Jump to content
Annons

Spegelvända en sample?


Facet

Recommended Posts

Jag fortsätter terrorisera er med nya frågor!

Det är så att jag har samplat ett spår som jag sedan leker med via en Dr. OctoRex, till ett par egenskapade beats.
Vissa intressanta ljud i orginalsampeln är panorerade åt höger och jag skulle vilja lägga till en till OctoRex med samma samplade spår, fast ha den spegelvänd så att den fyller ut vänster.

Går det att fixa på något smidigt sätt? Kanske i Recycle?
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Har du provat att markera samplen och panorera den i OctoRex?

Om det inte funkar skulle jag markera samplen och skicka ut den via en separat utgång och sedan kan man panorera den fritt i en mixer.

Alternativt så kan minska bredden på stereosamplingen i SSL mixern med ratten "width" som sitter bredvid pan ratten. Då blir förvisso allt påverkat och hamnar mer i mitten. 

Tar du två Ocotrex och spegelvänder en av dessa blir resultatet samma som att sätta "width" kontrollen så att den blir mono, så det är ingen riktigt bra lösning om man vill ha resten av samples i loopen i stereo.

Men om du vill försöka detta är det bara att duplicera spåret och flytta kablarna på baksidan så att du får vänster kanalen i höger mixerkanal ingång och tvärtom.

Finns många sätt att lösa detta på. 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat att markera samplen och panorera den i OctoRex?

Om det inte funkar skulle jag markera samplen och skicka ut den via en separat utgång och sedan kan man panorera den fritt i en mixer.

Alternativt så kan minska bredden på stereosamplingen i SSL mixern med ratten "width" som sitter bredvid pan ratten. Då blir förvisso allt påverkat och hamnar mer i mitten. 

Tar du två Ocotrex och spegelvänder en av dessa blir resultatet samma som att sätta "width" kontrollen så att den blir mono, så det är ingen riktigt bra lösning om man vill ha resten av samples i loopen i stereo.

Men om du vill försöka detta är det bara att duplicera spåret och flytta kablarna på baksidan så att du får vänster kanalen i höger mixerkanal ingång och tvärtom.

Finns många sätt att lösa detta på. 🙂

Ok, tack för tipset.

En annan fråga. Kan man på något vis lägga effekt på enskilda "slices" i Rexen? Det kanske är smidigast att bara kopiera till ett nytt spår och köra just det spåret med effekt på, även om det bara rör sig om ett tangentnedslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ok, tack för tipset.

En annan fråga. Kan man på något vis lägga effekt på enskilda "slices" i Rexen? Det kanske är smidigast att bara kopiera till ett nytt spår och köra just det spåret med effekt på, även om det bara rör sig om ett tangentnedslag.

Att kopiera Octorex till ett annat spå är ingen dum idé.

Annars så kan du som sagt markera en slice ocu skicka ut den på en separat utgång i Octorex och lägga effekt på den slicen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...