Jump to content
Annons

Mixern borta i Cubase 6


Godsdonald

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har använt Cubase 6 ett tag nu tillsammans med Komplete 10. Det har fungerat ganska bra tycker jag själv förutom att det några gånger har kraschat och hakat upp sig.

Jag har tidigare inte märkt att någonting skulle ha blivit sämre utan bara startat om och kört vidare, men!

Nu sista gångerna märkte jag att Mixerbordet där jag ser alla de inspelade kanalerna samtidigt helt plötsligt inte finns mer, den är borta från Device, vad har hänt och hur kan jag få tillbaks den igen?

Någon som anar eller t.o.m vet, snälla ge mig råd och vägledning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Får du inte upp mixern med F3-tangenten?

I så fall kan det vara att den är dold bakom andra fönster eller att den finns utanför skärmen...

Jag har för mig att man då efter att ha tagit fram mixern med F3, trycker Alt+space och sedan M, så går det att testa att flytta mixerfönstret med piltangenterna.

Jag vet inte säkert om jag kommer ihåg helt rätt (och har inte möjlighet att testa för stunden), så rätta mig om jag har fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du inte upp mixern med F3-tangenten?

I så fall kan det vara att den är dold bakom andra fönster eller att den finns utanför skärmen...

Jag har för mig att man då efter att ha tagit fram mixern med F3, trycker Alt+space och sedan M, så går det att testa att flytta mixerfönstret med piltangenterna.

Jag vet inte säkert om jag kommer ihåg helt rätt (och har inte möjlighet att testa för stunden), så rätta mig om jag har fel...

Jaha, kanske det kan vara något sådant, jag får testa senare idag, tack för tipsen, mvh Leif...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu försökt med Alt, Space och M och sedan pilar men får inte fram något mixerbord. Jag har installerat om Cubase 6 två gånger men samma problem återstår.

Mixerbordet bara inte finns?

Vad kan ha hänt, kan det kanske bero på datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du installerat om och får ändå inte upp mixern, så låter det rejält skumt...

Kolla så att du har senaste versionen av eLicenser-drivern, så att det inte är något där som bråkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du installerat om och får ändå inte upp mixern, så låter det rejält skumt...

Kolla så att du har senaste versionen av eLicenser-drivern, så att det inte är något där som bråkar.

Jag tycker ju inte att det borde kunna vara så, men kommer att titta på det också, kanske inte förrän efter helgen, men tack igen för visat intresse. Ha en trevlig midsommar, mvh Leif...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quetzalcoatl (oregistrerad)

Hur kan man konstruera en DAW så att mixern kan hamna "utanför skärmen"? Det låter ju inte klokt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tryck på Windows-knappen och P, så får du upp bildskärmsalternativen. Där kan du t.ex. välja duplicerad eller utvidgad skärm, och borde kunna hitta ev. bortsprungna fönster om det blir aktuellt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså, vad bra,tackar, men, vilken är Windowsknappen? Den kanske syns men jag har aldrig tänkt på det och har inte tangentbordet framför mig just nu.

Knappen vanligtvis mellan CTRL och ALT på ditt tangentbord (vänster sida om mellanslag). Den har en windows"logo".

Redigerat av Frekvens
Link to comment
Dela på andra sajter

Quetzalcoatl (oregistrerad)

Tryck på Windows-knappen och P, så får du upp bildskärmsalternativen. Där kan du t.ex. välja duplicerad eller utvidgad skärm, och borde kunna hitta ev. bortsprungna fönster om det blir aktuellt. 🙂

Och om man bara har en skärm och väljer utvidgad skärm, kan man då dra tillbaka mixern in  i mitten, eller hur man ska uttrycka det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om man bara har en skärm och väljer utvidgad skärm, kan man då dra tillbaka mixern in  i mitten, eller hur man ska uttrycka det?

Har du en skärm bör du använda "endast datorskärm" eller vad alternativet kan tänkas heta på svenska. Då borde alla "dolda" fönster samlas till den enda skärmen som finns. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant! Jag skall testa och se, min kanske var inställd på flera skärmar. Nu har jag som sagt inte möjlighet att kolla upp det här än för min lilla studio där datorn finns är inte hemma utan på ett annat ställe. I och för sig inte så långt ifrån men just nu ligger jag i husvagnen med endast mobilen och har det gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...