Jump to content
Annons

I vilken ordning mixar ni?


rockdemon

Recommended Posts

Jag blir inte riktigt klok på mitt mixande, ju mer jag skruvar desto sämre blir det... Jag tänkte ta en låt o börja från scratch och tänkte höra i vilken ordning ni gör saker, Jag kanske gör saker på fel sätt o ordning.

efter att alla spår är i DAWen och namngivna så ska jag: ?

Ska jag börja med volymerna sen eq sen panorering eller på nåt helt annat sätt? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar börja med grovjusteringar av volym och panorering. Det brukar leda till att jag justerar eq och fas. Efter det kommer kompression och därefter reverb, delay och andra effekter. 

Men jag går hela tiden fram och tillbaka. Justeringar i stereobredd på ett instrument leder till eq-justeringar på ett annat och så vidare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar börja med grovjusteringar av volym och panorering. Det brukar leda till att jag justerar eq och fas. Efter det kommer kompression och därefter reverb, delay och andra effekter. 

Men jag går hela tiden fram och tillbaka. Justeringar i stereobredd på ett instrument leder till eq-justeringar på ett annat och så vidare. 

För att hitta eventuella krockar o andra missöden rent frekvensmässigt, är det bättre att justera eq i mono?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag blir inte riktigt klok på mitt mixande, ju mer jag skruvar desto sämre blir det...? 

Det beror helt och hållet på att du inte har lärt dig än att hantera verktygen ordenligt. Den fasen har alla gått igenom. Antingen för lite eller för mycket. Mitt råd är att investera i någon lämplig mixkurs. Finns ju en del online som är gjorda av välkända mixare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, mixkurs skulle jag nog ge mig själv som råd från början, fast det inte fanns så många bra så som det finns nu, mix with the masters tex.

Jag börjar med att sätta volym på allt, sen bestämma ration mellan nära kick och snare och rum/oh mickar. Oftast är det närmickarna som tar vinsten då det är lättast att kontrollera cymbaler så.

Sen är det panning och stereo breddning på tex gitarrer, dvs delaya ena sidan av mono signalen kanske 6-30 ms så den sidan man inte pannar år blir delayad, det är för att annars blir det så konstig isolerat sound

Så börjar jag iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenny Gioia är gjuten när det gäller att snacka i staccato, men även i att hålla mixkurser korta and to the point:

https://www.groove3.com/Mixing-Genres--training-video-tutorials/mixing-rock

Om du prompt ska välja en bok som behandlar mixning, låt det bli "Mixing Audio" av Roey Izhaki.

https://www.amazon.com/Mixing-Audio-2e-Roey-Izhaki/dp/0240522222

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Tips! Ta en EQ-preset och compressor-preset och utgå från dessa så både ser och hör du hur de jobbar på olika instrument.

Jag brukar också åka fram och tillbaka, upp och ner men börjar oftast med i tur och ordning volym, EQ, comp, pan, effektbussar såsom platereverb, rumsreverb, hallreverb, delay. Ev saturation på nåt. Baskagge, bas och virvel i mitten, resten kan vara lite olika panorerad från gång till annan. Inga reverb på bas o kagge. Gillar stumt i botten. Är inte proffs på mixning men har spelat in mycket i hemmastudio som du också verkar göra. Blev särskilt nöjd med retrosoundet på denna:

Fellow man

Har du nåt exempel på nån låt du är missnöjd med så kan vi ge tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar alltid med trummorna och ställer först in vilken typ av trummor och sen mot bas spåret försöker jag justera volymen och det så viktiga reverbet. Detta ställer jag väldigt snålt, det gör jag på alla spår.

Basen ställer jag in enligt "mixologi"-kursen från Studio. Skär och sänker basen med EQ på dom 3 ställena man ska och inget reverb. Klart.

Gitarrer, ja vad ska man säga, mixas så gott det går. Läste på forumet att, använder man bara sim stärkare, vilket jag gör, så ställ förväntningarna lågt. Eller så skaffar man instrument och utrustning för 100 lax, då kanske det går att få detta bra. Troligen är det så.

