Jump to content
Annons

Mixen låter så tråkig


rockdemon

Recommended Posts

Jag har under vintern jobbat med en 5 låtars skiva som skulle blivit klar innan jul, sen innan påsk och nu hoppas jag att den kan bli klar till sommaren. Fick barn förra sommaren så tiden är väldigt knapp, har väl en 2-3 timmar i veckan ungefär till detta. För mixningen använder jag nu i stort sett bara steven slate prylarna samt fabfilter eqn och känner mig väldigt nöjd med dessa. Det som verkligen försvårar min mixning är att min lyssning i studion är bedrövlig. har jobbar med akustiken men det verkar inte hjälpa, har ett par yamaha hs7 monitorer som jag köpte förra sommaren och verkligen avskyr, använder andra ljudkällor hemma för att hitta fel i mina mixar, jag hör t.o.m bättre i mobilens headset. Men nu är det som det är med det och för stunden har jag inte råd att byta monitorer igen. 
 
Nu när jag fått gnälla av mig lite så kommer jag till mitt stora problem, mina mixar är platta o livlösa.
Jag har ingen tid att pilla i helgen så jag tänkte att jag kanske kunde få lite tips här som jag kan ge mig på efter helgen. Här är en av låtarna, den är utan sång(sången spelas av en synth här) för jag tycker det är lättare att mixa innan jag lagt på sångspåren. Alltså göra klart så mkt som möjligt innan jag försöker försöker få in sången. 
 
<iframe src="https://app.box.com/embed/preview/43fyme1d1mfci0h2v0o845w66zwf170f?theme=dark" width="500" height="88" frameborder="0" allowfullscreen webkitallowfullscreen msallowfullscreen></iframe>

tydligen fattar jag inte hur jag får in en embedded länk så här är en vanlig länk:

https://app.box.com/s/43fyme1d1mfci0h2v0o845w66zwf170f

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Största problemet skulle jag säga är, i ordning, melodi-ljudet, samt att trummorna och basen inte får möjlighet att bitas.

Min spontana tanke är att jag hade velat ha mycket mer definition och separation i instrumenten, samt ett mycket mer intressant lead-ljud som verkligen tar plats, gärna nåt synthigt med grusig dist & snyggt delay. KANSKE till och med lite chorus eller flanger på det som grädde  på moset. Men inte för mycket. Det får inte drunkna, det måste bära låten.
Gillade verkligen det twangiga basljudet dock, lite mer definition och det kan bli sjukt snyggt! MYCKET tydligare bas på den bara. I rock kan inte bastrumman driva basen på egen hand, fläsket måste komma från bas-plankan om man inte hittar en annan väg man gillar bättre. Du har en väldigt bra grund att stå på här tycker jag.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Just ja! Det här är fullständigt en smaksak och inget annat, men jag hade nog bytt ut leaden mot antingen nåt så likt en MiniMoog som möjligt, eller möjligtvis en KORG PolySix! Delay & smakfullt med effekter på det (om Moog, runda av basen lite vid behov) & jag tror det skulle få väldigt stora möjligheter att bitas som en hel vithaj i den här mixen :-)

Måhända att till och med ett enkelt Leslie-kabinett på låg hastighet och ett lätt lätt delay på befintligt ljud åsså hade funkat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Största problemet skulle jag säga är, i ordning, melodi-ljudet, samt att trummorna och basen inte får möjlighet att bitas.

Min spontana tanke är att jag hade velat ha mycket mer definition och separation i instrumenten, samt ett mycket mer intressant lead-ljud som verkligen tar plats, gärna nåt synthigt med grusig dist & snyggt delay. KANSKE till och med lite chorus eller flanger på det som grädde  på moset. Men inte för mycket. Det får inte drunkna, det måste bära låten.

Gillade verkligen det twangiga basljudet dock, lite mer definition och det kan bli sjukt snyggt! MYCKET tydligare bas på den bara. I rock kan inte bastrumman driva basen på egen hand, fläsket måste komma från bas-plankan om man inte hittar en annan väg man gillar bättre. Du har en väldigt bra grund att stå på här tycker jag.

vad exakt menar du med leadljudet? Jag har svårt att få till definition på basen, hittar inte rått inställningar, den försvinner men jag tycker själv att basen sitter bra i refrängen men är borta i ex verserna. testade med lite mer strängljud men då lät basen helt ihålig, iof är det ett problem som är där nu också och som tydligt hörs i introt, det är nåt som saknas som gör den kraftlös...

