Jump to content
Annons

Ny medlem - helt grön

Recommended Posts

Guest hema80
Posted

Hej alla!

Jag har börjat studera ljudteknik litegranna och är en absolut nybörjare. Jag skulle vilja ha lite förklaringar på en del tekniska termer, om det finns någon vänlig person som vill hjälpa till att reda ut begreppen.

* Vad är samplingsfrekvens?

* Vad är upplösning - tex "16 bitars upplösning"?

* Bitrate? Är det samma sak som upplösning kanske?

* Vad är amplitud?

* Vad är decibel?

* Monoljud - kommer det bara ur en högtalare? Vad menas egentligen med monoljud?

Tacksam för svar!

Annons
Guest Danny Cort
Posted
* Monoljud - kommer det bara ur en högtalare?

Klart det gör.

Har du sett nån med monokel på båda ögonen?

Posted

Det är rätt vanligt; kallas då ofta glasögon

Stereokel? 😛

Guest Danny Cort
Posted

Javisst!

& när ljudet kommer ur två högtalare så kallas det glasblås eller?

Posted

Javisst!

& när ljudet kommer ur två högtalare så kallas det glasblås eller?

Japp, och högtalarkonen kallas glasstrut.

Bra nybörjarsida för hemmapularen för övrigt: Tweakheads.com.

Posted

Hej!

Jag har börjat studera ljudteknik litegranna och är en absolut nybörjare. Jag skulle vilja ha lite förklaringar på en del tekniska termer,

om det finns någon vänlig person som vill hjälpa till att reda ut begreppen. Tacksam för svar!

* Vad är samplingsfrekvens?

- Hur många ggr per sekund som ljudet avläses/samplas ex 44.100 ggr som i 16 bit / 44.1 kHz

* Vad är upplösning - tex "16 bitars upplösning?

- Hur många olika volym-steg som varje avläsning/sample kan delas in i! 16 bitar ger 16 upphöjt i 2 = ca 65,000 olika volymvärden

* Bitrate? Är det samma sak som upplösning kanske?

- Tror det åsyftas bitrate med MP3 som ex 128 kbit/s - ju högre bitrate desto mindre är MP3-filen komprimerad/ihoptryckt och ju bättre ljudkvalitet har den.

* Vad är amplitud?

- När det gäller ett ljuds vågform så är amplituden höjdskillnaden mellan högsta och lägsta delen i vågformen i ett specifikt ögonblick.

* Vad är decibel?

- Ett ljuds signalstyrka mäts b.l.a. i enheten decibel (dB), efter dess Ryske uppfinnare Boris Bell som även uppfann mobiltelefonen.

Enheten är egentligen inte en enhet utan en ratio d.v.s. skillnaden mellan signalen vi refererar till och en iförväg vald referenspunkt.

* Monoljud - kommer det bara ur en högtalare? Vad menas egentligen med monoljud?

- Monoljud kan komma ur 167 st olika högtalare, monoljud referar till att det är en kanal, stereo har två medan 5.1 har 5 (6 med subbasen).

Mvh Peder

Guest hema80
Posted (edited)

Ush vilken taskig attityd.

Men tack till dig Peder för svaret!

Edited by hema80
Posted

Hej!

Tack! / Dom menar inget illa 😉!

Jo, jag smög in ett "Finn 3 fel" uti texten!

Ryske uppfinnaren vid namn Boris Bell som även uppfann mobiltelefonen. Rätt svar är,

Amerikanske uppfinnaren Graham Bell som även uppfann telefonen.

MVH-Peder

Posted
Ush vilken taskig attityd.

Tråkigt att du uppfattade det så. 😉 Jag tolkade ditt inlägg som att du ville ha en allmän introduktion, inte bara svar på just de frågorna. Därav mitt länktips, lixom MusicNixons, antar jag.

Som sagt, tror inte att någon menade nå't illa med ordvitsandet. 😆