Jump to content
Annons

Återigen köpråd om klaviatur


dagsvag (oregistrerad)

Recommended Posts

dagsvag (oregistrerad)

Tjena!

Varit på gång fram och tillbaka med att lära mig spela flera år nu utan att det blivit något riktigt av det. Gjorde ett tappert försök för några år sedan och fick tag på ett billigt midi-keyboard samt externt ljudkort(focusrite 2i2), men fick det aldrig att fungera utan fördröjning. Var dessvärre helt jävla ospelbart. Tog fram det nyligen och testade igen och verkligen testat allt, men det blir aldrig bra. Nu testade jag det bara med synthesia - ett program för att lära sig spela. Kanske inte har helt bra stöd för midi keyboards, vad vet jag.

Så nu ska jag ha tag på en klaviatur som är aktiv, men vill samtidigt ha möjligheten att koppla in den till datorn. Har jag då längre någon nytta av min focusrite 2i2?

Ska annars försöka sälja de prylarna.

Jag velar nu mellan en synth och ett digitalpiano och det lutar mer åt ett digitalpiano. Jag antar att det handlar mer om vad man vill spela, men jag vet heller inte vad som skulle skilja egentligen. Jag vet bara att musiken jag vill lära mig är mer pianolåtar än synthmusik. Jo förstås, jag vet att tangenterna måste kännas annorlunda, men hur är det på dyrare synthar?

Exempel på musik:

Kan det finnas någon ni rekommenderar här?

https://www.blocket.se/hela_sverige/musikutrustning/piano_klaviatur?q=Roland&cg=6160&st=s&c=6162&l=0&ca=23&f=p&sp=1&w=3&f=p

Tack på förhand!

Redigerat av dagsvag
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Borde du inte satsa på ett digitalpiano för att hålla det så enkelt som möjligt? Speciellt om du mest är intresserad av att spela "pianomusik"?

När det gäller klaviaturen handlar det ju inte bara om vilken aktion du vill ha, utan om hur många tangenter. De flesta syntar har 61, med digitalpianon ofta har flera.

Ljudkortet bör du väl kunna använda, om det inte är defekt, men det kanske det är på något sätt om du inte kan få det att funka. Vilket dataprogram har du använt det tillsammans med?

Det finns ju ganska billiga digitalpianon. Thomann har t ex ett eget märke, med inbyggda rytmer som ett keyboard, men jag vet inte om de är nåt att ha. 

https://www.thomann.de/se/digital_pianon1.html?ls=50&oa=pra

Link to comment
Dela på andra sajter

dagsvag (oregistrerad)

Tack!

Jo, precis. Det lutar som sagt åt ett digitalpiano. Yamaha p95 låter lovande, och du är nöjd? Kolla litet på det. Ser även Yamaha p35b till salu i relativ närhet till var jag bor. 

Link to comment
Dela på andra sajter

dagsvag (oregistrerad)

Borde du inte satsa på ett digitalpiano för att hålla det så enkelt som möjligt? Speciellt om du mest är intresserad av att spela "pianomusik"?

När det gäller klaviaturen handlar det ju inte bara om vilken aktion du vill ha, utan om hur många tangenter. De flesta syntar har 61, med digitalpianon ofta har flera.

Ljudkortet bör du väl kunna använda, om det inte är defekt, men det kanske det är på något sätt om du inte kan få det att funka. Vilket dataprogram har du använt det tillsammans med?

Det finns ju ganska billiga digitalpianon. Thomann har t ex ett eget märke, med inbyggda rytmer som ett keyboard, men jag vet inte om de är nåt att ha. 

https://www.thomann.de/se/digital_pianon1.html?ls=50&oa=pra

Nej, ljudkortet fungerar fint, men klarar inte av att bli av med fördröjningen. Ingen aning var felet ligger. Testat tidigare med både FL studio och ableton live har jag för mig.

Bara åka dit och testa den.

Ja, absolut, men jag kan inte spela så vet inte om jag kan känna om det är bra eller inte. Jag kan ju absolut känna skillnad på dessa fjädrande tangenter och viktade, men mer än så vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jo men du måste ju börja någonstans eller hur? Det är väl bara fråga säljaren när du är där om du har frågor. Alla har varit nybörjare och om säljaren är en vettig person så får du bra svar där på plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

dagsvag (oregistrerad)

Jo men du måste ju börja någonstans eller hur? Det är väl bara fråga säljaren när du är där om du har frågor. Alla har varit nybörjare och om säljaren är en vettig person så får du bra svar där på plats.

Tack!

Hittat ett Yamaha p-90 för 4000 kr i närheten. Vad tror ni om det?

Redigerat av dagsvag
Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha p35b kommer funka fint. Det är samma serie som p95. Tror det var en liten skillnad i antalet röster i polyfonin, men annars väldigt lika. P35b har också midikontakter. Dock kommer det inte funka att styra mjukvara på datorn med pianot. Ditt ljudkort saknar midikontakter och pianot ger inte midi via usb som ett vanligt midikeyboard ofta gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

dagsvag (oregistrerad)

Yamaha p35b kommer funka fint. Det är samma serie som p95. Tror det var en liten skillnad i antalet röster i polyfonin, men annars väldigt lika. P35b har också midikontakter. Dock kommer det inte funka att styra mjukvara på datorn med pianot. Ditt ljudkort saknar midikontakter och pianot ger inte midi via usb som ett vanligt midikeyboard ofta gör.

Jag hade fått fel för mig. Fanns aldrig något P35b i närheten. Måste blandat ihop det =/

Ser att ett nytt Yamaha p45 kostar 4300. Är det att föredra framför ett p90? Om jag förstått det rätt blev p90 ersatt av cp33, men jag har ingen koll på hur gamla dessa är eller hur "bra" de är i jämförelse med varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

dagsvag (oregistrerad)

Jag vet inte så mycket om digitala pianon, men många dunkar på sina instrument rätt bra och det kan va svårt att veta om klaviaturen är i bra skick om man inte vet hur det ska va  Känner du inte någon som kan följa med dig och testa?

Inte direkt. Jag har en vän som är Organist. Han borde veta =), men vi är inte så nära. träffas kanske en gång om året så det känns inte helt bekvämt att ringa upp honom nu =)

Link to comment
Dela på andra sajter

dagsvag (oregistrerad)

Om ett helt nytt Yamaha p45 kostar 4300:- så är det bara traska/resa till närmaste butik som kan ha det inne och testa den.

Yes, får göra det. Tack alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

dagsvag (oregistrerad)

Har du koll på andra märken? Korg, Roland, Casio och vilka som nu gör digitalpianon? Är Yamaha att föredra?

Nej, jag har ingen koll. Därför jag undrar och just därför är det enklare att välja en modell som är vanlig och populär bland de som vet bättre. Så nu funderar jag mellan yamaha p-45 och p-115 beroende om jag kan finna en begagnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har ingen koll. Därför jag undrar och just därför är det enklare att välja en modell som är vanlig och populär bland de som vet bättre. Så nu funderar jag mellan yamaha p-45 och p-115 beroende om jag kan finna en begagnad.

Återkom gärna om du köper något. Det finns en särskild tråd för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...