Menar du att jag ska ha mkt mer bas i basen eller att basgitarrens volym ska vara högre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Först och främst måste jag säga att du gjort en fantastisk låt och grymt bra framfört alltihop. Riktigt bra!

Lyssnar i mina iPhone lurar och det finns inget i mixen som stör. Den funkar. Med sång på det där så blir det bra som det är. Lite lite lamt ljud kanske? Hur skulle det låta om du skickade kagge virvel pukor och elbas till en buscompressor samt lite reverb på virveln via en send.

På det hela riktigt bra!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska precis knoppa nu, men skickar iväg ett raskt svar först.

Leadljudet/melodin var nån form av keyboardljud, eller kanske elorgel, förmodligen i läge som benämns Flute skulle jag tro. Det är väldigt statiskt (=ingen rörelse alls i det undantaget rena noter), och det drunknar bakom gitarrerna. Även melodi-gitarrerna är alldeles för tillbakahållna i mixen. Inte just volymmässigt, även om en extra dB kanske inte hade gjort ont, men främst skulle de må bra av en höjning nånstans i lägre midden. Kan inte höra exakt just nu, är för trött, men jag hade nog letat nånstans mellan 200-500Hz & sett om jag kunde hitta nåt där. Sen möjligtvis sänkt några av de andra instrumenten nån dB i samma område

Jag är as-trött just nu efter för mycket jobb & pollenrelaterad sömnbrist, men vad jag kan höra nu så ligger basgitarren bra i nivå generellt, men skulle må bra av en dB eller två i refrängen, samt måste fläskas till lite, gärna med nån resonans. Jag vet inte vad du har för pluggar, men hade testat med exempelvis Waves Air eller RenaissanceBass själv för att fläska till botten, samt mycket möljigt höjt området strax under där jag hade höjt lead-gitarrerna.

Jag hade nog testat att beskära trummorna lite i midden åsså. Kanske nånstans mellan 700Hz till 1.5KHz. Vet inte om det hade löst biffen, men hade testat.

Anyhoo, lycka till och glad påsk :-)


Och jag håller med Slejnard i övrigt - grymt jobbat :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska precis knoppa nu, men skickar iväg ett raskt svar först.

Leadljudet/melodin var nån form av keyboardljud, eller kanske elorgel, förmodligen i läge som benämns Flute skulle jag tro. Det är väldigt statiskt (=ingen rörelse alls i det undantaget rena noter), och det drunknar bakom gitarrerna. Även melodi-gitarrerna är alldeles för tillbakahållna i mixen. Inte just volymmässigt, även om en extra dB kanske inte hade gjort ont, men främst skulle de må bra av en höjning nånstans i lägre midden. Kan inte höra exakt just nu, är för trött, men jag hade nog letat nånstans mellan 200-500Hz & sett om jag kunde hitta nåt där. Sen möjligtvis sänkt några av de andra instrumenten nån dB i samma område

Jag är as-trött just nu efter för mycket jobb & pollenrelaterad sömnbrist, men vad jag kan höra nu så ligger basgitarren bra i nivå generellt, men skulle må bra av en dB eller två i refrängen, samt måste fläskas till lite, gärna med nån resonans. Jag vet inte vad du har för pluggar, men hade testat med exempelvis Waves Air eller RenaissanceBass själv för att fläska till botten, samt mycket möljigt höjt området strax under där jag hade höjt lead-gitarrerna.

Jag hade nog testat att beskära trummorna lite i midden åsså. Kanske nånstans mellan 700Hz till 1.5KHz. Vet inte om det hade löst biffen, men hade testat.

Anyhoo, lycka till och glad påsk :-)

Och jag håller med Slejnard i övrigt - grymt jobbat :-)

kanontips! jag ska se om jag sabbade basen då jag gjorde en liten sänkning vid 90 hz för att få fram kaggen. sen ska jag se om jag kan få den fetare också. Gitarrerna krockar nog med orgeln där, ska in o gräva!  tack för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Först och främst måste jag säga att du gjort en fantastisk låt och grymt bra framfört alltihop. Riktigt bra!

