Jump to content
Annons

Sänker ni volymen på master kanalen före mastringen?


TripMan

Recommended Posts

Annons

Kort svar för mig: nej. Jag mixar så att jag har en bra buffert på mastern i stället. Säg att allting peakar någonstans mellan -10dB och -6dB. Då brukar jag känna mig nöjd och är förvissad om att det absolut inte klipper nollan.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att överstyra bussen, tack vare att man kör med 32-bit float internt (vilket ger sanslösa 1520dB dynamik internt) - så om du sänker på kanalerna eller sänker på mastern, spelar ingen roll. Gör det som funkar smidigast, helt enkelt (alltså sänk på mastern...).

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det går inte att överstyra bussen, tack vare att man kör med 32-bit float internt (vilket ger sanslösa 1520dB dynamik internt) - så om du sänker på kanalerna eller sänker på mastern, spelar ingen roll. Gör det som funkar smidigast, helt enkelt (alltså sänk på mastern...).

Riktigt så enkelt är det inte praktiken. I tex cubase så är de sista två effekt platser post fader. Är det någon olinjär effekt där så blir resultatet olika,

dvs effekterna beter sig olika.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt så enkelt är det inte praktiken. I tex cubase så är de sista två effekt platser post fader. Är det någon olinjär effekt där så blir resultatet olika,

dvs effekterna beter sig olika.

Jo - det är faktiskt precis så enkelt. Att det kan bli olika i någon effekt beroende på insignal till den, påverkar ju inte bussens nära nog oändliga dynamik, utan bara just den effekten - och då kan man vid behov reglera insignalen till effekten, antingen med fadern på den aktuella kanalen eller med en insignal-ratt i effekten.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jo - det är faktiskt precis så enkelt. Att det kan bli olika i någon effekt beroende på insignal till den, påverkar ju inte bussens nära nog oändliga dynamik, utan bara just den effekten - och då kan man vid behov reglera insignalen till effekten, antingen med fadern på den aktuella kanalen eller med en insignal-ratt i effekten.

Nu pratar du emot dig själv, du är med på att du även måste ändra på en effekt parameter, så att ändra på kanalerna eller ingången på mastern är alltså inte ekvivalent.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu pratar du emot dig själv, du är med på att du även måste ändra på en effekt parameter, så att ändra på kanalerna eller ingången på mastern är alltså inte ekvivalent.

Som jag tolkade den ursprungliga frågan, så handlade det inte om hur någon enskild inserteffekt i en post fader-slot funkar, utan mer generellt om hur det funkar med reglarna på kanalerna respektive masterregeln.

Märker man att något förändras (alltså om man då har använt en inserteffekt på en post fader-slot på någon kanal), så gäller det som i alla andra mixsituationer, att man får använda öronen. Det viktigaste att känna till i sammanhanget, är fortfarande att bussen inte kan överstyras och att det därför är egalt om man ändrar alla faders eller ändrar mastern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt svar är ja, om jag behöver. Hur jag hanterar gainstaging beror helt på hur signalkedjan ser ut, så oftast vinner jag mest på att sänka nästa steg istället för alla kanalerna innan. Som Claes nämnde, det här är inga analoga prylar, och signalkedjan är oftast 32 bitars float, vilket betyder att man inte vill att nåt ska lämna bussen över nollan, men innan dess är inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sänker ni volymen på master kanalen före mastringen?

Eller sänker ni alla andra kanaler och är det någon skillnad hur man gör det?

Skillnaden är väl att det är mycket enklare att sänka på master kanalen. Jag gör det med en Limiter. Om jag använder fadern tycker jag att det blir för mycket "tomrum" vid mastring. Det önskar jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Som jag tolkade den ursprungliga frågan, så handlade det inte om hur någon enskild inserteffekt i en post fader-slot funkar, utan mer generellt om hur det funkar med reglarna på kanalerna respektive masterregeln.

Märker man att något förändras (alltså om man då har använt en inserteffekt på en post fader-slot på någon kanal), så gäller det som i alla andra mixsituationer, att man får använda öronen. Det viktigaste att känna till i sammanhanget, är fortfarande att bussen inte kan överstyras och att det därför är egalt om man ändrar alla faders eller ändrar mastern.

Det är två frågor. Den ena är hur vi gör, och den andra är om det är någon skillnad. Hur du kom in på överstyrning av bussar begriper jag inte. Och för att svara på första frågan, jag skruvar på pre-gain på master ingången alternativt om första pluginen har volym kan man man använda den. Nu skickar jag inte i väg något, men det normala är väl att den som ska mastra talar om vad denne vill ha. Och den andra frågan besvaras, jag det är skillnad, men det finns även fall när det inte är skillnad. Vet man hur ens setup fungerar så vet man om det är skillnad. Vet man inte så är det bäst att anta att det är skillnad.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är två frågor. Den ena är hur vi gör, och den andra är om det är någon skillnad. Hur du kom in på överstyrning av bussar begriper jag inte. Och för att svara på första frågan, jag skruvar på pre-gain på master ingången alternativt om första pluginen har volym kan man man använda den. Nu skickar jag inte i väg något, men det normala är väl att den som ska mastra talar om vad denne vill ha. Och den andra frågan besvaras, jag det är skillnad, men det finns även fall när det inte är skillnad. Vet man hur ens setup fungerar så vet man om det är skillnad. Vet man inte så är det bäst att anta att det är skillnad.

Jag kom in på överstyrning av bussar för att det är den biten som brukar vara den centrala frågan när folk undrar om det är skillnad mellan att dra ner mastern eller dra ner alla kanalerna.

Sparar man sin färdiga mix i 32-bit float, så spelar det egentligen ingen roll vilken nivå man har haft när man sedan ska jobba vidare med det, eftersom man i det formatet har full upplösning där inga detaljer försvinner - dvs 24-bit oavsett signalnivå.

Vet man inte hur det fungerar, så är det enligt min mening ett misstag att utgå från att det blir skillnad - för då kommer man troligen att "höra" skillnader som inte finns. Det är bättre att ta reda på hur det fungerar, så att man inte behöver gissa och tro.

För att göra mitt ursprungliga svar mer komplett, så att du också kan bli nöjd... 😉 

Det spelar ingen roll alls om man sänker masterregeln eller alla kanalreglar - utom i de fall man har lagt inserteffekter på post-fader slots på någon kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...