Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

hej.

hur gör man när man har ett ljudkort integrerat i moderkortet.

jag har köpt ett m-audio audiophile 2496 som jag tänkte sätta in ikväll, kommer mitt m-audio-kort automatiskt att "slå ut" det inbyggda?

finns det någon inställning?

det är ju nämligen lite svårt att rent fysiskit plocka bort det integrerade. 😲

Annons
Posted

Det beror nog lite på ditt moderkort men jag tror att de kommer att kunna samexistera i din burk. Jag har kört med dubbla ljudkort i åratal utan problem. På vissa moderkort ska det gå att stänga av det integrerade kortet men jag har aldrig varit med om att det har behövts.

//Christian

Posted

Hej!

Man ska kunna stänga av det inbyggda ljudkortet uti BIOS, när datorn startar upp (fråga mig inte hur;))

Mitt ljudkort, det dåliga som jag inte ville använda, var otroligt envist att hela tiden sätta sig själv i första rummet men nu efter en XP-ominstallering,

har det helt försvunnit, t.o.m när jag ville ha det tillbaka för att kunna titta på film på ett tåg så var det spårlöst borta, kanske sårad stolthet eller nåt?

Mvh Peder

Posted

För det mesta så kör nog ditt icke inbyggda ljudkort "över" det interna när datorn märker att det finns ett nytt ljudkort installerat, men om du har ska koppla ur det interna ljudkortet (på en PC) så trycker du i regel "Delete" strax efter att du startar upp datorn för att komma in i "Setup". Det brukar stå "Press Delete to enter Setup". Väl där inne så finns det lite olika alternativ beroende på vad du har för moderkort, men nåt i stil med "Onboard devices" eller nåt är en bra början. Där brukar det sen stå nåt i stil med "Internal sound" (t ex AC 97) eller nåt och då går du till den raden och trycker på minustecknet på ditt tangentbord så är den urkopplad. Spara inställningarna (t ex genom F10) och gå ur.

Guest MarcusRombo
Posted

Annars räcker det med att avaktivera det inbyggda i enhets hanteraren!

• 2 weeks later...
Guest JanneL
Posted
hej.

hur gör man när man har ett ljudkort integrerat i moderkortet.

jag har köpt ett m-audio audiophile 2496 som jag tänkte sätta in ikväll, kommer mitt m-audio-kort automatiskt att "slå ut" det inbyggda?

finns det någon inställning?

det är ju nämligen lite svårt att rent fysiskit plocka bort det integrerade. 😉

hej, inaktivera det integrerade ljudkortet så är det inga problem.

hälsning

Janne