Lyssnar i mina iPhone lurar och det finns inget i mixen som stör. Den funkar. Med sång på det där så blir det bra som det är. Lite lite lamt ljud kanske? Hur skulle det låta om du skickade kagge virvel pukor och elbas till en buscompressor samt lite reverb på virveln via en send.

På det hela riktigt bra!!!

tack för komplimangerna!

ja visst känns mixen mesig. ska försöka få till mer riv, framförallt i trummorna. har nu trummorna(-all plåt) i en bus med lite compressor o revrb, ska väl fläska till kompressorn där så det blir lite mer fart i ljudet o mindre stelt... jag har ganska mkt reverb på virveln, automatiserat bort en stor del av den i virvelintrot men sen är den där... för att få mer kraft i pukorna, är det eq eller kompressorn jag bör gräva i?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Keyboardljuden låter som en hemorgel. Ljuden känns inte rätt i sitt sammanhang, för snälla och tråkiga. Och desutom spelade som de vore tagna från en generalmidifil från något känt stycke a la 90 tals tvspel.

Tar man bort keyboarden låter det fint som snus, men när keyboardljuden kommer in så smälter de inte in i ljudbilden utan lägger sig utanpå och bredvid. 

Tips, låt inte orgeln ligga och snurra i panoreringen, smalna av stereobilden på orgeln och lägg en lätt dist på den. Ta eventuellt bort lite diskant ocksp.

Byt ut flöjtljudet! Och spela mer legato, alt öka releasen på det nya sololjudet. 

Mer fläsk i pukorna är ett EQ efter jag lyssnat. 

Men först måste du som sagt på ordning på keyboardsounden som låter Kalle Anka. 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Keyboardljuden låter som en hemorgel. Ljuden känns inte rätt i sitt sammanhang, för snälla och tråkiga. Och desutom spelade som de vore tagna från en generalmidifil från något känt stycke a la 90 tals tvspel.

Tar man bort keyboarden låter det fint som snus, men när keyboardljuden kommer in så smälter de inte in i ljudbilden utan lägger sig utanpå och bredvid. 

Tips, låt inte orgeln ligga och snurra i panoreringen, smalna av stereobilden på orgeln och lägg en lätt dist på den. Ta eventuellt bort lite diskant ocksp.

Byt ut flöjtljudet! Och spela mer legato, alt öka releasen på det nya sololjudet. 

Mer fläsk i pukorna är ett EQ efter jag lyssnat. 

Men först måste du som sagt på ordning på keyboardsounden som låter Kalle Anka. 🙂

när du säger keyboarden, menar du halionflöjten som bara är där istället för sången? Den ligger kvar sen innan sången blev inspelad så jag inte skulle glömma sångmelodin/rytmen. 

ang orgeln, nåt annat än att ta bort den där snurrande panoneringen? sololjudet du nämner, är det orgeln eller menar du även där flöjten? 

ang hur instrumenten spelas så är jag fd gitarrist, numera bassist som försöker mig på de andra instrumenten så gott det går, bankar på midikeyboarden o digitaltrummorna o hoppas på de bästa. 

att jag har en sån där flöjt är för att jag oftast först spelar in en sångmelodi med gitarr, sen gör jag om den till en enkel synth för att inte förknippa den delen med resten av låten, så jag tar ett helt annat ljud som får föreställa sången. denna ska alltså ej vara med i låten.

pukorna ska fläskas till!

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ok, flöjten skall bort skönt att höra.

Orgeln, lite dist och ingen panorering samt kanske lite mindre med diskant så är orgeln hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, flöjten skall bort skönt att höra.

Orgeln, lite dist och ingen panorering samt kanske lite mindre med diskant så är orgeln hemma.

ja jag var nog inte nog tydligen i tråden, skulle ha tagit bort den så inte folk blir förvirrade...

använder b4 II orgeln och av nån anledning så brukar den dist som finns där låta som om orgeln peakar, dvs det hemska ljud som kommer när något är för högt i volym snarare än en trevlig distortion... men ska se om jag kan fixa de på nå sätt, o ta bort det som skär i öronen.. grazie

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat och tycker det är väldigt svårt att komma med konstruktiv mix-feedback när den skarpa sången inte är på plats. 
 

