Jump to content
Annons

Nyss skaffat Adam A7X - några frågor!


maxkarlstedt (oregistrerad)

Recommended Posts

maxkarlstedt (oregistrerad)

Tjena!

Jag har precis frälst mig själv med ett par Adam A7X

med två st absorbenter under dem för basdämpning.

Har ingen övrig ljudbehandling än så länge.

Jag har dem inkopplade till Audient iD14.

Några frågor om det:

1. När jag INTE kör stereo-läge inne i iD-kontrollpanelen med högtalarna så klipper ljudet lättare

i t.e.x, MP3, hur kommer detta sig? (för övrigt så älskar jag stereo-ljudet med dessa små vänner).

Alltså, om volymen är på 60% inne i Winamp så klipper ljudet i icke-stereo-läge som om det

blir högre på något sätt medan det inte klipper när jag kör i stereo-läge med monitorerna.

2. Jag läste i någon recension om monitorerna att dem

behöver "bli inkörda" i 30 timmar. Stämmer det för dessa?

3. Visst ska högtalarna vara riktade mot en och inte

vara riktade parallellt med bordet som dem står på?

(Se bifogad JPG-fil; IMAG0155.jpg)

4. Trots att jag inte har någon övrig akustisk behandling än ljudabsorbenterna

som monitorerna står på, bör jag investera i studiostav som t.ex. dessa (länk

nedan) för bättre stereo-bild, mindre studsande ljud från skrivbordet eller äré

rätt obetydligt för min del på grund av övrig minimal akustisk behandling?

(https://www.thomann.de/se/millenium_bs500_set.htm)

Tack för ala svaren på förhand! / Max.

post-39628-0-31653000-1492006745_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

1. Troligen beroende på panlaw i ljudkortets mjukvara. Båda kanalerna i mitten ökar ljudstyrkan med 3dB jäämfört med utpanorerat. En gissning från min sida.

2. Enligt Adam själva krävs 24 timmar burn in. Men jag tror det är trams, det innebär att man aldrig kan veta vad man köper om man lyssnar någonstans. Jag som tillverkare skulle aldrig våga lita på att mina återförsäljare bränner in monitorer innan de ställer upp dessa dör demonstration. Mina tankar om detta.

Men som sagt Adam påstår 24 timmar.

3. Läs manualen där finns bra rekomendationer hur man ställer upp sina monitorer.

4. Det viktigaste är nog att få monitorerna i rätt höjd, återigen tiita i manualen. 

Reflektionerna från ditt bord är ett problem, men ditt rum troligen ett större.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag har precis frälst mig själv med ett par Adam A7X

med två st absorbenter under dem för basdämpning.

Har ingen övrig ljudbehandling än så länge.

Jag har dem inkopplade till Audient iD14.

Några frågor om det:

1. När jag INTE kör stereo-läge inne i iD-kontrollpanelen med högtalarna så klipper ljudet lättare

i t.e.x, MP3, hur kommer detta sig? (för övrigt så älskar jag stereo-ljudet med dessa små vänner).

Alltså, om volymen är på 60% inne i Winamp så klipper ljudet i icke-stereo-läge som om det

blir högre på något sätt medan det inte klipper när jag kör i stereo-läge med monitorerna.

2. Jag läste i någon recension om monitorerna att dem

behöver "bli inkörda" i 30 timmar. Stämmer det för dessa?

3. Visst ska högtalarna vara riktade mot en och inte

vara riktade parallellt med bordet som dem står på?

(Se bifogad JPG-fil; IMAG0155.jpg)

4. Trots att jag inte har någon övrig akustisk behandling än ljudabsorbenterna

som monitorerna står på, bör jag investera i studiostav som t.ex. dessa (länk

nedan) för bättre stereo-bild, mindre studsande ljud från skrivbordet eller äré

rätt obetydligt för min del på grund av övrig minimal akustisk behandling?

