Jump to content

Epidemic Sound - hur hälsosamt för kompositörs-Sverige?


Recommended Posts

Jag hörde från en anställd på Sveriges Radio att "det är Epidemic Sound för hela slanten just nu". Antar till diverse jinglar och bakrundsmusik till program.

Jag har hört liknande från SVT, att redigerarna mer eller mindre måste ta sin musik från Epidemic Sounds katalog till sina produktioner.

Epidemic känns som en smidig lösning när man ska musiklägga ett program som Halv åtta hos mig, Men hur ser deras avtal ut med de stora mediehusen i Sverige?

Diskussionsunderlag:

-Håller Epidemic Sound på med så kallad pris-dumpning av musikmarknaden? (man erbjuder produktionsbolagen så förmånliga priser så det är ej värt för en produktion att ta in en extern kompositör framför att skaffa ett abonnemang hos Epidemic sound)

Edited by Riko
Link to post
Share on other sites

Guest Burnin Sven

Jag gillar inte när musik marginaliseras/används som kuliss i video tv produktioner eller reklam och skulle välja ett annat yrke i dagsläget om jag är tvungen att gå via såna "tjänster" för att få mat på bordet.

Link to post
Share on other sites

Jag hörde från en anställd på Sveriges Radio att "det är Epidemic Sound för hela slanten just nu". Antar till diverse jinglar och bakrundsmusik till program.

Jag har hört liknande från SVT, att redigerarna mer eller mindre måste ta sin musik från Epidemic Sounds katalog till sina produktioner.

Epidemic känns som en smidig lösning när man ska musiklägga ett program som Halv åtta hos mig, Men hur ser deras avtal ut med de stora mediehusen i Sverige?

Diskussionsunderlag:

-Håller Epidemic Sound på med så kallad pris-dumpning av musikmarknaden? (man erbjuder produktionsbolagen så förmånliga priser så det är ej värt för en produktion att ta in en extern kompositör framför att skaffa ett abonnemang hos Epidemic sound)

Är det verkligen förenligt med lagen om offentlig upphandling?
Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Det är sällan en bra idé att sälja rättigheterna till det man skapar om det inte gör en ekonomiskt oberoende resten av livet...

Även om man skulle få 4000 kr för varje verk till ES är det väldigt lite jämfört med vad man kan tänkas tjäna på en produktionslåt under låtens livstid, vilket kan vara många, många år.

Fick nyss 14 000 i STIM-pengar för en snutt som var med mindre än 2 sekunder(!!!) i en engelsk reklam. Jag äger fortfarande rättigheterna och kan fortsätta tjäna pengar på den låten så länge jag vill.

För vissa passar det att se skrivandet som "ett vanligt jobb" som egentligen är mer som att jobba på bandet i en fabrik än artisteri... Det kan jag aldrig förstå.

Bättre att skriva en bra låt i veckan, göra sin research och skicka ut till så många bra (= delar sync fee + tillåter PRO royalties) musikbibliotek som möjligt, och framförallt - behåll rättigheterna! Du får 0 kr idag, men en-två bra låtar kan betala hyran i 10 år.

Behöver man inte pengar till ett par jeans just idag lönar det sig att tänka långsiktigt.

Business är ofta bra för ägarna, mindre bra för arbetarna. Se till att vara ägare.

Edited by rb14022
Link to post
Share on other sites

Det är sällan en bra idé att sälja rättigheterna till det man skapar om det inte gör en ekonomiskt oberoende resten av livet...

Även om man skulle få 4000 kr för varje verk till ES är det väldigt lite jämfört med vad man kan tänkas tjäna på en produktionslåt under låtens livstid, vilket kan vara många, många år.

Fick nyss 14 000 i STIM-pengar för en snutt som var med mindre än 2 sekunder(!!!) i en engelsk reklam. Jag äger fortfarande rättigheterna och kan fortsätta tjäna pengar på den låten så länge jag vill.

För vissa passar det att se skrivandet som "ett vanligt jobb" som egentligen är mer som att jobba på bandet i en fabrik än artisteri... Det kan jag aldrig förstå.

Bättre att skriva en bra låt i veckan, göra sin research och skicka ut till så många bra (= delar sync fee + tillåter PRO royalties) musikbibliotek som möjligt, och framförallt - behåll rättigheterna! Du får 0 kr idag, men en-två bra låtar kan betala hyran i 10 år.

