Jump to content
Annons

Synka externa synthar med DAW


Gustafv

Recommended Posts

Hej!

Är förhållandevis ny i synthvärlden och det är mycket att lära sig. Har de senaste dagarna jobbat med att koppla upp ett antal hårdvarusynthar till Logic genom MIDI för att få dem att vara i clock-sync men också för att kunna spela dem från programmet. Har kopplat på detta sät:

Logic pro x -> M-audio fast track midi out -> prophet 08 midi thru -> Moog sub 37 midi thru (Echo heter inställningen) -> Minilogue sync out -> Volca Sample sync out -> Volca beats. Alla enheter är kopplade till en mixer vars output går in i Fast track (har inget större ljudinterface). 

Att få syntharna att spela det jag ritar ut i Logic är inga problem och det görs utan någon märkbar latency. Däremot hade jag förväntat mig att man skulle kunna få arpegiatorerna och LFO:erna att synca, men det lyckas jag inte med på någon. De driftar liksom runt, det är ingen konstant skillnad. Men jag kanske tänker fel och det är inte så man kan förvänta sig att det funkar?

Det jag hade förväntat mig var alltså att kunna slå på play och ha igång metronomen i Logic för att sedan trycka igång arpegiatorn på Moogen och att dessa skulle vara i time. Alternativt att jag till exempel, genom att ställa in clockdivison på prophet till 1/16 av BPM och sedan sätta frekvens på en LFO på 1 step skulle få ett tremolo att ligga på 16-delarna i time. Detta är dock inte fallet. Gör jag någon tankevurpa här, det kanske inte är såhär jag kan förvänta mig att det skall fungera? 

Volcarna synkar helt ok och som jag förväntat mig. Slår jag på deras sequencers på rätt steg så är de mer eller mindre i time trots att de ligger sist i kedjan. Hade också trott att Logic skulle kunna skicka midiclocka konstant men det verkar som att jag måste slå igång uppspelning för att den skall skickas.

Mycket frågor på en gång här, tacksam för svar eller tips 🙂

Mvh

Gustav

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pHISTERmILL (oregistrerad)

Kan du skicka MTC Midi Time Code från Logic?

Sen vet jag inte om du kanske måste ställa var o en av syntharna att svara mot extern tempokontroll istället för intern?

Redigerat av pHISTERmILL
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du skicka MTC Midi Time Code från Logic?

Sen vet jag inte om du kanske måste ställa var o en av syntharna att svara mot extern tempokontroll istället för intern?

Hej och tack för svar!

Ja, jag kan skicka MTC från Logic. Har dock inte förstått vad det blir för skillnad av att skicka det också?

Har ställt in så alla syntharna skall lyssna på extern klocka och det gör de också i den mening att det inte går att ändra deras tempo med de interna klockfunktionerna. Så det tror jag inte är problemet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)
Transmit MIDI Sync Synchronizing.02.2.png. Transmit MIDI Sync to external MIDI devices, such as drum machines, stand-alone MIDI hardware sequencers, and sequencers built into MIDI keyboards (only available when using the Internal or Audio clock). 
list-grey.png
Transmit MTC Sync Synchronizing.02.3.png. Transmit MIDI Time Code (MTC) to external devices that can receive MTC. SMPTE/MTC is a position and timing reference that indicates the current location in the project and how quickly the project should be playing. SMPTE/MTC time code labels the position in a project in hours, minutes, seconds, and frames. The speed of playback is indicated by a frame rate. 

När jag synkar mellan sequencer och DAW så brukar jag få slå på MTC för att få synk och att rätt tempo hålls genom hela låten. Nu använder jag ju Sonar och inte Logic iofs. Lite mysko dock att tempot låses i dina synthar men ändå blir fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hej! Nu har jag inte riktigt koll på de synthar du använder men i mina system (eurorack) så synkar jag upp clockan med midi ut till CV och sedan så har oftast lfo’sarna en retrigger funktion som startar om cyceln när den får signal, så kan man om man vill synka att lfo i alla fall kör om sin cykel vid bestämda steg. 

Ofta på just analoga modulära eller semimodulära system så är just tex lfo analog, så den har jag inte hittat någon som man kan ställa i bpm. 

Correct me if im wrong!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...