Jump to content
Annons

Kasst sångljud - vad är det som felar..?


Jizzen

Recommended Posts

Som rubriken lyder lyckas jag inte få till mina sånginspelningar så som jag eftersträvar. Jag vill ha ett fylligt, varmt och detaljerat ljud..och samtidigt undvika alltför vassa T- och S-ljud (använder pop filter), men får inte till det. Har försökt med det mesta, d.v.s. sjunga nära micken, justera vreden på preampen, vrida på olika effektreglage i Studio One Pro osv. Det är säkert ett hopkok av saker som gör att jag inte får till det..men frågan är vilken den största boven i dramat är!? Micken? Preampen? Det icke akustikbehandlade rummet? Undertecknads mediokra kunskaper om inspelningsteknik/mixning? Annat måhända?

Grejer jag använder:

M-Audio Audiophile 2496

ADK A-51S Type V

Studio Project VTB1

Även om ovanstående är budgetprylar så tycker jag att det inte borde vara dem grejerna som gör att sånginspelningarna blir så kassa som dem blir. Själv tror jag nog att det mest har att göra med det icke akustikbehandlade rummet, att sångpåläggen görs i direkt anslutning till datorn samt att jag har lite läckage från mina hörlurar. Plus det faktum att jag har en hel del bristande kunskap om inspelningsteknik. Det hade dock varit lättare ifall t.ex. micken var den direktfelande länken så man bara hade kunnat byta ut den för att få ett bättre ljud, men så lär det väl tyvärr inte vara..!?  😉

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problemet med det kassa sångljudet verkar mest vara vid uppspelning trots allt..för när jag testar att sjunga utan musik till så låter det helt okej. Något vasst i topparna kanske eftersom rummet inte är akustikbehandlat, men annars fylligt och ganska varmt. Då måste det väl vara mixningen som det bör jobbas lite extra med för att få till önskat sångljud vid uppspelning!?

Som det är nu så är sångljudet stort och fylligt när jag testar att sjunga utan musik, men vid uppspelning så blir den inspelade sången liten, tunn och ganska kall jämförelsevis. Märkligt, men så upplever jag det.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Eftersom du hör dig själv inne i huvudet när du sjunger är det omöjligt att bedömma sångljudet , du måste lita på inspelningen. (Kan också vara så att du hör dig själv dubbelt i medhörningen med både direktljud och ljud som kommer från din DAW vilket gör att du upplever ljudet som fetare när du sjunger)

Prova att ha ca 30-40cm avstånd till micken. Placera micken tex till vänster om munnen, sjung inte direkt in i micken utan bredvid micken.

Många mickar har en puckel runt 10kHz och sannolikt din mick också. Det bidrar till tydliga eller överdrivna s och t ljud.

Din röst kan också naturligt ha mycket s och t ljud vilket ytterligare puffar på runt 7-10kHz.

Ibland så har sångare mycket elaka register runt 2-3kHz också, jag har det när jag tar i och sjunger en viss ton och speciellt på bokstaven E. Der ger ett hårt sångljud.

Jag brukar skära med vanlig EQ runt 10kHz för att få bort lite av det vassa på min egen sång. Dessutom använder jag en deesser som plockar bort vassa s-ljud. Samma teknik använder jag för att ta bort mitt andra problemområde runt 2-3kHz. 

Mick, akustik och din röst är det påverkar ljudet. Där har du det du måste jobba med.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för rakt och tydligt svar..samt också för tipsen med sångtekniken. Ska testa att ha 30-40 cm till micken, även om det i mina öron låter som ett väldigt långt avstånd. Jag har vanligtvis inte mer än kanske 8-10 cm ifrån micken när jag gör mina inspelningar eftersom jag tänker att ljudet då ska bli fylligare/varmare samt att man ska slippa få in så mycket omgivningsbrus (från t.ex. datorfläkten). Men jag ska absolut testa ett betydligt längre avstånd samt också sjunga lite vid sidan om. Får se vilken effekt det ger. Tack igen så länge!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Oftast inga problem med flräktljud från dator i en låt. Döljs i en vanlig poplåt utan vidare. Men kör man bara röst kan det orsaka problem. Rummet kan förstås påverka negativt med extra "rumrummel", då får du spela in närmre och helt enkel EQa bort diskanten och den extra bas som det medför att sjunga in nära en stormembransmick. (proximityeffekt kallas det)

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Provade med lite längre avstånd nu och att sjunga vid sidan om micken samtidigt som jag skruvade upp gainen något..tycker faktiskt att det blev bättre! Framför allt vågar man ta i lite mer utan att vara alltför rädd för att det ska bli för hårt eller "ojämnt" när man betonar vissa ord. Jag ska utforska tekniken vidare..men just nu känns det som ett steg i rätt riktning i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev som sagt lite bättre med sångpålägget efter ovanstående tips, men det är ändå svårt att få till det exakt så som man vill - både inspelningstekniskt och sångmässigt. Funderar ärligt talat på att skippa sången och istället bara låta melodin få vara instrumental. Det är i och för sig lättare att sjunga fram melodier i skapandeprocessen än att klinka fram dem..så det kan man ju fortsätta att göra. Spelar man in sången utan några större krav på teknisk kvalitet i ett första skede så kan den sedan finnas där som stöd när man i ett andra skede plockar ut meloditonerna på sin keyboard. Tror det får bli mitt arbetssätt framöver för att inte fastna med ett tragglande av sångpålägg som till slut gör att man bara blir frustrerad och trött på allt som har med musikskapande att göra..  

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Handlar mycket om att lära sig att "stå ut med" sitt eget sångljud och sin egen röst. Förutom att det rent sångtekniskt tar tid om man är ovan att lägga sång. Tog mig ca 4 år innan jag blev hyggligt nöjd med min sång... Jag tycker också det skall vara kul med musik, så kör på det du gillar och du kanske hittar någon som vill sjunga dina låtar och saken är löst. Kör på och lycka till i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, det är lite så jag tänker. Man kan skapa en instrumental melodislinga på sina låtar nu och kanske få någon annan mer audiotekniskt kunnig person/sångare att lägga själva sångspåret så småningom. Hur löser man ett sådant samarbete bäst?

Jag tänker att man får väl först göra en grovmixning och sedan dra ner låten till en 24-bitars wav-fil för sångaren att använda sig av vid sin inspelning. Men hans/hennes sångspår vill jag ju sedan kunna arbeta vidare med när jag får tillbaka låten. Hur gör ni andra som samarbetar på distans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har idag gett mig på att försöka få till sånginspelningen bättre..och tycker det blev ett fall framåt. Långt ifrån bra..men bättre än tidigare i alla fall. Några saker som jag gjort mot tidigare försök:

- Jag har nu spelat in sången i mono och inte i stereo som tidigare... 😛

- Sjunger faktiskt ännu närmare micken nu än tidigare

- Har försökt vara lite mer noggrann i valet av effekter

- Skruvade upp gainen något vid sångpålägget

- Gick in i sångspåret och tog bort en del bakgrundsljud som inte ska vara där samt la till fade in och fade out

- Har försökt ställa in volymen på de olika instrumenten och sången så gott det gick med mina inte helt optimala monitorer

Så här låter det nu:

https://soundcloud.com/user-381998960/minutes-and-days-working-title

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter jätte-jätte fint!!  🥰

Vad kul att du gillade det, Britta! Det ger inspiration till att experimentera vidare med framför allt sångpåläggen känner jag, men också med låtskrivandet i stort. Tack för input!  🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...