Jump to content
Annons

Recommended Posts

Hej!

Köpte mig en beg dator en HP dualcore 2,6 Ghz samt har dragit i den 8 gig i minne.

Ljudkortet jag har är ett Audient ID22.

När jag spelar in några kanaler i Cubase 9, och sedan spelar upp låten får jag så kraftiga dropouts att det inte ens går att lyssna. Det konstiga är att detta händer innan jag börjat använda pluggar.

Det enda som är anslutet till datorn är ljudkortet samt en Softtube Console 1.

Följande har jag provat

* Nya drivrutiner till ljudkort. Står dock i enhetshanteraren att det är ett Audient Id22 32 bit? fast datorn är 64 bit. Jag kör windows 10 64 bit

* Provat att byta usb kontakter till datorn

* Provat diverse buffersize och latency på kortet. Spelar ingen roll hur jag sätter det.

* Provat diverse optimerings tips i Windows

* Kör med Audients driver vald i Cubase 9

Något måste vara generalfel här? Alla tips mottages.

Jag får ett larm när jag startar datorn på "fläkt fel" så då får jag trycka f2. Dock är det monterat en ny fläkt av annan modell i den så det skall inte vara någon fara. Men sätter detta automatiskt ner CPU kapacitet?

Läste att grafikkortet kan göra dropouts. Har ett Nvida Geforce 7300.  Har inte provat att uppdatera drivrutiner här ännu.

Jag har rätt mycket pluggar som laddas när cubase startas, men de används inte? Kan inte vara detta som gör dropouts va?

Har suttit många kvällar med detta nu. Blir snart galen. Vad är fel tro?

Skall byta hårddisken till en ssd framöver, men jag tror inte detta är grundproblemet?

Med vänlig hälsning Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Har du provat att köra LatencyMon?

Den brukar ge förslag på vad som stökar till det i datorn när det gäller realtidsapplikationer som en DAW.

Ladda hem http://www.resplendence.com/latencymon

Den här artikeln kan nog hjälpa dig också.

https://support.audient.com/hc/en-us/articles/202335209-Optimising-Windows-Computers-For-Audio

Link to comment
Dela på andra sajter

"Är det mitt USB kort i datorn tro som är dåligt?"

USBPORT.sys är drivrutinerna för USB kontrollenheten på moderkortet.

Har du senaste chipset för moderkortet?

 

Har du kollat i enhetshanteraren så att du inte har några "gula frågetecken"  ?

(USB & äldre HP-laptops har jag dålig erfarenhet av )

Link to comment
Dela på andra sajter

"Är det mitt USB kort i datorn tro som är dåligt?"

USBPORT.sys är drivrutinerna för USB kontrollenheten på moderkortet.

Har du senaste chipset för moderkortet?

 

Har du kollat i enhetshanteraren så att du inte har några "gula frågetecken"  ?

(USB & äldre HP-laptops har jag dålig erfarenhet av )

Hej!

Inga gula frågetecken i enhetshanteraren.. Jag provade och sätta i ett pci usb2 kort i datorn idag, men det blev ingen skillnad. Var även inne på HP s hem sida och försökte uppdatera bios, men det gick inte.

Tror inte det är senaste chipet på moderkortet? Går det att uppdatera?

Undrar vad detta problem kan bero på? Är det så illa att HP datorn inte riktigt är kompatibel till detta? Vad rekomenderar du att jag skall göra?

Med vänlig hälsning Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Många märkesdatorer har massor av extra skrot installerat, som man inte har någon nytta av. De kallas hjälpredor och en massa annat trams, men för musiker är det bara krafttjuvar. Kolla vilken virusdödare de har installerat. Den kan vara en stor bov i dramat, som kan vara vettig att byta ut till en som är lite snällare mot datorkraften.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många märkesdatorer har massor av extra skrot installerat, som man inte har någon nytta av. De kallas hjälpredor och en massa annat trams, men för musiker är det bara krafttjuvar. Kolla vilken virusdödare de har installerat. Den kan vara en stor bov i dramat, som kan vara vettig att byta ut till en som är lite snällare mot datorkraften.

Hej!

Vad jag kan se så är det bara Windows virusprogram som används och jag har provat att koppla bort de, men det gör ingen skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Köpte mig en beg dator en HP dualcore 2,6 Ghz samt har dragit i den 8 gig i minne.

Ljudkortet jag har är ett Audient ID22.

När jag spelar in några kanaler i Cubase 9, och sedan spelar upp låten får jag så kraftiga dropouts att det inte ens går att lyssna. Det konstiga är att detta händer innan jag börjat använda pluggar.

Det enda som är anslutet till datorn är ljudkortet samt en Softtube Console 1.

Följande har jag provat

* Nya drivrutiner till ljudkort. Står dock i enhetshanteraren att det är ett Audient Id22 32 bit? fast datorn är 64 bit. Jag kör windows 10 64 bit

* Provat att byta usb kontakter till datorn

* Provat diverse buffersize och latency på kortet. Spelar ingen roll hur jag sätter det.

* Provat diverse optimerings tips i Windows

* Kör med Audients driver vald i Cubase 9

Något måste vara generalfel här? Alla tips mottages.

Jag får ett larm när jag startar datorn på "fläkt fel" så då får jag trycka f2. Dock är det monterat en ny fläkt av annan modell i den så det skall inte vara någon fara. Men sätter detta automatiskt ner CPU kapacitet?

Läste att grafikkortet kan göra dropouts. Har ett Nvida Geforce 7300.  Har inte provat att uppdatera drivrutiner här ännu.

Jag har rätt mycket pluggar som laddas när cubase startas, men de används inte? Kan inte vara detta som gör dropouts va?

Har suttit många kvällar med detta nu. Blir snart galen. Vad är fel tro?

