Jump to content
Annons

Epidemic Sound - hur hälsosamt för kompositörs-Sverige?


Riko

Recommended Posts

Jag hörde från en anställd på Sveriges Radio att "det är Epidemic Sound för hela slanten just nu". Antar till diverse jinglar och bakrundsmusik till program.

Jag har hört liknande från SVT, att redigerarna mer eller mindre måste ta sin musik från Epidemic Sounds katalog till sina produktioner.

Epidemic känns som en smidig lösning när man ska musiklägga ett program som Halv åtta hos mig, Men hur ser deras avtal ut med de stora mediehusen i Sverige?

Diskussionsunderlag:

-Håller Epidemic Sound på med så kallad pris-dumpning av musikmarknaden? (man erbjuder produktionsbolagen så förmånliga priser så det är ej värt för en produktion att ta in en extern kompositör framför att skaffa ett abonnemang hos Epidemic sound)

Redigerat av Riko
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Jag gillar inte när musik marginaliseras/används som kuliss i video tv produktioner eller reklam och skulle välja ett annat yrke i dagsläget om jag är tvungen att gå via såna "tjänster" för att få mat på bordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det är nya tider och nya aktörer som vill sko sig på musiken och betalar skaparna av verket så lite som möjligt. Det är inte bättre med Spotify. Musikskaparna är förlorarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag hörde från en anställd på Sveriges Radio att "det är Epidemic Sound för hela slanten just nu". Antar till diverse jinglar och bakrundsmusik till program.

Jag har hört liknande från SVT, att redigerarna mer eller mindre måste ta sin musik från Epidemic Sounds katalog till sina produktioner.

Epidemic känns som en smidig lösning när man ska musiklägga ett program som Halv åtta hos mig, Men hur ser deras avtal ut med de stora mediehusen i Sverige?

Diskussionsunderlag:

-Håller Epidemic Sound på med så kallad pris-dumpning av musikmarknaden? (man erbjuder produktionsbolagen så förmånliga priser så det är ej värt för en produktion att ta in en extern kompositör framför att skaffa ett abonnemang hos Epidemic sound)

Är det verkligen förenligt med lagen om offentlig upphandling?
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Är det verkligen förenligt med lagen om offentlig upphandling?

Och? Hur många är det som bryr som om det egentligen? Kommuner och myndigheter har förmåga att strunta i det med. Vad händer? Ingenting. Tandlös lag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Det är sällan en bra idé att sälja rättigheterna till det man skapar om det inte gör en ekonomiskt oberoende resten av livet...

Även om man skulle få 4000 kr för varje verk till ES är det väldigt lite jämfört med vad man kan tänkas tjäna på en produktionslåt under låtens livstid, vilket kan vara många, många år.

Fick nyss 14 000 i STIM-pengar för en snutt som var med mindre än 2 sekunder(!!!) i en engelsk reklam. Jag äger fortfarande rättigheterna och kan fortsätta tjäna pengar på den låten så länge jag vill.

För vissa passar det att se skrivandet som "ett vanligt jobb" som egentligen är mer som att jobba på bandet i en fabrik än artisteri... Det kan jag aldrig förstå.

Bättre att skriva en bra låt i veckan, göra sin research och skicka ut till så många bra (= delar sync fee + tillåter PRO royalties) musikbibliotek som möjligt, och framförallt - behåll rättigheterna! Du får 0 kr idag, men en-två bra låtar kan betala hyran i 10 år.

Behöver man inte pengar till ett par jeans just idag lönar det sig att tänka långsiktigt.

Business är ofta bra för ägarna, mindre bra för arbetarna. Se till att vara ägare.

Redigerat av rb14022
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sällan en bra idé att sälja rättigheterna till det man skapar om det inte gör en ekonomiskt oberoende resten av livet...

Även om man skulle få 4000 kr för varje verk till ES är det väldigt lite jämfört med vad man kan tänkas tjäna på en produktionslåt under låtens livstid, vilket kan vara många, många år.

Fick nyss 14 000 i STIM-pengar för en snutt som var med mindre än 2 sekunder(!!!) i en engelsk reklam. Jag äger fortfarande rättigheterna och kan fortsätta tjäna pengar på den låten så länge jag vill.

För vissa passar det att se skrivandet som "ett vanligt jobb" som egentligen är mer som att jobba på bandet i en fabrik än artisteri... Det kan jag aldrig förstå.

Bättre att skriva en bra låt i veckan, göra sin research och skicka ut till så många bra (= delar sync fee + tillåter PRO royalties) musikbibliotek som möjligt, och framförallt - behåll rättigheterna! Du får 0 kr idag, men en-två bra låtar kan betala hyran i 10 år.

Behöver man inte pengar till ett par jeans just idag lönar det sig att tänka långsiktigt.

Business är ofta bra för ägarna, mindre bra för arbetarna. Se till att vara ägare.

Spännande det du skriver, och du har ju helt rätt.

En annan har ju noll koll på detta, vad finns det för bra musikbibliotek där ute som är värt att lägga upp sin musik på? 🙂

EDIT... Välkommen hit förresten!

Redigerat av magnus83
Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande det du skriver, och du har ju helt rätt.

En annan har ju noll koll på detta, vad finns det för bra musikbibliotek där ute som är värt att lägga upp sin musik på? 🙂

EDIT... Välkommen hit förresten!

Tackar!

Det finns väldigt många bibliotek att välja på, alla med olika för- och nackdelar. Jag har mest erfarenhet av royalty free-bibliotek med relativt billiga licenser men med väldigt hög volym. Sedan finns det ju gott om bibliotek av den lite äldre modellen (rights-managed) med dyrare licenser, men mycket lägre volym.