Det här är var jag kommit fram till:

  • Basljudet är bra
  • Trummorna är lite livlösa, men funkar i mix
  • Vissa gitarrer har en platt/lajnad känsla. Är det stärkaremulator? Isf vilken?
  • Om det går skulle jag rekommendera att du labbar vidare med lite olika högtalarimpulser. Det finns en hel del att välja bland. Mycket är skräprent , men det finns även guldkorn. Tycker att det finns en del intressant att hitta hos Celestions egna IR. https://www.celestionplus.com
Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

<p>

Har lyssnat och tycker det är väldigt svårt att komma med konstruktiv mix-feedback när den skarpa sången inte är på plats.

Det här är var jag kommit fram till:

  • Basljudet är bra
  • Trummorna är lite livlösa, men funkar i mix
  • Vissa gitarrer har en platt/lajnad känsla. Är det stärkaremulator? Isf vilken?
  • Om det går skulle jag rekommendera att du labbar vidare med lite olika högtalarimpulser. Det finns en hel del att välja bland. Mycket är skräprent , men det finns även guldkorn. Tycker att det finns en del intressant att hitta hos Celestions egna IR. https://www.celestionplus.com
Helt rätt uppfattat. På denna är det scuffham amps, Amplitube och ena distade gitarren är faktiskt CLA guitar pluggens egna reamping. Det är nog en 5-6 olika stärkarsimulatorer i låten.

Men tror du att det är gitarrljuden som är boven eller mixen? Dvs eqn på gitarrerna i det här fallet

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Märks att du lagt ned mycket tid på att få till själva låten. Den är klart bra så klart godkänt där. Mixen? Byt ut det där Super Marioljudet. Den sabbar låten!!! Trummorna låter tråkiga. Skulle mixa om dem om jag var du. Lägg på någon rullbandare, saturationplugg också för att skita ner trummorna och gör trummorna lite större. Pukan till höger låter lite för klickig dessutom.Lite mindre mid på gitarrerna skulle inte skada. Är det bara DI eller ampsims på basen med? Allt över 5500 hz kan man skära bort från bas. Lite mera bas på basen skulle inte skada heller.. Aja mina åsiker bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker definitivt eq'n på gitarrerna bidrar till den platta ljudbilden. Högtalarimpulser som är lite mindre "in your face" och "Vintage 30 presence-boost" tror jag definitivt skulle ge mer djup.

Men nu när jag lyssnar en andra gång på mixen fick jag bilden av att du kompenserat för en otydlig lyssning. Du nämner att du inte är nöjd med akustiken/högtalarna.
Det är som att varje instrument i mixen vridits lite extra. En del för att få plats i ljudbilden, och en del för att tränga igenom akustiken/högtalarna.

Kan hända du inte har möjlighet till det, men om jag vore i din situation skulle jag fokusera på att mixa i ett par för mig välkända hörlurar istället, och referenslyssna ofta mot material med liknande energi som jag uppskattar ljudbilden hos.

Helt rätt uppfattat. På denna är det scuffham amps, Amplitube och ena distade gitarren är faktiskt CLA guitar pluggens egna reamping. Det är nog en 5-6 olika stärkarsimulatorer i låten.
Men tror du att det är gitarrljuden som är boven eller mixen? Dvs eqn på gitarrerna i det här fallet

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid akustiken och lyssningen på mixningsplatsen som ligger till grund för det färdiga resultatet!

Så länge som du har för mkt bas i lyssningsposition komer du att ha för lite i dina färdiga mixar osv! Åtgärda eller lev ditt resterande liv missnöjd med dina mixar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker definitivt eq'n på gitarrerna bidrar till den platta ljudbilden. Högtalarimpulser som är lite mindre "in your face" och "Vintage 30 presence-boost" tror jag definitivt skulle ge mer djup.

Men nu när jag lyssnar en andra gång på mixen fick jag bilden av att du kompenserat för en otydlig lyssning. Du nämner att du inte är nöjd med akustiken/högtalarna.

Det är som att varje instrument i mixen vridits lite extra. En del för att få plats i ljudbilden, och en del för att tränga igenom akustiken/högtalarna.

