Jump to content
Annons

Send & Return - hur används dom?


Facet

Recommended Posts

Jag gillar att skapa breakbeats men har alltid haft svårt för själva ljudbiten. Jag tror inte jag har fattat riktigt hur effekter används på rätt sätt. Det slutar oftast med att jag tycker allt låter illa i slutändan hur jag än gör.

Jag brukar starta med att lägga allt jag spelar in i sina egna Combinators och adda EQ/Compressor till dessa. Vad det sedan gäller effekter så har jag alltid addat dom till mixern. De hamnar då som return som jag sedan ställer in som jag tycker passar. Jag trodde det räckte för att slippa adda alla effekter i varje enskilt instruments egen combinator. 

Jag trodde det skulle bli väldigt grötigt om jag blandade effekter från combinator med de jag har som return på mixern. Misstänker att jag har missuppfattat nåt väldigt viktigt i och med att jag aldrig är nöjd med nåt.

Är "send" de effekter jag skickar från combinatorn till mixern?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Har du en mixer inne i Combinatorn? Är det den som har effekterna? Eller pratar du om stora SSL mixern dit alla spår går?

Egentligen spelar det ingen roll, ibland är tricket att blanda effekter med varandra. Men du kan tänka på om effekterna hamnar parallellt eller i serie för det kan påverka slutresultatet. 

Att du aldrig blir nöjd är kanske för att du använder EQ och effekterna på fel sätt.

Ett bra sätt är att lyssna på låtar som du gillar soundet på och försöka härma soundet. Enklast är tex att lyssna på reverb, är det kort reverb? Hur mycket reverb? Och så jobbar man vidare med tex EQ och kompression.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en mixer inne i Combinatorn? Är det den som har effekterna? Eller pratar du om stora SSL mixern dit alla spår går?

Egentligen spelar det ingen roll, ibland är tricket att blanda effekter med varandra. Men du kan tänka på om effekterna hamnar parallellt eller i serie för det kan påverka slutresultatet. 

Att du aldrig blir nöjd är kanske för att du använder EQ och effekterna på fel sätt.

Ett bra sätt är att lyssna på låtar som du gillar soundet på och försöka härma soundet. Enklast är tex att lyssna på reverb, är det kort reverb? Hur mycket reverb? Och så jobbar man vidare med tex EQ och kompression.

Nej, jag har ingen mixer i Combinatorn, inga effekter heller. Bara effekter i SSL-mixern. EQ:n har jag börjat få bättre grepp om nu, så jag antar att det är hur man använder effekter på rätt sätt jag har mindre koll på. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...