Behöver man inte pengar till ett par jeans just idag lönar det sig att tänka långsiktigt.

Business är ofta bra för ägarna, mindre bra för arbetarna. Se till att vara ägare.

Spännande det du skriver, och du har ju helt rätt.

En annan har ju noll koll på detta, vad finns det för bra musikbibliotek där ute som är värt att lägga upp sin musik på? 🙂

EDIT... Välkommen hit förresten!

Edited by magnus83
Link to post
Share on other sites

Spännande det du skriver, och du har ju helt rätt.

En annan har ju noll koll på detta, vad finns det för bra musikbibliotek där ute som är värt att lägga upp sin musik på? 🙂

EDIT... Välkommen hit förresten!

Tackar!

Det finns väldigt många bibliotek att välja på, alla med olika för- och nackdelar. Jag har mest erfarenhet av royalty free-bibliotek med relativt billiga licenser men med väldigt hög volym. Sedan finns det ju gott om bibliotek av den lite äldre modellen (rights-managed) med dyrare licenser, men mycket lägre volym.

Exempel:

Pond5 - du kan sätta dina egna priser vilket är väldigt bra. Du får 50%, kan STIM-registrera och de erbjuder även "extended licenses" där du ofta får $100 över priset du satt. Intressant att just Epidemic Sound även säljer licenser till låtarna de köpt loss här... De litar alltså inte på den egna licensieringsförmågan utan säljer vidare via plattformar varje kompositör kan använda sig av direkt istället.

AudioJungle - ett av de billigare biblioteken som många hackar ner på men försäljningsvolymen är helt otrolig för topplåtarna. Vi snackar $20 000+ för toppnissarna per månad där. Du kan nu även ha STIM-registrerad musik där och det finns olika licensieringsnivåer.

MusicLoops - egna priser.

PremiumBeat/Shutterstock - bara exklusiv musik tyvärr men har väldigt stor kundkrets.

MusicBed - hårdare kvalitetskrav med mindre bibliotek av mer "riktiga låtar" men många "artsy" Vimeo-filmer använder musik härifrån.

ProductionTrax - vilda västern där man bara slänger upp låtar utan review, men kan sätta egna priser och man kan sälja en del.

Tunefruit - kan bara skicka in 10 låtar i månaden men helt OK ställe. Kan tänka mig att de växer.

ScandinavianSync - dyrare licenser men liten volym. Kul eftersom de är svenska och man kan få bra betalt de gånger man säljer något.

---

Det finns många fler och det här var ett urval av de bibliotek som ger REGELBUNDEN inkomst. Med en tillräckligt stor portfolio (100+ låtar) kan man alltså börja förvänta sig NÅGORLUNDA jämn månadsinkomst.

Edited by rb14022
Link to post
Share on other sites

Tackar!

Det finns väldigt många bibliotek att välja på, alla med olika för- och nackdelar. Jag har mest erfarenhet av royalty free-bibliotek med relativt billiga licenser men med väldigt hög volym. Sedan finns det ju gott om bibliotek av den lite äldre modellen (rights-managed) med dyrare licenser, men mycket lägre volym.

Exempel:

Pond5 - du kan sätta dina egna priser vilket är väldigt bra. Du får 50%, kan STIM-registrera och de erbjuder även "extended licenses" där du ofta får $100 över priset du satt. Intressant att just Epidemic Sound även säljer licenser till låtarna de köpt loss här... De litar alltså inte på den egna licensieringsförmågan utan säljer vidare via plattformar varje kompositör kan använda sig av direkt istället.

AudioJungle - ett av de billigare biblioteken som många hackar ner på men försäljningsvolymen är helt otrolig för topplåtarna. Vi snackar $20 000+ för toppnissarna per månad där. Du kan nu även ha STIM-registrerad musik där och det finns olika licensieringsnivåer.

MusicLoops - egna priser.

PremiumBeat/Shutterstock - bara exklusiv musik tyvärr men har väldigt stor kundkrets.

MusicBed - hårdare kvalitetskrav med mindre bibliotek av mer "riktiga låtar" men många "artsy" Vimeo-filmer använder musik härifrån.

ProductionTrax - vilda västern där man bara slänger upp låtar utan review, men kan sätta egna priser och man kan sälja en del.

Tunefruit - kan bara skicka in 10 låtar i månaden men helt OK ställe. Kan tänka mig att de växer.