Kan hända du inte har möjlighet till det, men om jag vore i din situation skulle jag fokusera på att mixa i ett par för mig välkända hörlurar istället, och referenslyssna ofta mot material med liknande energi som jag uppskattar ljudbilden hos.

Jag har lite svårt med högtalarimpulser, har en hel del och har testat runt men det är i stort sett alltid 4X12 kabinetter(typ mesa/engl) som faller mig i smaken, även om jag i verkliga livet uppskattar kombos med lite mindre lådor. När jag sitter o testar impulser så låter de alltid så små o burkiga men det kanske finns en poäng med de. kanske ska testa att välja en impuls som inte är inspelad "on axis" för att få bort lite det där in your face ljudet som ofta blir av fakeförstärkare...

Jag har rätt mkt 8-900hz på gitarrerna, ja helt enkelt för att jag tycker det mesta låter fint o tydligt i det spektrat och det får bort lite av den "kyla" som jag ofta känner uppstår i mina mixar men ska kanske tona ner det då. 

Jag ska sluta mixa med högtalarna, har hörlurar som jag haft länge men gillar väl inte riktigt de heller, sennheiser hd 250 eller va tusan de heter. Innan jobbet imorse så försökte jag skita ner trummorna, öka basen i basen och pillade lite på pukorna. Sen lyssnade jag i mina earplugs i mobilen på vägen till jobbet och upptäckte att pukorna hade tokmycket "klick", trummorna låter överkomprimerade och det blev på tok för mkt bas...

https://app.box.com/s/43fyme1d1mfci0h2v0o845w66zwf170f

skulle fixa snurrmikrofonen på orglen också men nåt blev fel med volymautomatiseringen, den vill till 0 hela tiden och jag fattar inte varför så orgeln är densamma... flöjten är borta

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid akustiken och lyssningen på mixningsplatsen som ligger till grund för det färdiga resultatet!

Så länge som du har för mkt bas i lyssningsposition komer du att ha för lite i dina färdiga mixar osv! Åtgärda eller lev ditt resterande liv missnöjd med dina mixar!

Jo jag vet, jag hör nästan ingen bas och av nån anledning så hörs inga detaljer heller... vet inte var jag ska börja för att åtgärda. chansade en akutsikbehandling och byggde både basfälla och 3 stora väggabsorbenter men det hjälpte ju bara på det sättet att klappekot försvann så jag nu kan spela in sång i rummet... lyssningen är fortfarande bedrövlig

Link to comment
Dela på andra sajter

Märks att du lagt ned mycket tid på att få till själva låten. Den är klart bra så klart godkänt där. Mixen? Byt ut det där Super Marioljudet. Den sabbar låten!!! Trummorna låter tråkiga. Skulle mixa om dem om jag var du. Lägg på någon rullbandare, saturationplugg också för att skita ner trummorna och gör trummorna lite större. Pukan till höger låter lite för klickig dessutom.Lite mindre mid på gitarrerna skulle inte skada. Är det bara DI eller ampsims på basen med? Allt över 5500 hz kan man skära bort från bas. Lite mera bas på basen skulle inte skada heller.. Aja mina åsiker bara.

har skitat ner trummorna men av nån anledning fick jag mer klick på pukorna. har jäkla massa problem med kompressorer på trummor, jag verkar inte fatta hur de funkar riktigt. jag får alltid för mkt transienter. har nu snabbaste attacken på kompressorn i tron om att det ska ge mig mindre klick i virvel o pukor men det är nåt jag gör fel... har läst allt jag hittat och tittat på typ alla youtubeklipp ang. kompressor på virvel  men näää jag får inte till det... använder just nu slates fg-401 på trummorna...

basen har lp på 6000 ungefär. kör utan ampsim, bara CLA bass. tycker den låter bättre än de ampsims jag har via amplitube.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte tillägga så mycket mer än de andra redan nämnt, däremot skulle jag själv inte mixa 'färdigt' något innan sången är på plats. Den ska väl om något ändå vara 'guldkornet' i låten? Om du redan lagt massa krut på EQ och kompression och faskoll och diverse effekter, är risken att du målat in dig i ett hörn och raserat möjligheten att få sången att passa in.

Det är lite som att måla lister och tapetsera köket och dra in vitvaror, innan skåpen kommit på plats.

