Jump to content
Annons

75ohm XLR - Rca kabel... var? Dangerous D-box användare?


red_house_painter

Recommended Posts

Är i behov av att skaffa en sladd ganska omgående men verkar vara svårare än jag trodde.

Behöver koppla ihop mitt Universal Audio Apollo med min Dangerous D-box   (den orange sladden som på bilden) Väldigt viktigt att det ska vara en 75ohm kabel. Den vanliga däremot som man hittar lite här och där är på 110ohm

If the digital audio is balanced (using an XLR connector), then it is by definition always 110 ohms.
If the digital audio is unbalanced (RCA or BNC) then it is, by definition, always 75 ohms.

Såååå... Är annars detta helt rätt kabel eller?

https://www.thomann.de/se/pro_snake_aes_ebu_spdif_cable_male_3.htm

Finns omvandlare från 110ohm till 75ohm men förstår då varför inte man skulle bygga en sådan här apparat utan rätt val av anslutningar.

Ska göra en beställning i dagarna (gärna igår..) på lite saker och känns väl som om jag borde kunna få tag i en sådan här sladd här i europa åtminstone. Åker bort på turne om 2 veckor så jag måste se till att ha allt här tills då!

Finns det någon här som kan reda ut detta för mig? Alternativt vet var jag får tag i detta i Sverige utan att behöva vänta på leverans i 4 veckor för en sladd?

post-3686-0-44105400-1487575202_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Utan att inveckla sig i teorier och specifikationer så är det enklaste att gå in till närmaste välsorterade kabelhandlare och köpa en sladd med rätt kontakter i ändarna och testa. Jag gissar att det kommer att funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men butikerna i Sverige brukar sällan vara så bra på specialkablar. Och beställer dom in till butik så tar det evigheter! Enklast att beställa själv tänker jag då.

Hur som, den digitala omvandlingen känns inte lika lätt som om den vore analog tänker jag spontant utan att kunna något om detaljer. Därför tror jag nog inte att det är så lätt att bara skaffa och testa och tro det funkar. Lite pessimistisk är jag kanske

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att inveckla sig i teorier och specifikationer så är det enklaste att gå in till närmaste välsorterade kabelhandlare och köpa en sladd med rätt kontakter i ändarna och testa. Jag gissar att det kommer att funka.

Jo men butikerna i Sverige brukar sällan vara så bra på specialkablar. Och beställer dom in till butik så tar det evigheter! Enklast att beställa själv tänker jag då.

Hur som, den digitala omvandlingen känns inte lika lätt som om den vore analog tänker jag spontant utan att kunna något om detaljer. Därför tror jag nog inte att det är så lätt att bara skaffa och testa och tro det funkar. Lite pessimistisk är jag kanske

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry - läste inte riktigt allt, verkar det som. Ska kolla hur man ska koppla SPDIF till AES - för det är egentligen det du gör. SPDIF är obalanserat och AES/EBU är balanserat, men det finns skillnader i dataformatet också.

EDIT: Du behöver en formatomvandlare, som konverterar mellan SPDIF och AES, som t ex Hosa CDL-313.

På andra hållet kan det fungera med en enkel kabel om SPDIF-ingången är trafobalanserad och klarar den starkare AES-signalen, men från SPDIF till AES, verkar inte funka utan en omvandlare mellan.

SPDIF är "konsumentstandard" och obalanserat, medan AES/EBU är "proffsstandard" och balanserat - med mer info i dataströmmen, så där är hela problemet med att inte ha rätt interface i båda apparaterna.

EDIT 2: Om mottagaren kan hantera skillnaden i dataformat, så kan det tydligen också funka med denna kopplingen - SPDIF ska ha resistorvärdena inom parentes:

post-393-0-07984000-1487588792.jpg

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Extremt lustigt ändå då apollo och D-box ska vara den mest genomtänkta och integrerade lösningen ihop jämfört med om man kör digidesign - dbox eller apogee - dbox osv..

Tycker det står väldigt otydligt överallt (även i manualen) även om det bara är där det skrivs att "MAKE SURE IT IS 75ohm CABLE).

Vissa amerikanska sidor säljer paket med apollo och dbox med alla sladdar (även där otydlig info)..

Omvandlare tänker jag också spontant på att man ska ha samtidigt som amerikanerna verkar ha ett par 75ohms digitala sladdar från både mogami och canare istället för att dom är 110ohm vilket också är konstigt med tanke på de olika kontakterna. Antar att det handlar om att man valt sladdarna i en väg. I 75ohms sladden följer den helt enkelt s/pdif in till aes.. Medans den vanliga varianten då AES formatet är nyare..? Alltid är 110ohm.

Som box är D-box helt övergrym i arbetet så jag tänker åtminstone att det borde finnas fler användare av den som stött på samma problem

Link to comment
Dela på andra sajter

75 Ohms-koaxialkabeln är helt vanlig antennkabel som finns i metervara hos Kjell & Co och Clas Ohlson, så den är inga konstigheter.

Om det säljs i paket med färdiga kablar, så är det antagligen så, att ingången kan hantera skillnaden i dataformatet - och då är det sannolikt att de har klämt in resistorerna som behövs för anpassningen, i XLR-kontakten. Fyra resistorer tar ju inte mycket plats, så det borde inte vara några problem. 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...