Jump to content
Annons

Sökhjälp på Internet


hegobald

Recommended Posts

23 hemligheter och tips för Google

Att Google är en fantastisk söktjänst vet redan de flesta – men ändå utnyttjar vi bara en liten del av Googles kapacitet. Här är 23 tips som gör att du ännu snabbare hittar det du söker.

Varje dag görs mer än 200 miljoner sökningar på Google, bland det tre miljarder webbsidor som finns indexerade. Det gör Google till den mest omfattande och mest använda söktjänsten i världen. Google är dessutom så mycket mer än förstasidan där du skriver in din sökning. Ständigt utvecklar Google nya tjänster som bildsök, katalogtjänster, shoppingindex och nyhtessök. De testar just nu en telefonvariant av Google i USA, där du ringer in din fråga! Du hittar alla tjänster som är under utveckling på labs.google.com

Nu över till knepen som gör att du hittar det du söker snabbare. De flesta tipsen nedan utgår från www.google.se och att du har texten inställd på svenska – det gör du genom att klicka på länken Språkverktyg/Language tools. För att nå vissa funktioner krävs dock den engelska varianten – den går att nå genom att klicka på Google.com in English.

Få fram det viktiga

1: link: visar vilka som länkar till en viss webbplats

Genom att skriva link: framför en webbadress i sökfältet får du veta vilka och hur många andra webbplatser som länkar till en viss hemsida. Sökningen link:www.demoradio.se ger exempelvis svaret att ca. 12 webbsidor länkar till www.demoradio.se !

2: Related: visar liknande webbplatser

Skriver du related: i sökfältet får du en lista med webbplatser som Google tror liknar den webbplats du sökte efter. Sökningen related:www.demoradio.se ger till exempel tips på 30 andra liknande sidor som också hanterar musik, demos och musikargentuer etc.

3: Define: förklarar termen

Är du osäker på vad ett engelskt ord eller uttryck betyder kan du lyckligtvis få det förklarat. Genom att skriva exempelvis define:mp3 får du en fyllig lista med fakta om mp3 och vad det är för filformat etc.

4: Site: söker på en webbplats.

Saknar en webbplats egen sökenfunktion eller har en dålig sådan du använda site: för att hitta. Skriv exempelvis site:forum.studio.se pod för att hitta alla inlägg om POD som skrivits på forumet.

Forumets sökfunktion tillåter inte att man söker med begrepp kortare är 4 stavelser så denna funktion överbrygger alltså denna brist i den lokala sökfunktionen..

5: Intitle: söker i sidans titel

Söker du på intitle:"vst plugins" får du upp alla webbplatser som har angett just det i sidans titelinfromation, vilket betyder att de garanterat handlar om just detta ämne.

6: Sök direkt i texten

Raka motsatsen till intitle: är intext: som betyder att det som står efter ska finnas i texten på sidan. Det är användbart om du exempelvis vill hitta sidor som handlar om html. Skriv då intext:html , så slipper du hitta alla sidor som slutar med .html (vilket de flesta sidor på Internet gör)

7: Filetype: hittar dokumenttypen

Ibland vet du att det är en pdf-fil du letar efter eller ett word-dokument. Då använder du filetype: och skriver du exempelvis

filetype:pdf cubase så kommer du att hitta de flesta pdf-dokument rörande Cubase.

8: Kombinera fritt

Du kan också kombinera ovanstående tips. Du kan exempelvis skriva intext:"logic 7" apple site:.se för hitta det mesta som skrivs om Logic 7 under den svenska domänen .se.

9: Google kan räkna

Visste du att du kan använda Google som en miniräknare? Skriv in ditt tal i sökfältet får du se, testa 8*7/2 Kalkylatorn kan mera än så, den klarar procent, roten ur, upphöjt till, ekvationer, cosinus och mycket mer, se Instruktionerna på http://www.googleguide.com/calculator.html

10: Vad är 10 liter i gallons?

Google kan översätta alla tänkbara mått som kilometer till miles, kilo till pound, liter till gallon, deciliter till cups och så vidare. Skriv bara in till exempel 10 liter in gallons och du får det uträknat. Smidigt och snabbt!

11: Engelsk stavningskontroll

Är du osäker på stavningen på ett Engelskt ord kan du gå till Google och skriva in den stavning du tror är rätt Skriv exempelvis San Fransisko och Google frågar då ” Menade du: San Francisco ?”

12: Sök efter Bilder

Letar du efter en bild klickar du på fliken Bilder och skriver in ditt Sökord Nu spottar Google fram bilder som är döpta till det du sökte på eller där dina sökord finns i närheten av bilden. Prova att skriva in t.ex binson echorec så får du massor med bilder på denna fantastiska gitarreffekt.

13: Hitta i nyhetsgrupper

Klickar du på fliken Grupper söker du I nyhetsgrupperna på Usenet. Välj om du vill söka på svenska swenet eller på alla grupper Google indexerat. Kan vara bra om du vill följa en diskussion.

14: Ämne for ämne

Precis som Yahoo har Google kategoriserat Webbsidor och du hittar katalogen under fliken Kategori. Det mesta är hittills på engelska men två kategorier är under uppbyggnad på Svenska: Samhälle och Näringsliv.

15: Hämta Google verktygsfält

image001.gif

Du behöver inte gå till Googles Webbplats för att söka. Ladda ned Googles Verktygsfält så har du det alltid tillgängligt i Webbläsaren. Du hämtar den svenska versionen på http://www.google.com/intl/sv/options.html Från din nya verktygslist kan du direkt komma åt många av de funktionerna vi har tipsat om innan.