Jag skulle fixa all inspelning av instrument, arrangera upp med midi osv så jag har en klar skiss att utgå från. Sen skulle jag dra på med sånginspelning, dubbar, körer ja, det du tänkt.

När mallen är klar och jag är nöjd med arrangering, inspelning mm, LET THE MIXING BEGIN!

AJUST D! Jag tror att mixa i MONO skulle göra en hel del för dig och att försöka träna på att mixa på lägre volym för att kompensera eventuellt riktigt dålig akustik.

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Helt rätt uppfattat. På denna är det scuffham amps, Amplitube och ena distade gitarren är faktiskt CLA guitar pluggens egna reamping. Det är nog en 5-6 olika stärkarsimulatorer i låten.

Men tror du att det är gitarrljuden som är boven eller mixen? Dvs eqn på gitarrerna i det här fallet

Missade det när läste igår. Eller så var jag bara för trött. 😕 5-6 olika? Det är på tok för mycket. Håll det enkelt. Höja ampsims 8-9khz låter inte som någon bra idé. Riktiga stärkare har inte mycket efter 7khz men ampsims har det. Det går inte att bearbeta ampsims helt och hållet som om det var en riktig stärkare. Både ampsims och riktiga stärkare brukar däremot oftast ha en del onödigt ca 3-4khz som mår gött att skära bort lite. Ampsims har en förmåga att låta lite för vasst om man inte ser upp vilket stämmer in i ditt fall. Kolla lite mer matnyttigt här:

https://www.youtube.com/results?search_query=how+to+eq+ampsims

Om sång ska på så får du bara börja om i alla fall sen med hela mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tycker definitivt eq'n på gitarrerna bidrar till den platta ljudbilden. Högtalarimpulser som är lite mindre "in your face" och "Vintage 30 presence-boost" tror jag definitivt skulle ge mer djup.

Mjo men det är ett av problemen med ampsims att de har en förmåga att lägga sig ovanför allt annat. De smälter ju inte in i en mix lika naturligt som en riktig stärkare gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Här är en annan låt från "skivan", den börjar kännas mer klar enligt mitt tycke. finns såklart en massa kvar att önska om kvalitén men hör ni nåt som jag direkt måste åtgärda? Det jag tänker på själv nu när jag lyssnar är att jag nog måste ta bort lite från basen kring 200hz i introt, just det är väldigt bumligt.

 

varför funkar inte den där embedded koden för mig. den syns här i redigerings fönstret men sen när jag postar så försvinner den...

 

här är länken istället...

 

https://app.box.com/s/23paw5bl4b2l4smt5j9yskbf9pxzw7lw

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Här är en annan låt från "skivan", den börjar kännas mer klar enligt mitt tycke. finns såklart en massa kvar att önska om kvalitén men hör ni nåt som jag direkt måste åtgärda? Det jag tänker på själv nu när jag lyssnar är att jag nog måste ta bort lite från basen kring 200hz i introt, just det är väldigt bumligt.

 

varför funkar inte den där embedded koden för mig. den syns här i redigerings fönstret men sen när jag postar så försvinner den...

 

här är länken istället...

 

https://app.box.com/s/23paw5bl4b2l4smt5j9yskbf9pxzw7lw

Okej bra låt. Tycker fortfarande att trummorna låter lite tråkiga och livlösa. Detsamma gäller verkligen basen. Det hela resulterar i att låten saknar tryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej bra låt. Tycker fortfarande att trummorna låter lite tråkiga och livlösa. Detsamma gäller verkligen basen. Det hela resulterar i att låten saknar tryck.

samma känsla här men vet inte vad jag ska göra åt det. ett problem med basen är att det är skitljud till att börja med, lånade en femsträngad som lät illa men hade inte tillgång till nån annan sådan...

hur får jag mer liv i trummorna då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Om det var gamla strängar på den och du inte har tillgång till den längre så kan du ju alltid eq:a DI och en liten gnutta någon transient designer för att simulera nya strängar till att börja med. Oftast är det bättre använda multibandare eller maxxbass eller någon liknande än att bara höja med eq som lätt kan låta för bomig istället. Det är många proffs som gör så. I alla fall så kolla in dessa två videos och se om du får inspiration:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...