(https://www.thomann.de/se/millenium_bs500_set.htm)

Tack för ala svaren på förhand! / Max.

Grattis till ett bra köp.

1. Vet ej

2. Det råder delade meningar om detta. Vissa anser att det är placebo, andra att skillnad (till det bättre) uppstår efter X antal timmar. En sak står i alla fall klar, det blir inte sämre av att de spelas 🙂

3. Du ska bilda en liksidig triangel mellan dig och högtalarna. Exempelvis en meter mellan högtalarna och en meter från varje högtalare till dig. Diskanten ska vara i öronhöjd och när du vänder dig och tittar rakt in i högtalarna så ska du inte se "insidan". Detta är endast riktmärken och behöver inte vara exakt.

4. Det du helst vill komma bort från är att ljudet studsar på skrivbordet, hur du råder bot på detta är helt beroende på vilken arbetsyta du har. Jag ser inget problem i att ha högtalarna rakt på skrivbordet, med dämpning under, så länge de kommer upp en bit. Själv använder jag IsoAcoustics variant.

mvh Jon 

Link to comment
Dela på andra sajter

maxkarlstedt (oregistrerad)

Tack så mycket för svaren!

1. Så om jag skaffar exempelvis dessa (som klarar 13,6 kg då högtalarna väger ca 9kg):

https://www.thomann.de/se/isoacoustics_iso_l8r155.htm?sid=6bb85ae634319e66ce11a099c4aac9c2

ska jag då ha monitorerna direkt på dem eller ska jag lägga på mina ljudabsorbenter på dem först?

(har dessa: https://www.thomann.de/se/the_takustik_isopad_8.htm som står på skrivbordet nu)

Eller kan jag skippa mina ljudabsorbenter helt och hållet efter jag har skaffat dessa skrivbordsställ?

2. En annan sak jag undrar är (se bifogad JPG-fil; Untitled.jpg) är att volymmätaren i iD (den ovanför

"SYSTEM") kan ibland klippa om jag höjer volymen i exempelvis Winamp eller vissa Twitch-streams.

Medan om jag höjer volymen via den stora ratten (under "MONITOR SECTION") så blir volymen högre

men volymmätaren ovanför "SYSTEM" blir inte högre, dvs., den klipper inte. Är detta för att volymkontroller

i appar på datorn har sämre "digital förstärkning" eller vad man ska säga än den som finns i Audient iD14?

3. Vad är skillnaden mellan att höja volymen med monitorerna genom att

vrida på deras fysiska rattar och att vrida på den digitala ratten inuti Audient

iD14 kontrollpanel? Höjer jag den interna pre-amp inuti monitorn när jag vrider

på dess fysiska ratt? Jag är som sagt var nybörjare inom ljud å allt relaterat! :-)

Tack så mycket för svaren igen på förhand & trevlig Påsk! / Max.

post-39628-0-94175800-1492100199_thumb.jpg

Redigerat av maxkarlstedt
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hoppar in i den här tråden för den behandlar Adam AX7, hoppas det är ok...

Jag har precis fått hem mina och kopplat in och tycker det låter kanon :).

Jag har dock en fråga angående output signal och volym kontroller.

Från mitt ljudkort har jag kopplat till en också nyinköpt Monicon L och sedan vidare till Adam'arna.

Jag 0db ut från ljudkortet till Monicon och den digitala volymen på datorn satt till 100%.

Nu har jag satt volymen på Adam'arna till lite mer än 1/4 av max. Sedan vrider jag på stereo volume på moniconen, tror jag kommer ligga på 1/2 av max där när jag har en lagom nivå att mixa på.

Låter detta jättekonstigt för någon?

Skall man behålla så hög signal som möjligt ut till monitorerna eller vill man att de färgar ljudet genom att de behöver förstärka mer? Eller kommer jag höra någon skillnad alls :)???

Vill ju att allt skall vara rätt och riktigt...

Mvh

Staffan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...