Jump to content
Annons

Mixkritik


Recommended Posts

Hoppas detta blev på rätt ställe då det inte verkade gå att länka youtube till "låtar och filer".

I min nya låt har jag försökt ändra mitt vanliga tillvägagångsätt - och helt skippat "fix it in the mix" tänket. Jag la alltså mkt mer tid på att testa mixen innan jag började spela in låten. Dvs att jag spelade in slaskgitarr + bas + trrumprogrammering. Gillade jag inte mixen så ändrade jag grundljud och spelade in igen.

Jag tar tacksamt emot kritik på hur jag kan förbättra min teknik till nästa inspelning. Känns tex som att bas och gitarr på något sätt kunde varit mer tajta med varandra i mittenregistret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inget som låter fel.

Kanske att kicken har lite mer traction = osäker om den cuttar på laptops osv.

Mer information i högbas området alltså, tex dist, eq

Gitarrer kunde kanske va tajtare, smaksak. Då menar jag hipassa mer och kanske dista botten lite för tajthet och psykoakustik botten

Tackar! Mkt intressant tips om att dista botten på gitarren, har aldrig testat detta! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur bär man sig åt rent praktiskt att bara dista 250-området? Separat spår eller?

Jag skulle nog tappa ut signalen till en separat bus, och sedan lägga på en EQ först på den busen (och sedan lägga på dist)

🙂 testa 250 området

ok tackar, det ska jag prova på nästa projekt. Nu måste jag bara försöka få lite kreativ inspiration.  ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...