Jump to content
Annons

Portishead / massive attack trummor


AnnaE

Recommended Posts

Hej,

Är på jakt efter nya trumbibliotek och letar främst efter sådana som lutar åt massive attack / portishead stil?

Eller om det finns någon som kan dela med sig av tips hur man jobbar fram en sånt sound genom mixning.

Tacksam för alla tips!!

Obs, admin får flytta på denna tråd om den hamnat fel.

Mvh,

Anna

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Vad har du nu? Provat att blanda olika virvlar, kicks för ett annat ljud? Har du kollat upp vad de två banden använder? Sen är det inte bara vad de använder utan hur det är mixat som framför allt avgör hur det låter. De har garanterat inte heller använt samma trummor på olika skivor.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte så mycket trumsynthar överlag. Tänkte mer om det fanns en "expansion" till battery / ezdrummer osv som fokuserat på just det här soundet, iallafall i närheten av det 🙂

Tack för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

De ljudbibliotek som kan passa marknadsförs ofta som "trippy". Vilka som funkar med EZD och Battery vet jag inte, om man nu inte kan ladda in vilka ljud som helst.

Annars var båda dessa band tidiga med att använda massor av effekter på sina trumljud och loopar, mycket av det är loopar tror jag, och man jobbade också mycket med att pitcha ner ljuden.

En specialitet var också att använda lugnt/löst spelade ljud och loopar och fullständigt komprimera skiten ur dem. Idag finns det mycket vst-pluggar som är specialdesignade för ändamålet, men jag har just ingen koll på vilka de är eftersom jag inte sysslar med sånt själv.

Det finns säkert många artiklar och instruktionsfilmer att googla fram om man är intresserad av lite DIY.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...