ScandinavianSync - dyrare licenser men liten volym. Kul eftersom de är svenska och man kan få bra betalt de gånger man säljer något.

---

Det finns många fler och det här var ett urval av de bibliotek som ger REGELBUNDEN inkomst. Med en tillräckligt stor portfolio (100+ låtar) kan man alltså börja förvänta sig NÅGORLUNDA jämn månadsinkomst.

Tack för ett mycket utförligt svar!! Kul med något att sätta tänderna i 🙂

Vilken genre är bäst att satsa på om man vill få sålt något tro?

Link to post
Share on other sites

 

Tack för ett mycket utförligt svar!! Kul med något att sätta tänderna i 🙂

Vilken genre är bäst att satsa på om man vill få sålt något tro?

Kort svar: Det man tycker är kul och är bra på att göra.

Längre svar:

Det är lätt att bli frestad att börja göra s.k. "corporate music" (om man kollar försäljningssiffror) vilket egentligen inte är en genre, men räknas som det i många bibliotek. Det är enkel bakgrundsmusik med precis rätt sound och variation för att fungera till tusentals olika projekt.

Tusentals kopior kommer ut varje vecka och de få som har tur att börja sälja mycket kan dra in massor, men de flesta försvinner i mängden. Du kanske säljer några licenser första veckan men sedan ersätts den av något likadant i sökmotorerna.

För mig har låtar jag tycker är kul att göra funkat bäst, och det innebär musik med mer identitet, allt från elektroniskt till akustiskt och klassiskt. En mer unik låt (men som ändå passar bra till video/spel) kan sälja bra under längre tid har jag märkt, men har inte lika snabb start.

Det mesta säljer faktiskt i någon mån. Kolla reklamer, vloggar, trailers, spel etc. och se vad de använder.

Om en låt råkar komma med i en större YouTube-video, mobilspel eller liknande kan den också få ett nytt liv som gammal hederlig lyssningsmusik. Alltså på Spotify/iTunes. Har en del sådana låtar där folk som älskar spelet/videon söker reda på låten och det kan bli några tusen till den vägen.

Edited by rb14022
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • 9 months later...

Hemskt att ägarna har tjänat en förmögenhet som låtskrivare med hjälp av att de varit/är stimanslutna men tvingar sina låtskrivare att inte vara anslutna.

Det är ju ett fritt val men de sätter en kniv i ryggen på organisation som har lyckats bäst med att se efter sin medlemmar. Vi är lycklig lottade inom musiken, andra konstformer har inte i närheten så bra skydd för sina verk. Man borde jobba för upphovsrätten inte mot!