Så, DAW i all ära, det finns ju ändå en gräns för hur långt man kommer när alla instrument är digitala och och ljudet plockas ut genom just olika simulatorer. Det är nog därför som man hela tiden vill gå tillbaka och justera och justera i absurdum. Sen beror ju en hel del på låten också. Vad är det för låt och vad är viktigt i just den låten.

Något jag inte lyckats lära mig är att lyssna på allting samtidigt för att sedan, långt i efterhand höra saker som borde justeras ytterligare. Eller som måste justeras.

Ja, det tar löjligt mycket tid men, det är ju samtidigt en skön hobby och man får ju skriva låtar och det är just det som driver mig. Nu kommer jag i framtiden att lämna bort mixningen för då lägga tiden på att ta fram mera material och spela in. Bara det är ju också en svår konst att bemästra.

Redigerat av DionHarris
Link to comment
Dela på andra sajter

Henxon (oregistrerad)

Själv mixar jag samtidigt som jag skriver låten. Fungerar klockrent! Har gjort klart ca 2 låtar av kanske 150 påbörjade senaste 10 åren 😄 Måste skärpa mig, följer den här tråden och skall försöka lära mig (Y) 

Link to comment
Dela på andra sajter

smithzZz (oregistrerad)

Grov justering på varje enskild kanal så att alla har samma volym, runt -18dbfs (brukar lägga på en gainplugg på enskild kanal, inte justera volymregeln). Panoreringar på på de instrument jag vill ha osv.

Sen börjar jag alltid med att mixa trummorna. EQ, skär bort alla oönskade frekvenser och därefter compressor. Bussar sedan alla trumkanaler, kanske komprimerar lite ytterligare. Sen försöker jag mixa basen så att den låter bra med trummorna. Försöker hitta en balans mellan kick och bas för att få ett bra djup.

När jag känner att det låter bra fortsätter jag med resterande kanaler och mixa dessa gentemot trummorna och kicken. Försöker inte att justera så mycket mer på trummorna och basen utan mest anpassa resterande instrument/sång efter detta.

När jag har en klar "grovmix" börjar jag jobba med effekter på varje spår så som distortion/reverb/delay efter önskat sound.

Något som är viktigt för mig när jag mixar är att inte gå loss och pilla överallt till en början. Börja med trummor och bas sen forsätta med nästa osv osv. Jag kan bli lätt vilsen i min mix om jag inte har det strukturerat visuellt dvs grupperingar av kanalera tex trummor, bas, gitarr, sång. Gärna med färger som visar tydligt vad som är vad.

Många kanske vill bygga låten runt rösten från scratch och det är inte fel. Inte alls fel. Det är helt och hållet upp till var och en hur man vill mixa men jag gillar personligen att börja med trummor och bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. När jag producerar har jag alltid min produktionsmall med färdiga bussar/sub-bussar med s.k. "track folders". En mapp för varje buss. (T.ex. vox-vers-dub, eller synth-lead, synth-strings)

2. Under produktionens gång ser jag till att grovjustera volymen så låten låter som en låt, eller en s.k. rå-mix.

3. När jag är klar med produktionen, ser jag till att exportera/bounca ner låten till ett stereospår. Importera sedan denna rå-mix och lägg högst upp i projektet, så du hela tiden kan utgå från den (med solo/mute-knappen).

4. MIXNING: När jag börjar ser jag alltid till att bastrumma, basgång och övriga trummor sitter snyggt tillsammans. Det blir bussarna, KICK, SNARE, percussion, BASS, BASS-additive. Hela tiden växla mellan de olika och se till att allt sitter snyggt tillsammans.

5. Jag börjar oftast på kanalnivå, med lätt kompression och mindre korrigeringar på EQ där. Sedan vidare till bussen. (T.ex. Lead-sång spåren, sedan lead-sång-bussen)

6. Sedan bara repeterar steg 4 och 5. Hela tiden växlar mellan solo och hela låten allteftersom flera delar av projektet mixas in.

