Jump to content
Annons

Hur enkel kan en demo vara..?


Recommended Posts

Hej!

Jag har ett tag sysslat med instrumentell pianomusik, men skriver också en del country/pop/singer-songwriter musik. Just nu skrivs musiken bara i "terapeutiskt syfte" men ibland funderar jag på om man kunde göra något mer med den. Så till min fråga: hur enkel kan en demo vara? Jag har väldigt begränsat med inspelningsutrustning (och tid). Är det "lönlöst" att försöka göra demos med bara piano och sång, där allt är inspelat i en tagning och därmed kan bli lite svajigt i kvalitet och ljud? 

Bifogar exempel på hur den här typen av demos låter just nu. Vad tror ni? Brutalt ärliga svar uppskattas 😄

https://soundcloud.com/user-985087152/a-phone-call-away/s-8YsuC

Edit: glömde säga att jag inte har några ambitioner att själv sjunga professionellt, det görs bara i demosyfte.

/Emelie

Redigerat av Emelie Gabriella
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det var länge sen jag jobbade med sånt, men på den tiden gällde: ENkelt är inga problem, men se till att verkligen leverera. Instrumentation kan vara en senare fråga, men är låtarna inte helt hundra & framförandet svajigt så går det fetbort omedelbums.
Lägg all tid på framförandet det kräver och inte en sekund mindre om du vill komma ut med musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var länge sen jag jobbade med sånt, men på den tiden gällde: ENkelt är inga problem, men se till att verkligen leverera. Instrumentation kan vara en senare fråga, men är låtarna inte helt hundra & framförandet svajigt så går det fetbort omedelbums.

Lägg all tid på framförandet det kräver och inte en sekund mindre om du vill komma ut med musiken.

Tack för svar! Jag tar med mig att inte underskatta vikten av att framförandet sitter. Tror inte mina nuvarande demos håller riktigt den nivå de behöver, men känns ju hoppfullt att enkelt bör kunna gå i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror enkelhet skulle funka med denna låten. Du kan kanske göra det mer dynamiskt med ytterligare något instrument som kommer in och höjer intresset här och där. Även i hur pianot spelas på olika ställen. Håller med vanCain om att framförandet är viktigt, troligen ännu viktigare än om man har en full produktion att "gömma" sig bakom.

Vad gäller din nuvarande demo så tycker jag pianot tar över lite och hamnar i fokus i mitten istället för sången. Kanske kan du jobba med fake-stereo för pianot eller skära frekvensmässigt eller laborera med reverb för att flytta det mera bakåt. Tänk på att komprimera och automatisera sångens volym noggrant över hela låten så varje stavelse går fram. Några små-tips bara, Lycka till !   🙂

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Quetzalcoatl (oregistrerad)

Jag kan inte spela Soundcloudfiler av någon anledning, så jag kan inte höra låten, men enkla demos är ofta uppskattade av dem som får dem. På det sättet kan de själva tänka ut idéer om arrangemang och produktion och känna sig lite viktigare i processen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror enkelhet skulle funka med denna låten. Du kan kanske göra det mer dynamiskt med ytterligare något instrument som kommer in och höjer intresset här och där. Även i hur pianot spelas på olika ställen. Håller med vanCain om att framförandet är viktigt, troligen ännu viktigare än om man har en full produktion att "gömma" sig bakom.

Vad gäller din nuvarande demo så tycker jag pianot tar över lite och hamnar i fokus i mitten istället för sången. Kanske kan du jobba med fake-stereo för pianot eller skära frekvensmässigt eller laborera med reverb för att flytta det mera bakåt. Tänk på att komprimera och automatisera sångens volym noggrant över hela låten så varje stavelse går fram. Några små-tips bara, Lycka till ! 🙂

Tack för bra och handfasta tips! Med min bristande kunskap vad gäller inspelning är jag inte helt säker på att jag förstår vad fake-stereo eller skära frekvensmässigt betyder 😄 Men jag tar med mig att pianot nu tar överhand (lätt hänt när man framförallt är pianist själv) och ska jobba mer på sångspåret. Vad betyder förresten att komprimera volymen? Ja, du hör att en annan är nybörjare;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har ett tag sysslat med instrumentell pianomusik, men skriver också en del country/pop/singer-songwriter musik. Just nu skrivs musiken bara i "terapeutiskt syfte" men ibland funderar jag på om man kunde göra något mer med den. Så till min fråga: hur enkel kan en demo vara? Jag har väldigt begränsat med inspelningsutrustning (och tid). Är det "lönlöst" att försöka göra demos med bara piano och sång, där allt är inspelat i en tagning och därmed kan bli lite svajigt i kvalitet och ljud? 

Bifogar exempel på hur den här typen av demos låter just nu. Vad tror ni? Brutalt ärliga svar uppskattas 😄

https://soundcloud.com/user-985087152/a-phone-call-away/s-8YsuC

Edit: glömde säga att jag inte har några ambitioner att själv sjunga professionellt, det görs bara i demosyfte.

/Emelie

Vet inte vad dina ambitioner är med musiken och inte heller vad de övriga skribenterna i tråden lägger "ribban", men utifrån vad jag hör tycker jag det är en alldeles utmärkt demo och en väldigt fin låt. Du spelar lätt och fint på pianot och tycker du har en lika bra röst. Fick en association till Carole King (känner mest till hennes album Tapestry - tänkte på det).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat igenom det! Sitter i produktion så har svårt att komma till ro med sånt just nu, men nu när jag gav det ett öra så lät det som en absolut grym grund!!

Jag förstår vad du menar, men om du gjorde det här som en första-tagnings slaskinspelning så är jag grymt nyfiken på vad du kan få till när du verkligen ger det lite tid! :-D

Tänk på att ge slutet mest av allt i låten, det är det man minns som bäst om man inte bara lyssnar på enstaka partier :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad dina ambitioner är med musiken och inte heller vad de övriga skribenterna i tråden lägger "ribban", men utifrån vad jag hör tycker jag det är en alldeles utmärkt demo och en väldigt fin låt. Du spelar lätt och fint på pianot och tycker du har en lika bra röst. Fick en association till Carole King (känner mest till hennes album Tapestry - tänkte på det).

Tack! Har inte alls tänkt Carole King, men nu när du säger det drar jag nog lätt åt det håller när jag skriver musik 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat igenom det! Sitter i produktion så har svårt att komma till ro med sånt just nu, men nu när jag gav det ett öra så lät det som en absolut grym grund!!

Jag förstår vad du menar, men om du gjorde det här som en första-tagnings slaskinspelning så är jag grymt nyfiken på vad du kan få till när du verkligen ger det lite tid! :-D

Tänk på att ge slutet mest av allt i låten, det är det man minns som bäst om man inte bara lyssnar på enstaka partier :-)

Tack för att du tagit dig tid att lyssnat trots mycket annat på bordet! Och tack för den fina feedbacken! Bra poäng med slutet, tror du det handlar mest om produktion eller är det något man bör tänka på redan vid pianot när musiken skrivs? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...