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Mattiasias
      Hej! Jag och en vän har ett "projekt" på g som låtskrivare och som och det verkar man bara kunna registera 1pers och ha en upphovsman per låt?
      Lite konstigt ändå!
      Har vi missat hur man ska göra?
    • By YourNeighbor
      Ber redan nu om ursäkt ifall jag valde en konstig avdelning att lägga ämnet i...såg ingen annan jag tyckte passade mycket bättre...
      Har under ett tag fått ut min musik på Spotify och liknande via aggregatorn Symphonic Distribution. Nyligen anslöt jag mig till Stim och ska nu göra min första verkanmälan. Under processen fick jag några funderingar:
      1. Jag är den enda som har varit involverad i musikskapandet. Jag är väl vad man skulle kalla för en "EDM producer" som bara sitter i sin enkla hemmastudio. Då är det väl rimligen "Kompositör" jag ska välja som roll? Finns inte så mycket å välja på, men vill bara vara helt säker...
      2. Är det faktum att jag använder en aggregator för att få ut min musik någonting jag bör ta hänsyn till när jag ska skriva in de procentuella andelarna jag ska få? Eller ska jag bara skriva 100% i både "Utf %" och "Mek %" eftersom jag är den enda som skapat verket? Eller hur ska jag tänka?
      3. Den sista funderingen är bara hur Stim vet att de hittat rätt verk? Det enda jag skriver in är ju titeln på verket och verkets längd om jag vill. Hur vet de exakt vilket verk det handlar om? Det kan ju finnas andra verk och musikskapare som heter likadant...
    • By Radiopratarn
      Tja!
      Jag och min vän har nyligen startat band, ska spela live snart och båda är inskrivna på STIM och vi vill verkanmäla alla låtar innan vi spelar live. Stim är inte öppet så jag tänker om någon kunnig kan hjälpa oss här?
      Vi tänker att vi vill verkanmäla våra låtar med korrekt låtskrivare men att sen fördela inkomsten helt 50/50. Alltså att t.ex. någon av oss har gjort en låt helt från scratch, tar den till bandet, han står som låtskrivare, men vi båda delar på inkomsten helt 50/50. Hur gör man detta utan att skriva båda som låtskrivare 50/50? Helst utan att låtskrivaren senare kan göra någon ändring (om något skit skulle inträffa).
      Tack på förhand!
    • By metalheart
      Sorry, frågan har inget att göra med Cd/dvd-produktion, men någon bättre forumdel ("Utgivning"?) finns ej.
      Har passivt sökt efter svar på denna fråga hos aggregatorer, STIM och här i forumet, utan resultat, vilket förvånar mig.
      Om jag får upp min musik (allt komponerat och framfört av undertecknad) på olika streaming-tjänster med hjälp av en aggregator, så kommer jag få ersättning direkt från dem. Om jag har förstått det rätt så betalar Spotify även(?) ut ersättning till STIM. Om jag då är medlem i STIM, kommer jag då få pengar även från dem? Isf, varför? Är ersättningen från aggregatorn menat till artisten, och ersättning från STIM till kompositören? Spotify gör väl inte två utbetalningar, till olika håll? Vad händer om jag inte är medlem i STIM? Förlorar jag eventuell ersättning?
    • By Gamen
      Hej allihopa,
      (Ny här, flytta tråden om den är fel)
      Jag har fått erbjudande om kontrakt med ett tyskt bolag och det här med STIM-medlemsskap dyker upp. Bolaget är inte så stort men verkar rätt bra vad gäller möjlighet till promotion, spelningar i Europa osv utifrån vad jag snackat med andra som ligger på samma bolag. Inte nåt av de stora men tillräckligt vettigt för nån som inte har en situation som gör det möjligt att hoppa på expresståget i 200 knyck (vilket jag faktiskt fått erbjudande om).
      Dock... dyker frågan om det här med STIM-medlemskap upp. Enligt bolaget tar GEMA (tyska STIM, är man med i STIM är det GEMA som kollar rättigheter därborta) en massa pengar vid tryckning av skivan, de menar att de inte har ekonomi för detta, att det är bättre att lägga det på inspelning och produktion, och det har gått att kringgå detta i andra fall, med artister från andra länder. Jag är inte medlem i STIM än men med tanke på det intresse mitt material fått från de stora pojkarna vill jag försäkra mig om att låtarna är reggade i den händelse av att det skulle ta fart och det kommer på radio. Det är jag skyldig min avkomma om inte annat.
      För en som inte är insatt. Vad handlar det här om egentligen? Är det medlemskapet i NCB som ställer till det, är det därifrån avgiften kommer? Har läst i en annan tråd att vissa lyckats gå med i STIM utan att vara med i NCB (http://forum.studio....ssen-och-behov/). Skulle det göra så att bolaget slipper avgiften?
      Jag ska förstås kontakta STIM och NCB angående detta men skulle vara trevligt höra vad hjärntrusten här säger. Ja, jag vet att jag borde kontakta en jurist som ska kolla igenom detta för 10000 spänn och kommer fram till slutsatsen att jag borde gå till nåt annat bolag. Jag vill inte ligga på nån stor drake i dagsläget. Jag vill börja i mindre skala, sen ser vi var det tar vägen. Jag vet att de på andra sidan jobbar hårt och har bra kontakter för den nivå de ligger på.
      Har någon tips på hur man kan lösa det här? Dvs:
      1) Få låtarna skyddade så att jag kan få nån krona i händelse av att de spelas framöver
      2) Se till att bolaget slipper åker på en dyr avgift till GEMA enbart för tryckning av den fysiska produkten
      Några förslag jag fått från folk hittills är:
      A: Vänta med medlemsskap tills skivan är tryckt, gå med i STIM senare (är det möjligt skydda låtarna så)
      B: Skaffa något slags undantagsavtal (via STIM?) som på något vis ser till att bolaget inte behöver betala avgiften för den specifika plattan (något bolaget tydligen gjort tidigare)
      Tack på förhand!
      /Gamen
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • Utvalda pressmeddelanden

  • Who's Online (See full list)

×
×
  • Create New...