Jump to content
Annons

Hur pimpa upp gammal kasettbands-demo från 1983?


Greenlight

Recommended Posts

Hittade en kasse kasettband på vinden.  🙂

Jag var ung, det lät skit, men det var kul . . då

Tänkte dra in det i dator och försöka få det att låta något bättre.

Frågan är vad man kan göra?

Det är en torr liveinspelning med uppmickade trummor, bas och gitarr samt livesång via PA.

Ganska bra grundljud men bara två kanaler.

Vad kan man göra för att det ska bli lite våtare och fetare? Går det att separera sången och lägga reverb på bara den? 

Alla tips mottages med stor tacksamhet

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gjorde samma sak men det är en bra bit över 10 år sedan... kommer inte ihåg exakt vilken mjukvara jag använde men det var en som reducerade brus, den fick man använda med lite försiktighet minns jag, annars gav den sig på själva musiken åxå! 🙂 Sedan var det säkert något i stil med en masteringsplugg för att biffa upp själva ljudet lite. 

Som sagt detta var ett tag sedan, typ 2002 eller så, det borde finnas bättre mjukvara som gör motsvarande idag. Brusreducering har jag ingen koll på nu men för mastering brukar jag använda Isotope Ozone.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Mecka som vanligt dvs lyssna och vrid på knapparna. Jag hjälpte en gammal dansbandsmuiker med några låtar på band som var så kassa så baskaggen lät ika påse. Det var ett jäkla bestyr fick kopiera upp det i flera spår och försöka isolera olika instrument och sång. Det blev en jäkla skillnad men ärligt talat så lät det fortfarande för jävligt men det beror på (skit bakom ratten också) att det var riktigt riktigt sopiga inspelningar från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Gjorde samma sak men det är en bra bit över 10 år sedan... kommer inte ihåg exakt vilken mjukvara jag använde men det var en som reducerade brus, den fick man använda med lite försiktighet minns jag, annars gav den sig på själva musiken åxå! 🙂 Sedan var det säkert något i stil med en masteringsplugg för att biffa upp själva ljudet lite. 

Som sagt detta var ett tag sedan, typ 2002 eller så, det borde finnas bättre mjukvara som gör motsvarande idag. Brusreducering har jag ingen koll på nu men för mastering brukar jag använda Isotope Ozone.

Izotope RX är svaret. Fixar allt som brus och mycket mera.

Låter intresseant. Men vad mer än ta bort brus kan RX göra? 

Mecka som vanligt dvs lyssna och vrid på knapparna. Jag hjälpte en gammal dansbandsmuiker med några låtar på band som var så kassa så baskaggen lät ika påse. Det var ett jäkla bestyr fick kopiera upp det i flera spår och försöka isolera olika instrument och sång. Det blev en jäkla skillnad men ärligt talat så lät det fortfarande för jävligt men det beror på (skit bakom ratten också) att det var riktigt riktigt sopiga inspelningar från

Hur gjorde du för att dela upp och isolera?

Antar att började med att kopiera upp spåren och sen eqa ut vissa frekvenser på de olika kanalerna? Eller?

Det jag skulle vilja är att isolera sången (som är dåligt sjungen och dessutom helt torr och för nära i ljudbilden.

Sen vodet bra att feta till trummorna och dubba gitarrena

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja precis så men det var inte lätt och våldigt tidskrävande och resultatet blev inte bra men oerhört mycket bättre än det var. Så för gamla "tidsdokument" kan det ju funka men det blir mog väldigt svårt att få till nåt bra från ett stereospår som dessutom inte låter bra från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...