7. När jag är klar för dagen exporterar jag mixen och lyssnar runt lite. Sedan lägger upp överst i projektet, så jag kan se vad jag gjort och jämföra olika iterationer av mixningen allteftersom den blir mer och mer klar.

Det är även bra när man mixar åt någon annan. Om han/hon säger t.ex. "höj sången i vers 2". Då kan du själv jämföra med din tidigare mix, och se till att sången i vers 2 verkligen hörs mer i din senaste version. Kan du inte jämföra, famlar du i blindo. :-D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir inte riktigt klok på mitt mixande, ju mer jag skruvar desto sämre blir det... Jag tänkte ta en låt o börja från scratch och tänkte höra i vilken ordning ni gör saker, Jag kanske gör saker på fel sätt o ordning.

efter att alla spår är i DAWen och namngivna så ska jag: ?

Ska jag börja med volymerna sen eq sen panorering eller på nåt helt annat sätt? 

Hej hopp.

Som relativt ny medlem på forumet och med mitt första inlägg så skulle jag vilja börja med att hälsa mig själv välkommen. 

"Hej på mig och välkommen hit ."

"Åh, tack ska jag ha  😑  "

Sådär ja, nu till din fråga  🙂

Jag läste en sån där "Studio tipsar"-artikel för några dagar sedan som heter "Mixa baklänges i sex enkla steg". 

 http://studio.idg.se/2.1078/1.669872/studio-tipsar--mixa-baklanges-i-sex-enkla-steg?queryText=mixa%20bakl%C3%A4nges

Där kan du nog få en hel del bra tips och ideer på hur du kan gå tillväga. 

Sen läste jag nått intressant (kommer inte ihåg var nånstans) om hur man kan se på EQ:andet, och det var just det, att man inte skulle SE på det så mycket.

Det kan ju lätt bli så att man kanske har sett en bild av hur EQ-kurvan ser ut för vissa instrument, och så har man den bilden i huvudet när man själv håller på och EQ:ar, då kan det lätt bli så att man arbetar mer visuellt, man försöker få så likadan kurva som på bilden i tron att "så ska det vara för så hade han/hon på bilden".

Men musik handlar ju inte så mycket om det visuella. Det är ju inte så ofta man hör folk säga "Oj, den låten såg fin ut".

Det handlar ju om att det ska låta bra och förmedla känslor. Och hur man kommer fram till det spelar ju egentligen ingen roll, så länge som slutresultatet blir bra. 

Och eftersom ordet "bra" kan uppfattas olika beroende på vem man frågar så....ja, man kan ju hålla på i evigheter med att ställa in diverse kurvor och delay-tider och panorera hit och dit, det kommer ändå alltid nån som tycker att "nja, du skulle nog höjt EQ:n på kastanjetterna runt 249,98 htz ca 1,0713 db och panorerat tamburinen 2 grader nordost, då hade det varit perfekt".

Visst är det bra att ha riktvärden att utgå ifrån, tex en bild på hur EQ:kurvan på en basgitarr "KAN" se ut, speciellt om man är väldigt ny och osäker på hur en EQ fungerar. 

Men som det kom fram i den artikeln att man ska inte stirra sig blind på bilder, då kan man lätt bli frustrerad och det blir tråkigt.

Om man tex håller på med en metal-låt och vill lägga på en tung härlig bas, men man har tyvärr bara en billig skitbas med gamla strängar och dåliga mickar och har varken lust eller råd att köpa en ny, då kommer förmodligen den EQ:kurvan att se lite (eller mycket) annorlunda ut jämfört med om man hade en bättre bas med nya strängar och schyssta mickar.

Ja, hoppas nått av det jag skrivit kan vara till nån hjälp. Jag är själv väldigt osäker och har mycket att lära om just mixning och i vilken ordning man ska/bör göra saker och ting, så därför är det kul och lärorikt att skriva om sånt man läst och lärt sig  😎

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips Cathrine med att lägga en bounsad mix högst upp för att jämföra, det tar jag åt mig!!

Mycket bra har sagts, har inte så mycket att tillägga, men...

