Jump to content
Annons

Recommended Posts

Hej,

jag behöver råd om ett totalsäkert backupsystem för mina logic-projekt. Jag vill vara säker om det blir inbrott, band eller om logic skulle krascha.

I förra veckan var jag med en rejäl krasch av logic som jag återberättar här:

Min utgångspunkt var ett projekt med ett midi- och ljudspår jag arbetat på.

Dag 1 spelade jag in sång.

Dag 2 spelade jag in sång.

Vid slutet av dag 2 kraschar logic och jag försöker återskapa projektet genom time machine (hade inte den externa hårddisken ikopplad utan fick förlita mig på time machines versioner som sparats på datorns interna hårddisk). Ingen av versionerna från dag 2 innehåller några sångspår alls. (inte ens från dag 1)

Jag ringer till apple och får tala med  en engelsktalande person som arbetar med deras program. Han visar att jag kan leta manuellt i logic-projekten efter audiospår. Där hittar jag sångspåren. Vi pratar vidare om hur jag bäst kan undvika en liknande crash i framtiden.

Han säger att när logic är öppet kan man aldrig 100% lita på time machine. För att en korrekt time machine backup ska tas bör logic stängas. Han rekommenderar mig att kontinuerligt spara en kopia manuellt av mitt projekt på någon annan hårddisk.

Jag frågar vad han tror om att ha logicmappen i antingen google drive eller dropbox. Han vill inte uttala sig om detta, då han inte arbetar med dessa tjänster.

Så jag vänder mig till er. Kommer 100% säkra backuper kunna tas i google drive eller dropbox om jag har logic öppet samtidigt?

Hur gör ni för att ha ett "vattentätt" system?

Upplever ni att logic kraschar mer än tex Protools?

Mvh

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 månader senare...

Lagre manuellt annenhver gang til 2 forskjellige disklokasjoner mens du skriver låten eller produserer/mixer den.

En av dem kan feks være en minnepinne/usb stick. Så tar du med deg minnepinnen når du avslutter.

I tillegg sender du en versjon av låta di til DropBox hver dag du har jobbet med den.

Dette blir dog en ganske omstendig måte å jobbe på. Men den er rimelig vanntett i forhold til å miste låta.

Selv lagrer jeg på inter SSD hvert 10 min med å trykke CMD+S og så legger jeg en versjon i dropbox en til to ganger pr dag når jeg produserer lange økter.

Redigerat av heyclown
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Inte överbelasta datorn så den eller programvaran hänger sig, spara ofta under arbetets gång och backa upp till extern disk/ar. Det måste räcka

Link to comment
Dela på andra sajter

Timemachine är mest till för hårdvarukrasch (vilket är bra). Men problemet är väl att om Logic skulle krascha och pajja projetet kommer även det att synkas över. EDIT: Förvisso ska du kunna gå tillbaka, men det känns ändå inte helt 100 å lita på timemachine.

Jag synkar allt till en externhårddisk och filserver. För att synka använder jag en filsynkroniseringsprogramvara som heter FreeFileSync. Finns även till Mac. Fördelen är att programmet känner av ändringar och kopierar endast över dessa.

Trycker på en knapp efter en dag i studion, och projekt+wav-filer synkas över.

Vill man betala lite, finns även Chronosync som kan köras i bakgrunden, och med återställningsfunktion. Kan även synka upp till molnet.

Redigerat av Cathrine
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det är ju samma sak man trycker på en knapp (musknapp) = klart och man bör göra det ofta inte bara en gång om dan. Sen vilken extern media och eller typ spelar ju ingen roll där får man ta det man har men det ska vara externt.

Det är ju tacksamt med musik ändå då filerna inte blir så stora så det ska vara ganska lätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...