli väldigt högt brus i mickpreampen. Det bruset blir orimligt högt när det hamnar t.ex. som en del av en sångtagning, och man får helt enkelt en dålig kvalitet på ljudet. Det är en otroligt skum känsla att köpa en internationellt lovordad och rätt dyr mick (SM7b), koppla in den i sin hemmastudio, och höra att det låter skit! 🙂

En kondensatormick som t.ex. Röde NT1 eller SE Electronics 2200a, eller någon annan i liknande prisklass, är nog en mer tacksam start. Nackdelen med dem är som sagt att de tar upp mer bakgrundsljud än en dynamisk mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som startmic behövs inte alls en superdyr egentligen. Mycket handlar om själva inspelningen i sig, avstånd, teknik mm. 

Röde NT1(senaste svarta) som någon nämnt här tycker jag också är en kanonmic för priset. Alternativt en Röde NT1A, som visserligen är ganska ljus men den presterar bra och har sjukt lågt egenbrus. Du kan göra superba tagningar med den med lite erfarenhet och kunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta skulle jag köpt.

https://microphone-parts.com/collections/microphones/products/s87-microphone

Den har svinbra reviews från folk som jobbar med ljud och jag har hört gämförelser med original neuman 87 och jag skulle nog föredragit denna...

Sen kan du nog få ut mer av din kedja med mer erfarenhet

Bra tips! Blev väldigt nyfiken och sigen själv. Härliga mods hade dem med på diverse röde ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips! Blev väldigt nyfiken och sigen själv. Härliga mods hade dem med på diverse röde ^^

🙂

Jag är väldigt för moddade mickar efter använt en bandmick som lät fantastiskt och tydligt som var jolymoddad och kostade totalt 4000kr tror jag. Jag gissade på 15000 innan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle börjat med en Röde nt1, då har du råd med en micscreen också om du har obehandlat rum. Sjukt mångsidig och låter kanon. Väldigt prisvärd och du kan använda den till det mesta. Få det att låta bra med den först. Sen kan du uppgradera om du vill.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att själva micken är underordnad rummet och inspelningsförhållandena i kedjan. Det viktigaste är att ha hyfsat dämpat bakom vokalisten (dylika mic screens är för mig konserverad gröt i sammanhanget). De klassiska täckena funkar. Läs även:

http://www.soundonsound.com/sound-advice/q-reflection-filter-worth-money

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så jättemycket för alla tips. Efter mycket om och men har jag valt att satsa på Rode NTK:

http://www.rode.com/microphones/ntk

Grymt. Den har enormt fina revjevs. Många gillar den bättre än andra dyrare rörmickar. Sensationellt lågt egenbrus, många rörmickar brusar rejält störande.

Ett bra val tror jag!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Björn Olsberg ändrade titeln till Ny kondensatormikrofon för sång

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...