Jump to content
Annons

Info Sennheiser MKH 406 P48


Nahojj

Recommended Posts

Jag står i begrepp att sälja tre st. Sennheiser MKH 406 P48 i prima skick. 

 

Finns maual här: https://www.manualslib.com/manual/345718/Sennheiser-Mkh-406-P48.html?page=5#manual 

 

Det lilla jag som lekman vaskat fram; kondensator-mic, cardioid. Short shotgun. Introducerades 1975. De som använt den verkar vara väldigt nöjda avseende kvalité och hur den gör sitt jobb.

 

Finns lite här också får den som är intresserad; https://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/163644-sennheiser-mkh-405-opinions.html

 

Är väldigt vetgirig vad som skiljer MKH 406 T och MKH 406 P48, strömmatning?!? Är det rimligt att 406 T och 406 P48 bör ligga nära varann i pris?? Vilken torde vara mest attraktiv och varför??

 

Är väldigt nyfiken på om någon här har ngn erfarenhet av dessa! Om det t. ex. finns ngn mikrofon som kan nämnas som referens/likvärdig. All info är av stort intresse kort och gott.

 

Då jag tänker sälja dom är jag förstås nyfiken på vilket pris som kan vara rimligt att begära för dom. Finns väldigt få av dessa att hitta säljhistorik på när jag söker runt. Hittade dock en som såldes i USA 2015 för 375$. Ena annan på Ebay för drygt 2000:-

 

 

Företrädaren MKH 405 finns två ex. på ebay, 2500-3000:-

MHK 406 T ligger ganska lika, runt 2-3000:- st.

 

 

Tack på förhand,

 

// Johan

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nice! Det är inte shotgun, den är mer cardioid då shotgun har lobar/super cardio, men ska man ha den till musik så är det bara en fördel!

Storebrorsan, MKH 416, som är en riktig shotgun, är en av mina absoluta favoritmickar! Den fasar utav helvetet åt sidorna, men on-axis så är den helt fantastisk! Den har inte varit världens mest använda film-mick i decennier utan orsak :-)
Gissar att den här borde matcha ganska bra ljudmässigt, minus de frasiga sidorna och extrema mittpunkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...