2 grejer som jag har som regel i början av projektet.
Jag sänker allt i mixern till mer än hälften, har inga siffror utan kör på känn, det är inte så noga =). På så sätt har jag ett större omfång i volym att jobba med.

Bas är en en brötig jävel som tar mycket plats. Därför skär jag bort bas från början på allt som inte ska ha just bas, jag skär mellan 100/200hz. Jag skär ganska hårt, hellre för mycket än för lite. Sen lite längre fram i mixningen när jag har min ljudbild hyfsat klar kan jag finjustera EQn.

Sen har jag ett guldtips till om du inte redan använder det, Sidechain! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen! En massa nya bra svar här som jag ska lusläsa o anamma. Tog en mix ich strippade ner den. Gick igenom volymer, panorering o sen eq. Sen la jag ett kort 1/8 delay på gitarrerna med bara en repeat(tips jag fick i en annan tråd här) basen delade jag i två delar. En <250hz DI med kompression det andra spåret var >250 med distorsion på. Sen lite diverse eq o kompression på trummorna. Trummorna blev rätt häftiga(förutom att pukorna låter som att de inte är en del av trumsettet) Gitarrerna är fortfarande för skräniga på vissa partier o för torra på andra. Får nog sätta mig ner o tänka igeno dom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt!

Tänker att instrumenteringen skulle kunna förenklas/förtydligas. 

Jag upplever att gitarrinsatserna inte sitter ihop. I den här typen av produktion förväntar jag mig en dub eller en på annat sätt kompletterande gitarr på motsatt sida av ljudbilden. 

Ett ex: Om en gitarr plockar på höger sida kan man förstärka den genom att lägga en dubb i vänster. Eller välja att spela något som förstärker vad den första gitarren gör. Om man strummar ackord på vänster sida maskerar den lite av vad plockgitarren gör. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att Mixing Audio av Izhaki var bra. Har inte mycket att jämföra med men. Tror det kan vara nyttigt att skaffa en bok och inte enbart förlita sig på internet. Det är bra att få allt på ett ställe, och förhoppningsvis även i en bra ordningsföljd.

Sen, viktigt att förstå; mixning är inte linjärt. Med andra ord, du kan inte börja någonstans, och sen köra raka spåret tills du är färdig. Så fort du får för dig att skära bort lite mer av de lägre frekvenserna på gitarrerna, synten eller vad som helst, kommer detta att skapa en lucka i mixen. Höjer eller sänker du ett ljud; du kommer antagligen vara tvungen att ändra en hel del annat också. Så försök inte att gå rakt igenom, utan gå över allt gång på gång, i cirklar.

Alltså, först grovinställning på allt, sen förfina lite så att du kommer närmre ditt mål, sen igen, och i mitt fall som fortfarande har en hel del att lära, igen och igen och igen och igen zzzzz.....

På det viset så slipper man lägga värdefull tid på att göra de sista finjusteringarna på ett ljud, som man en stund senare ändå måste ändra på grund av att man har EQ:at om ett annat.

Sen är Cathrines råd om att exportera hela mixen ovärderligt, ta till dig det. Det går att dra ytterligare ett steg, och det är att om jag ska göra en stor (eller snarare avgörande) förändring, så ser jag till att exportera en "före" version, gör sen ändringen, exporterar en "efter" - in med skiten i för min del cool edit pro där jag lägger upp båda mixarna över/under varandra, solo på "före" mixen, lyssnar, blundar, byter genom ett tryck på soloknappen till "efter" mixen som hoppar över på det stället jag är, och vips hör jag ofta direkt om det blir en förbättring eller försämring. Hör man inte direkt är det bara hoppa fram och tillbaka, hör man fortfarande inte kan man låta det vila ett tag innan man gör en ny jämförelse. Det är också bra med referenslåtar, men om man är väldigt långt ifrån sitt mål tror jag att det till att börja med kan vara bra att jämföra med den egna mixen istället för med någonting som låter helt perfekt och får ens egen låt att framstå som...ja ska vi nöja oss med lång ifrån färdig?