Skall byta hårddisken till en ssd framöver, men jag tror inte detta är grundproblemet?

Med vänlig hälsning Daniel

jag tror att 32-bitars prylar tar mer kraft men ljudkortet kan det väl inte vara som är problemet. Du har ju redan spelat in när du får dropouts. om du drar ur sladden till ljudkortet när du ska lyssna blir det då samma ? har du provat att frysa alla spår ?

det finns nåra bra(?) tips på; https://windows.gadgethacks.com/how-to/everything-you-need-disable-windows-10-0163552/ 

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vad är det för processor i datorn?

Exakt vad det är för modell.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att det fattas info här ....

De tydligaste svaren får du om du själv anstränger dig att ta reda på vad du har för hårdvara/mjukvara installerad samt inkluderar det i problembeskrivningen - vilket du inte gjort.

Ge oss EXAKTA MODELLBETECKNINGAR/VERSIONER AV ALL HÅRDVARA, mjukvara. 

Det enda vi vet är att det är en

"begagnad HP dualcore 2,6 Ghz samt har dragit i den 8 gig i minne" samt Audient Id22 med Cubase 9 ...

Förutom dropouts, skriver du att du har följande problem .... (Vilket är allvarligare än dropout:sen, för de beror förmodligen på detta ..)

* Nya drivrutiner till ljudkort. Står dock i enhetshanteraren att det är ett Audient Id22 32 bit? fast datorn är 64 bit. Jag kör windows 10 64 bit

 

Jag får ett larm när jag startar datorn på "fläkt fel" så då får jag trycka f2. Dock är det monterat en ny fläkt av annan modell i den så det skall inte vara någon fara. Men sätter detta automatiskt ner CPU kapacitet?

 

 

Förmodligen måste problemen ovan lösas innan problemet med dropouts. Låter som att det antingen är DEFEKT HÅRDVARA ELLER att du inte installerat allt som krävs för chipset på moderkortet. Eller inkompatibilitet mellan hård/mjukvara ..

Redigerat av MX3
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Datorn är en HP Pavillion a6140 sc 2,6 Ghz med dubbelkärna och 8meg ddr2 i ram

mer info här.

http://support.hp.com/us-en/product/HP-Pavilion-a6000-Desktop-PC-series/3436774/model/3459829/document/c01109625/

Ljud kortet är ett Audient ID22 med software V 3.2.0

Varför visar det 32 bit i enhetshanteraren tro?

Jag kör med Windows 10 64 bit, som är uppdaterat från Windows

Om jag drar ut ljudkortet så får jag samma problem, så det beror troligtvis inte på kortet.

Vad hittar man allt som "behöver installerat på chipet på moderkortet"?

Med vänlig hälsning Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Hämta drivrutiner och firmware till ljudkortet här: https://audient.com/products/audio-interfaces/id22/downloads/ 

Drivers till datorns chipset bör du hitta på HP's hemsida, om du kan logga in där med hjälp av datorns serienummer och på så sätt få reda på vilka drivers du ska använda. Så funkar det i alla fall hos Dell, men det borde finnas liknande hos HP också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har försökt detta på HP s hemsida men det funkar inte. Man kan för det första bara välja Windows vista 64 bit till min modell. Om man sedan försöker installera de så säger den bara att datorn inte motsvarar minimum kraven. Fattar inget ingetting.

Kanske lika bra att snart köpa en ny dator... Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ett tips, lägg inga pengar på den datorn. Det är ingen snabb dator, riktigt långsam till och med. 

Japp, köp nytt!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Jag provade att stänga av alla pluggarna i projektet nu.

Om man inte har en enda plugg aktiverad så verkar det funka, dvs cpu nivån är kanske på 30 %.

Men lägger jag bara på tex ett reverb från Waves på ett spår så går cpu upp till 70%

Är det så att processorn i datorn är alldeles för dålig? Eller kan den vara någon inställning? Eller vad kan det bero på? På min gamla dator som var slöare än denna så kunde jag ha fler pluggar aktiverat.

Alla tips mottages.

Med vänlig hälsning Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är nog det enkla(ste) svaret att Win 10 64 är osupporterat för din dator som har utdaterade komponenter och drivrutiner.

http://support.hp.com/us-en/drivers/selfservice/hp-pavilion-a6100-desktop-pc-series/3436774/model/3459829#Z7_3054ICK0K8UDA0AQC11TA930C7

.. En dator som för övrigt är i svagaste laget för musikproduktion med Cubase 9 (64bit ?) + VSTi's även om du nedgraderar till Vista 64 som är det senast supportade operativet för din modell. Du har ju Cubase 9 + Waves-pluggar och ett grymt ljudkort, varför inte investera i en dator som matchar detta ? 

Om du har snäv budget kan du ju köpa/blanda begagnade/nya komponenter och montera ihop själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej MX3 och alla ni andra!

Du har nog rätt mx3. Det är alldeles för klent med denna datorn.

Har du något förslag på moderkort som man typ kan köpa på netonnet som skulle passa? Behöver ju inte vara något bra grafik kort, utan bara bra moderkort och massa minne förmodar jag.

Jag har allt på en nyköpt ssd disk nu. Den kan jag ju flytta över.

Men hur gör man med alla licenser till programen typ Cubase och Softtube?

Det lär väl inte funka om man byter moderkort? och sätter den i en ny dator?

Kan man flytta över alla ilok licenser mm till en ny dator?

Är det fortfarande Windows 10 man skall köra på?

Med vänlig hälsning Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
drloop (oregistrerad)

Halloj!

Detta är fixat nu.. Köpte en ny data med I7 processor mm mm. Går som tåget nu. Kan lägga på hur mycket pluggar som helst utan dropouts.

Mvh Daniel

Härligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...