Jump to content
Annons

Pitch-program av hög kvalitet...? (Exempel inkluderat)


modernmattias

Recommended Posts

Hallå, 

Det förvånar mig hur dåligt Logic X's egna "Time and Pitch Machine" låter när man önskar att pitcha upp tex en sång. Just i detta specifika fall så handlar det om att pitcha upp en kvinnlig sång en sådär 4-6 halvtoner, något i denna stil: 



I exemplet ovan låter det väldigt "smooth", har svårt att höra några tydliga spår från redigeringen. Men när jag själv försöker åstadkomma samma effekt med hjälp utav Logics samtliga algoritmer från deras "time and pitch machine" så låter det förjävligt, låååångt ifrån användbart. Med tanke på att exemplet ovan är 3 år gammalt dessutom gör det ännu märkligare att Logic inte har kommit längre än så. 

Något tips på ett program som gör detta väldigt bra, eller åtminstonde till den grad att det man redigerar faktiskt går att använda? Alla tips mottages tacksamt!



 
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Nu har jag inte provat på Cubases egna på väldigt länge men minns att den var urkass den med. Vet inte om den har förbättrats.Waves soundshifter kostar bara 29$ den här månaden, som strax tar slut, så kanske kan vara värt investera i?

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu har jag inte provat på Cubases egna på väldigt länge men minns att den var urkass den med. Vet inte om den har förbättrats.Waves soundshifter kostar bara 29$ den här månaden, som strax tar slut, så kanske kan vara värt investera i?

Försöker minnas att en delaktig producent i låten jobbar i FL studio som är lite mer anpassad för just kreativa låtar (EDM'ish...), därav kanske bättre på just sådant. Men tråkigt att andra DAWs inte ens kan jämföra sig lite inom detta då det är en frekvent förekommande effekt på topplistorna idag. 

Ska testa soundshifter, det kanske finns mer hopp i plugins för detta än vad jag tidigare anat. Tack för tipset! 

Redigerat av modernmattias
Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker inte att bara ändra pitch, utan du behöver laborera med formanterna också, om det ska bli bra.

Den som ger bäst resultat, är Melodyne. Om Melodyne inte kan göra jobbet, så kan inget annat program heller göra det.

Du kan hämta testversion här och se om den gör det du behöver: http://www.celemony.com/en/trial 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det räcker inte att bara ändra pitch, utan du behöver laborera med formanterna också, om det ska bli bra.

Den som ger bäst resultat, är Melodyne. Om Melodyne inte kan göra jobbet, så kan inget annat program heller göra det.

Du kan hämta testversion här och se om den gör det du behöver: http://www.celemony.com/en/trial 

Tack, har ej testat Melodyne faktiskt då jag trodde det var endast för finjusteringar av enskilda toner. Ska testa!

Har dock för mig att tidigare nämnda alternative också försöker ändra formanterna tillsammans med vald tonförändring, kan mycket väl ha fel. Har dock märkt av att många tillverkare, plugins som DAW's, har väldigt olika uppfattningar om hur dessa formanter bör låta...  😛 

Redigerat av modernmattias
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Nu har jag inte provat på Cubases egna på väldigt länge men minns att den var urkass den med. Vet inte om den har förbättrats.Waves soundshifter kostar bara 29$ den här månaden, som strax tar slut, så kanske kan vara värt investera i?

Ser ut som om det blir samma i maj. Dvs nästa alla deras plugins till rimliga priser. Är soundshifter bra? Den verkare smidigare för realtids effekter. Men det är väl alltid massor med jobb att putsa på ton korrigerande effekter på röster och kräver mycket av användaren.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...