Jump to content
Annons

Lurad på pengar


Strano

Recommended Posts

Hej studio-folks!

Senaste tiden har jag råkat ut för två tråkigheter/blåsningar på beg-marknaden. Sjukt drygt och tråkigt. Har ni erfarenhet av det själva och hur hanterade ni det?

För tre månader sedan skulle jag sälja en VST från NI. Hade bra kommunikation med säljaren, levererade licensen enligt överenskommelse men har än idag inte fått betalt. Försökt fått tag på köparen via mail och telefon men utan vidare framgång. Ser att han öppnat mina mail. Denna snubbe var för övrig med som låtskrivare till ett bidrag i helgens mello.

För två veckor sedan råkade jag ut för en blåsning igen. Skulle köpa en Drumbrute genom vend, hade bra kommunikation, betalade och skulle få den skickad till mig. Har varken fått trummaskinen eller svar på mail eller samtal. Även försökt kontakta säljaren på fb men nada.

Nu rör det sig inte om massvis med pengar men det är tråkigt och energikrävande. Jag tror alltid gott om folk och i dessa fall verkar min naivitet slagit tillbaka.

Vad har ni för erfarenheter och hur hanterade ni det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vann en mobiltelefon via Tradera. "Felfri, olåst." Visade sig ha krossad kameralins (dock inget krossat glas i kuvertet), ej fungerande (svart) skärm med små sprickor i displayen, ej samma (original-) laddare som på annonsbilden utan en no-name-laddare. Allt levererat i relativt oskyddat tunnt vadderat kuvert. Svarar ej i telefon utan bara via SMS.

Ville givetvis häva köpet, men säljaren menar att det är postens fel. Dock snabb på att ge dåligt omdömme på Tradera (på en gång) pga detta önskemål via SMS.

...Visar sig vara en förståndshandikappad person som förmodligen lever i tron att han har rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som oioioi skrev, om det är möjligt (som på Tradera) kolla omdömen. Polisanmäl. Jag vet, det är stor risk att det tyvärr inte händer ett skvatt men ibland så... har en kompis som köpte någon Windowslicens, som inte funkade. Han gjorde en anmälan och där visade det sig att han inte var den enda som blivit blåst, tror faktiskt att han fick stålarna tillbaks till slut. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Anmäl ja. Blir man blåst så är man inte ensam att bli blåst av den personen. Går man samman så är chansen större. Aldrig blivit blåst och ändå har jag gjort många affärer. Litar på min intuition. Och givetvis om något verkar allt för bra...inte värt ens lägga ner möda på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köper sällan saker om säljaren inte är villig att antingen låt mig hämta upp godset/mötas upp eller använda sig av ex Blocketpaketet.

Sjukt smidig lösning. Jag lider verkligen med er som blir lurade men ni måste sluta vara så godtrogna. Ibland blir man lite för ivrig med att köpa saker, så tänk gärna igenom beslutet en extra gång. De som lurar är BRA PÅ DET. De skriver det ni vill läsa för att blåsa bort alla misstankar om scam.

Har aldrig blivit blåst men hade en säljare som via detta forum var extremt seg med att slutföra vår deal. Försökte förhala det hela och hoppas på ett bättre bud trots att vi var överens om pris.

Jag tänkte åka och knacka på då det var väldigt tydligt vem det var och var personen bodde. Affären gick vägen ganska fort efter det. Så onödigt med strul, bättre att vara ärlig och ångra hela dealen isf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, har nog bara blivit lurad en gång. Fortfarande oklart om personen medvetet lurade mig, men hen ville oavsett inte komma fram till en lösning så det är ju lika illa för mig. Ingen större summa dock.

Men jag har blivit ganska bra på att genomskåda lurendrejare känns det som. Synd att man ska behöva vara misstänksam hela tiden bara.

Jag för aldrig över mjukvarulicenser om jag inte fått betalt först. Det är allt för riskabelt. Köparen kan ju betala via paypal och får där en viss säkerhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Burnin Sven (oregistrerad)

Köpte en bil och åkte i den i en vecka utan att fatta att den inte var påställd utan bara besiktigad. Folk är uppfinningsrika för att tjäna nån hundring helt klart. Det varierar lite hur det går till men blåsningar finns inom allt som säljs och köps dessvärre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Alltså jag hade missat att du TS skrev att du skickade licensen innan du hade fått betalt.Det är verkligen att be om att få bli blåst. Du borde insett att när inga pengar dök upp på kontot så var det kört. Polisanmäla är lönlöst för nätbedrägerier om inte köparen har blåst tillräckligt många. Det är bara att bita i det sura äpplet och sluta vara så naiv och tro gott om folk. Bland folk finns alla varianter och tro man bara ska stöta på ärliga för att man själv är det är ingen bra livsstrategi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig blivit riktigt blåst. Men gjort en mindre miss för min okunskap. Har tack å lov klarat mig undan allt annat. Surt att förlora pengar. Vi du ha personens personnummer å ställa till ett helvete ? Ge mig mobilnummret till denne! ;-)

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...