Jump to content
Sign in to follow this  
modernmattias

Vill köpa Omnisphere 2!

Recommended Posts

Spectrasonics tillåter inga försäljningar av begagnade licenser.

Edited by KillwithSkill

Vet inte hur det var förr men enligt hemsidan så ska det vara lugnt i dagsläget, dock vill dem att man ska ha en vettig anledning och ej bara sälja för sakens skull. Men i och med hur pass mycket information det var kring bara just lisensöverföringen samt 50USD i kostnad, så får det mig att tänka på om man ej bara ska köpa skiten direkt... 

Brukar Spectrasonics ha reor likt "alla andra" likartade företag? 

Tror inte så många säljer den. Ren gissning.

Kostar 499 dollar

Testade den hos en polare och jag gillade den framförallt för två saker: 
1. Padsen, även presets från andra tillverkare än just Specrasonics. 
2. I layering; fanns många intressant ljud att lägga diskret bakom en annars tråkig lead för att krydda till den lite. Har min go-to syntar att skruva fram ljud i redan så detta kommer vara en "hitta-ett-ljud-fort-som-fan"-synth för mig. Bra sökfält dessutom.

Men priset var inte så roligt, i alla fall inte om man tex jämför med UVI Falcon jag som tycker verkar vara mer avancerad (och för att ej tala om Alchemy som ingår i Logic)...  :wacko: 

Det är en bra summa. Det jag har hört har låtit otroligt bra men är det värt pengarna? 

Är det värt att lägga en miljon på en bil? Värt pengarna? Det kommer iaf ta ett tag att gå igenom dom 12650 ljuden som synthen levererar idag, och det kommer uppdateringar ganska ofta.

Det kan bara du själv svara på. Det finns väl gott videos på youtube. En nackdel är att man inte kan välja bort det som man inte vill ha installerat och därmed tar upp stor plats på hårddisken.

Nej det går inte på Omnisphere, men man kan lägga STEAM-mappen på en annan hårddisk.

Omnispere spelar ihop med Keyscape, så har man båda så kan man blanda rätt friskt.

Vad är fullkostnadspriset?. Omnisphere ska vara väldigt krävande för datorn också eller är det bara vad som sägs?

Jag har kört Omnisphere 2 på min Macbook Pro sent 2013 med processor på 2 kärnor och 8gb RAM utan några större problem. Fick frysa spår ibland men det var snarare BFD och Keyscape som var orsaken till det behovet. Visst tar den en del av kraften men Serum är hungrigare än Omnisphere.

Ett plus är att det var väldigt smidigt att installera Omnisphere 2 på min nya dator, jag behövde inte avregistrera den första så nu har jag den på två datorer.

Köpte den på 4Sound och de har den för 3 599kr

Nja, kostar knappt 3.600:- i butik.

Såg inte att du redan svarat angående priset.

Jag kan tillägga att min gamla dator kör Yosemite och den nya kör Sierra. Omnisphere fungerar bra i båda.

Så alltså kan man köpa Omnisphere 2 i våra svenska butiker för 3.600 som ni snällt informerat om. Får man hem produkten i en kartong med seriekod endast, eller är det fysiska skivor? Är det på något som helst sätt fördelaktigt eller annorlunda att handla direkt från Spectrasonics istället från butik? 

Tacksam för svar! Kan självklart ringa till butiken i fråga, men om någon här redan vet så kan man väl spara dess personal det besväret :)  

Så alltså kan man köpa Omnisphere 2 i våra svenska butiker för 3.600 som ni snällt informerat om. Får man hem produkten i en kartong med seriekod endast, eller är det fysiska skivor? Är det på något som helst sätt fördelaktigt eller annorlunda att handla direkt från Spectrasonics istället från butik? 

Tacksam för svar! Kan självklart ringa till butiken i fråga, men om någon här redan vet så kan man väl spara dess personal det besväret :)

Om du köper en kartong i en butik så får du installationsfilerna på USB diskar. Köper du från Spectrasonics hemsida får du en nedladdning. Om du har köpt kartongen så kan du få tillgång till nedladdningen också men med en avgift på 10 dollar.

https://www.spectrasonics.net/sales/techshop/?main_page=product_info&products_id=29

USB diskar?

Ja, eller den versionen som ser ut som lite tjockare kreditkort. Vet inte om det klassas som en hårddisk eller ett minne men USB är det iaf. Man installerar ifrån dem till datorn eller en annan extern hårddisk. Har för mig att Omnisphere kommer på en disk och keyscape kommer på två.

Keyscape kommer med två kreditkorts-usb.
Köp från 4 sound eller liknande.
Laddar du ner från Spectrasonics så blir det dyrare.

Jag köpte Keyscape för 3000 på 4 sound. Specrtraconis nedladdning tog 3600:-
Det tar ju ett tag att ladda ner filerna på 77 GB. Dessutom om en hårddisk kraschar med din steam-mapp så måste du ju ladda ner dom igen och det kostar 10 USD.

Har du dom på USB så är det ju en bättre backup.

Keyscape kommer med två kreditkorts-usb.

Köp från 4 sound eller liknande.

Laddar du ner från Spectrasonics så blir det dyrare.

Jag köpte Keyscape för 3000 på 4 sound. Specrtraconis nedladdning tog 3600:-

Det tar ju ett tag att ladda ner filerna på 77 GB. Dessutom om en hårddisk kraschar med din steam-mapp så måste du ju ladda ner dom igen och det kostar 10 USD.

Har du dom på USB så är det ju en bättre backup.

Behövde du då ladda ner (eventuella) uppdateringar från hemsidan efter installationen från hemsidan?  

Så jag behöver att betala för varje gång jag laddar ner dem utöver första gången, tex vid köp av ny dator eller liknande? Vilka snåljåpar! Gillar ej heller att ha massa lådor liggandes hemma... får se vilket alternativ det blir.

Vad är kreditkorts-usb?

Jag bifogar en bild. Vet inte vad fördelen är jämfört med en vanlig usb-sticka men det är de här Spectrasonics kör med.

post-21019-0-90039100-1499035451_thumb.jpg

Guest

edit

Edited by Guest

Guest

edit

Edited by Guest