Jump to content
Annons

Ojordat uttag = gitarren brumma - Köpa DI-box?


Isakksson (oregistrerad)

Recommended Posts

Isakksson (oregistrerad)

Hej!

Har ett väldigt irriterande problem.
 

Flyttade förra året till en lägenhet som bara har ojordade uttag, detta gör att jag får ett väldigt irriterande brummande ljud när jag spelar på min gitarr.

Till skillnad från många andra som verkar ha samma problem så försvinner inte brummet när jag spelar på gitarren, det hörs klart och tydligt i bakgrunden, samt när man gör små pauser i sitt spelande. Jag har lyckats få bort brummet genom att aktivera "noise gate" i programvaran, men då försvinner ca 90% av alla effekter man använder (så rock/metal går inte att spela) 

Min fråga är, tror ni att jag skulle kunna lösa problemet med en DI-box? Har kollat lite forumtrådar och youtube och det verkar som det borde vara en trolig lösning. Vad jag har förstått så bör man köpa en med en ground lift, te.x 

https://www.thomann.de/se/behringer_microhd_hd400.htm?sid=1a586624728a71bace3e5c7876b96041
https://www.thomann.de/se/millenium_die_dibox_passiv.htm

Jag kör gitarren via en Line 6 POD Studio UX1 till min dator.

Har testat gitarren hemma hos en vän och då låter den inget.

Kontaktade en mycket bra gitarr-reparatör som sa att det mest största sannolikhet är elbrumm från det ojordade uttaget som spelar mig ett spratt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Testa i första hand att koppla in allt i en förlängningskabel från köket, där det alltid är jordade uttag, så kan du verifiera om det handlar om den saknade skyddsjorden eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

En di kommer inte att lösa ditt problem. Dessutom är det onödig sak om du nu inte reampar genom en fysisk förstärkare, vilket inte är fallet. Blir det brumm med när du spelar in så kommer det att bli brumm på di-spår också. Det gör ingen skillnad. Har också ojordat i huset jag bor i. Tack och lov har jag inget sånt problem som du har. Däremot om jag glömt tända bordslampan så måste jag starta om ljudkortet igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isakksson (oregistrerad)

Testa i första hand att koppla in allt i en förlängningskabel från köket, där det alltid är jordade uttag, så kan du verifiera om det handlar om den saknade skyddsjorden eller inte.

Skall ta och testa det, tack för tipset. Dock så sa killen från gitarverkstaden att kyl/frys ligger på samma fas i köket som de jordade uttagen vilket borde störa en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Återkom gärna med resultatet, har lite samma problem.  😳

Har du tagit din stärkare och gitarr till någon kompis som har jordat uttag, och kollat?

Det bästa är om du spelar in en jämförbar snutt med exakt samma inställning i alla olika uttag du prövar. Använd den inställning på stärkare och gitarr som ger mycket brum. Minnet kan svika en och har man högre volym så hörs också brummet mer. D v s försöka vara en smula vetenskaplig.  🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde ju tipsa om min wiki-artikel i ämnet störningar, dr du kanske kan hitta något som är användbart i ditt fall: http://wiki.kontrollrummet.com/St%C3%B6rningar 

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa även om ett annat ojordat uttag i ett annat rum kan vara surrfritt. Isåfall kan du be en elektriker skifta faserna åt dig så du får en surrfri fas till studion.

Men det kan ju vara så att din lägenhet inte har tre olika faser, utan bara en, och då kan du inte göra så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isakksson (oregistrerad)

Återkom gärna med resultatet, har lite samma problem.  😳

Har du tagit din stärkare och gitarr till någon kompis som har jordat uttag, och kollat?

Det bästa är om du spelar in en jämförbar snutt med exakt samma inställning i alla olika uttag du prövar. Använd den inställning på stärkare och gitarr som ger mycket brum. Minnet kan svika en och har man högre volym så hörs också brummet mer. D v s försöka vara en smula vetenskaplig.  🙂

Har ett ljudkort till datorn (Line 6 Studio UX 1) så inte lika lätt att släpa runt. Har dock tagit gitarren till en kompis och då brusar det inte ens i närheten. 

Glömde ju tipsa om min wiki-artikel i ämnet störningar, dr du kanske kan hitta något som är användbart i ditt fall: http://wiki.kontrollrummet.com/St%C3%B6rningar 

Skall kolla in den, tack 🙂

Testa även om ett annat ojordat uttag i ett annat rum kan vara surrfritt. Isåfall kan du be en elektriker skifta faserna åt dig så du får en surrfri fas till studion.

Men det kan ju vara så att din lägenhet inte har tre olika faser, utan bara en, och då kan du inte göra så.

Om jag har förstått det rätt har jag bara en fas i lägenheten tyvärr.

Har även försökt att installera Line 6's programvara på min laptop, men det vill inte fungera. Den får ingen input trots att jag har testat allt som finns i princip. Supporten är riktigt dålig så skulle inte rekommendera deras ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...