Jump to content
Annons

Kick låter för harsh och inte mjuk, tips?


Wingen (oregistrerad)

Recommended Posts

Wingen (oregistrerad)

Hej jag försöker få mina kicks att låta mer mjuka eftersom dem är alldeles för ljusa, harsh och hårda, tips? Har försökt med alla effect jag kan hitta på.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Du höjer för mycket i övre mellanregistret? Det brukar vara anledning till att det låter vasst. Du kan prova med att rulla av det med någon rullbandare eller saturationplugg eller helt enkelt bara sänka på EQ.. Att det låter hårt,beror nog på att du höjer för mycket i basen. Det bästa är att du lägger upp någon snutt så man lättare kan bedömma. Om en kick redan från start är ganska basig så finns det ingen anledning att lägga till mer bas på det.Istället för EQ så kan man få bättre resultat med en multibandare eller någon maxxbass eller någon liknande plugg. Men som sagt var om det redan är basig från början så lägg inte till något på något som inte behöver det.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle testa med att laborera med ett lågpassfilter med något sånär plan beskärning. Du skrev att du testat alla effekter du har i stort sett - ligger det väldigt mycket effekter på just nu så skulle jag även ta bort allt som inte verkligen behövs åsså. Inom ljud måste man ju alltid göra allt man kan för att nå dit man vill, men den enklaste vägen man kan hitta är alltid den bästa. Varje lite extra krok tar ljudkvalitet och detaljer ur ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wingen (oregistrerad)

Du måste beskriva hars lite mera ingen de

Det är VES1 Bassrum 152, låter som om kicken försöker slå sig ut ur högtalaren (högtalarna låter plastigt och gör ont i öronen att höra på) . Istället för att låta mjuk och vara en del av låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör om och gör rätt från min förra kommentar. Inte alls det som var problemet, såg jag nu när Wingen postade ett svar igen..  😛

Kan tänka mig att den går för starkt in i en plugg eller på mixbusen.

Slate FG-X, bara som ett exempel, är väldigt känslig på det.

Du kanke kör alla spår lite väl hett? Du kan ju testa göra en generell volymsänkning om du är nöjd med balansen i övrigt.

P.S.

Hoppas jag är liiiite begriplig ändå. <4h sömn inatt. Börjar märkas vid den här tiden på dagen 

EDIT #2: ELLER! ...Så går det för hett ut i högtalarna? Det var allt jag kan komma på nu. Nu tupplur. Natti.

Redigerat av Grooty
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite beroende på musikstil, men är det samplingar du använder...
Testa att använda 2 olika kickar.

Kick 1 skär du bort all diskant, Kick 2 skär du bort bas.

Laborera med volymreglarna för att få fram den kick du vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...