16: Hämta Deskbar

Med Google Deskbar installerat får du ett Google sökfält längst ned i aktivitet fältet i Windows. Hämta Deskbar på http://toolbar.google.com/deskbar/

17: Froogle för e-butiker

Prova att gå in på froogle.google.com nästa gång du letar efter en nätbutik fungerar bäst när du vill handla I USA men den hittar en del Svenska butiker också.

18: Senaste nytt!

news.google.com Kan du söka i artiklar från 4500 Nyhetskällor på nätet. Praktiskt när du vill se hur svenska nyheter bevakas i utländska media.

19: Nyheter via mejl

Vill du att Google News håller dig Uppdaterad om senaste nytt i ett visst ämne kan du få det via mejl. Gå in på www.google.com/newsalerts och bestäm om vad och hur ofta du vill få nyhetsmejl.

20: Är planet försenat?

Okej, det här knepet är bara användbart när du eller någon du känner ska korsa Atlanten. Ska du flyga till USA eller väntar besök från USA kan du få trafikinformation från de största flygplatserna genom att på www.google.com söka på jfk Airport. Då får du den senaste trafikinformationen från John F Kennedy-flygplatsen i New York.

21: Rätt telefonnummer

Letar du telefonnummer till en privatperson eller ett företag i USA kan du hitta Det på www.google.com genom att skriva phonebook:förnamn efternamn stad delstat. Ju mer information om stad eller delstat, desto lättare att hitta rätt. Vill du förtydliga att det är en privatperson du söker kan du skriva rphonebook: framför eller bphonebook: om det är ett företag. Har du tur får du också upp en Genväg till en Stadskarta på Yahoo

22: Hitta med kartan

Genom att skriva in ett ortsnamn så får du även tillgång till Michelins kartor. Skriv in Karlskoga och prova.

23: Sök på din egna dator

Tillhör du liksom jag den typ av människa som har massor med olika dokument och filer i din dator så ska du absolut testa Google desktop så blir det enkelt att snabbt hitta bland alla dokument och mail sen.En liten varing för detta tips dock. Google desktop innehåller en indexeringstjänst som körs på dina dator, denna funktion kan slöa ner filhanteringen, använd den inte på din studiodator om du är mån om maxprestanda.

Lycka till med ditt googlande nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra info, speciellt om att söka på kortare sökord än studio forums sökmotor tillåter..

Lite synd att man måste vänta på att google skall hinna söka reda på tråden dock, vilket kan ta några dagar ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra!! Tackar så hjärtligt!! Jag ägnar halva min vakna tid vid datorn och googlar hälften av denna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra!! Tackar så hjärtligt!! Jag ägnar halva min vakna tid vid datorn och googlar hälften av denna.

*haha* Ja då är vi minst två med ungefär samma levnadsmönster då. Hoppas att du fann några nya användbara tips på hur du får ut mer av ditt gogglande.

Ha en bra dag!

/Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

Hegobald, Du är en hedersknyffel! Ett av de bästa och mest generösa hjälptipsen på länge! Det här skall vi köra i halsen på alla som frågar: "Vad är skillnaden mellan POD, POD XT, Behringer V-amp, Amplitube och blablabla!"

Hegobald, Du borde bli framröstad till månadens forummedlem!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hegobald, Du är en hedersknyffel! Ett av de bästa och mest generösa hjälptipsen på länge! Det här skall vi köra i halsen på alla som frågar: "Vad är skillnaden mellan POD, POD XT, Behringer V-amp, Amplitube och blablabla!"

Hegobald, Du borde bli framröstad till månadens forummedlem!!!!

Whoa.. Hold your horses Wonderboy.. 😄 Här på forumet ger man och får man... Du har bidragit med mycke nyttig hälp du också.. Inget snack om det..

Men jag tackar å det ödmjukaste för dina ovationer. 😛😄😉😛😄🙂😛😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart herr Grahn... Det du söker i är det som Google har indexerat.. Och precis som du gör så bör man kolla vilka andra sidor som länkat till ens egna server.. Om man då upptäcker att Google missat att indexera så måste man hitta ett sätt att bli sedd på.

Men det är ett helt annat tips det 🙂

Men här kan man ju börja t.ex http://www.google.se/intl/sv/add_url.html

Nu lockar sängen för mig.. Ha en trevlig natt!

/Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma med www.grahnsmusik.com. Hittade ingenting och jag vet att folk länkar till den så riktigt 100 är det inte.

Du hade väl familjefiltret på, Grahn! Jag gjorde en sökning på Grahnsmusik utan familjefilter och kommer aldrig att vara lika oskuldsfull igen! Jag visste inte ens att det var fysiskt och psykiskt möjligt att utföra vissa av de saker som jag där fick mig till livs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Whoa.. Hold your horses Wonderboy.. 😱 Här på forumet ger man och får man... Du har bidragit med mycke nyttig hälp du också.. Inget snack om det..

Ah, jag förstår att Du tänker på tråden "Tales from the road" och "Trummisar- hets mot folkspillra"?

"Hold your horses", skriver Du. Jag har just provat att söka på Grahnsmusik utan att ha familjefiltret på. Där såg jag en herre som "höll" i hästar och det var inte jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

fan va sjysst, trodde aldrig att de fanns så mycket mer att få ut av google, fast jag har ju inte letat heller. hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
  • 4 år senare...
  • 2 år senare...
  • 5 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...