Exempel:

Pond5 - du kan sätta dina egna priser vilket är väldigt bra. Du får 50%, kan STIM-registrera och de erbjuder även "extended licenses" där du ofta får $100 över priset du satt. Intressant att just Epidemic Sound även säljer licenser till låtarna de köpt loss här... De litar alltså inte på den egna licensieringsförmågan utan säljer vidare via plattformar varje kompositör kan använda sig av direkt istället.

AudioJungle - ett av de billigare biblioteken som många hackar ner på men försäljningsvolymen är helt otrolig för topplåtarna. Vi snackar $20 000+ för toppnissarna per månad där. Du kan nu även ha STIM-registrerad musik där och det finns olika licensieringsnivåer.

MusicLoops - egna priser.

PremiumBeat/Shutterstock - bara exklusiv musik tyvärr men har väldigt stor kundkrets.

MusicBed - hårdare kvalitetskrav med mindre bibliotek av mer "riktiga låtar" men många "artsy" Vimeo-filmer använder musik härifrån.

ProductionTrax - vilda västern där man bara slänger upp låtar utan review, men kan sätta egna priser och man kan sälja en del.

Tunefruit - kan bara skicka in 10 låtar i månaden men helt OK ställe. Kan tänka mig att de växer.

ScandinavianSync - dyrare licenser men liten volym. Kul eftersom de är svenska och man kan få bra betalt de gånger man säljer något.

---

Det finns många fler och det här var ett urval av de bibliotek som ger REGELBUNDEN inkomst. Med en tillräckligt stor portfolio (100+ låtar) kan man alltså börja förvänta sig NÅGORLUNDA jämn månadsinkomst.

Redigerat av rb14022
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar!

Det finns väldigt många bibliotek att välja på, alla med olika för- och nackdelar. Jag har mest erfarenhet av royalty free-bibliotek med relativt billiga licenser men med väldigt hög volym. Sedan finns det ju gott om bibliotek av den lite äldre modellen (rights-managed) med dyrare licenser, men mycket lägre volym.

Exempel:

Pond5 - du kan sätta dina egna priser vilket är väldigt bra. Du får 50%, kan STIM-registrera och de erbjuder även "extended licenses" där du ofta får $100 över priset du satt. Intressant att just Epidemic Sound även säljer licenser till låtarna de köpt loss här... De litar alltså inte på den egna licensieringsförmågan utan säljer vidare via plattformar varje kompositör kan använda sig av direkt istället.

AudioJungle - ett av de billigare biblioteken som många hackar ner på men försäljningsvolymen är helt otrolig för topplåtarna. Vi snackar $20 000+ för toppnissarna per månad där. Du kan nu även ha STIM-registrerad musik där och det finns olika licensieringsnivåer.

MusicLoops - egna priser.

PremiumBeat/Shutterstock - bara exklusiv musik tyvärr men har väldigt stor kundkrets.

MusicBed - hårdare kvalitetskrav med mindre bibliotek av mer "riktiga låtar" men många "artsy" Vimeo-filmer använder musik härifrån.

ProductionTrax - vilda västern där man bara slänger upp låtar utan review, men kan sätta egna priser och man kan sälja en del.

Tunefruit - kan bara skicka in 10 låtar i månaden men helt OK ställe. Kan tänka mig att de växer.

ScandinavianSync - dyrare licenser men liten volym. Kul eftersom de är svenska och man kan få bra betalt de gånger man säljer något.

---

Det finns många fler och det här var ett urval av de bibliotek som ger REGELBUNDEN inkomst. Med en tillräckligt stor portfolio (100+ låtar) kan man alltså börja förvänta sig NÅGORLUNDA jämn månadsinkomst.

Tack för ett mycket utförligt svar!! Kul med något att sätta tänderna i 🙂

Vilken genre är bäst att satsa på om man vill få sålt något tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Tack för ett mycket utförligt svar!! Kul med något att sätta tänderna i 🙂

Vilken genre är bäst att satsa på om man vill få sålt något tro?

Kort svar: Det man tycker är kul och är bra på att göra.

Längre svar:

Det är lätt att bli frestad att börja göra s.k. "corporate music" (om man kollar försäljningssiffror) vilket egentligen inte är en genre, men räknas som det i många bibliotek. Det är enkel bakgrundsmusik med precis rätt sound och variation för att fungera till tusentals olika projekt.

Tusentals kopior kommer ut varje vecka och de få som har tur att börja sälja mycket kan dra in massor, men de flesta försvinner i mängden. Du kanske säljer några licenser första veckan men sedan ersätts den av något likadant i sökmotorerna.

För mig har låtar jag tycker är kul att göra funkat bäst, och det innebär musik med mer identitet, allt från elektroniskt till akustiskt och klassiskt. En mer unik låt (men som ändå passar bra till video/spel) kan sälja bra under längre tid har jag märkt, men har inte lika snabb start.

Det mesta säljer faktiskt i någon mån. Kolla reklamer, vloggar, trailers, spel etc. och se vad de använder.

Om en låt råkar komma med i en större YouTube-video, mobilspel eller liknande kan den också få ett nytt liv som gammal hederlig lyssningsmusik. Alltså på Spotify/iTunes. Har en del sådana låtar där folk som älskar spelet/videon söker reda på låten och det kan bli några tusen till den vägen.

Redigerat av rb14022
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 9 månader senare...

Hemskt att ägarna har tjänat en förmögenhet som låtskrivare med hjälp av att de varit/är stimanslutna men tvingar sina låtskrivare att inte vara anslutna.

Det är ju ett fritt val men de sätter en kniv i ryggen på organisation som har lyckats bäst med att se efter sin medlemmar. Vi är lycklig lottade inom musiken, andra konstformer har inte i närheten så bra skydd för sina verk. Man borde jobba för upphovsrätten inte mot!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...