Av förklarliga skäl kan man ju inte gå igenom den här processen hela tiden, men när man är på slutet av en mix så kan det vara värdefullt att gå igenom den efter varje ändring. Och vill man höra vad som händer när man t ex använder kompressor på ett ljud ----> Då kan det vara ett mycket bra sätt att träna hörseln / förståelsen.

Sen, viktigaste egenskapen; tålamod. Det kommer när det kommer. "Ett steg, ett steg, ett berg" eller hur ordspråket nu var.

Redigerat av -Johan-
Link to comment
Dela på andra sajter

1. När jag producerar har jag alltid min produktionsmall med färdiga bussar/sub-bussar med s.k. "track folders". En mapp för varje buss. (T.ex. vox-vers-dub, eller synth-lead, synth-strings)

2. Under produktionens gång ser jag till att grovjustera volymen så låten låter som en låt, eller en s.k. rå-mix.

3. När jag är klar med produktionen, ser jag till att exportera/bounca ner låten till ett stereospår. Importera sedan denna rå-mix och lägg högst upp i projektet, så du hela tiden kan utgå från den (med solo/mute-knappen).

4. MIXNING: När jag börjar ser jag alltid till att bastrumma, basgång och övriga trummor sitter snyggt tillsammans. Det blir bussarna, KICK, SNARE, percussion, BASS, BASS-additive. Hela tiden växla mellan de olika och se till att allt sitter snyggt tillsammans.

5. Jag börjar oftast på kanalnivå, med lätt kompression och mindre korrigeringar på EQ där. Sedan vidare till bussen. (T.ex. Lead-sång spåren, sedan lead-sång-bussen)

6. Sedan bara repeterar steg 4 och 5. Hela tiden växlar mellan solo och hela låten allteftersom flera delar av projektet mixas in.

7. När jag är klar för dagen exporterar jag mixen och lyssnar runt lite. Sedan lägger upp överst i projektet, så jag kan se vad jag gjort och jämföra olika iterationer av mixningen allteftersom den blir mer och mer klar.

Det är även bra när man mixar åt någon annan. Om han/hon säger t.ex. "höj sången i vers 2". Då kan du själv jämföra med din tidigare mix, och se till att sången i vers 2 verkligen hörs mer i din senaste version. Kan du inte jämföra, famlar du i blindo. :-D

Bra tips! jag måste verkligen bli bättre på att gruppera bättre o får mer städade projekt. har precis lärt mig automatisering(har fortfarande lite strul med det, ibland går det inte att få fram nåt så enkelt som volym och jag vet inte varför) och att göra group channels. 

Bra förslag där om att sätta in sitt egna bouncade spår. Då jag ännu inte kan mina nya monitorer så upptäcker jag ofta stora missar när jag lyssnar i iphonen(gör det ofta på bussen o sitter o gör anteckningar). Genom att lägga in det gamla spåret så kan jag ju hela tiden jämföra så jag slipper överkompensera brister...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips Cathrine med att lägga en bounsad mix högst upp för att jämföra, det tar jag åt mig!!

Mycket bra har sagts, har inte så mycket att tillägga, men...

2 grejer som jag har som regel i början av projektet.

Jag sänker allt i mixern till mer än hälften, har inga siffror utan kör på känn, det är inte så noga =). På så sätt har jag ett större omfång i volym att jobba med.

Bas är en en brötig jävel som tar mycket plats. Därför skär jag bort bas från början på allt som inte ska ha just bas, jag skär mellan 100/200hz. Jag skär ganska hårt, hellre för mycket än för lite. Sen lite längre fram i mixningen när jag har min ljudbild hyfsat klar kan jag finjustera EQn.

Sen har jag ett guldtips till om du inte redan använder det, Sidechain! =)

Har precis börjat dra ner volymen under mixningsstadiet. förut låg jag alltid på gränsen i mina projekt o då blev jag väldigt låst. Försöker också skära bort så mkt som möjligt nu, både HP och LP.  Känns som att de blir stor skillnad genom att bara ta bort typ allt från en distad gitarr över 8000hz... blir renare

 Basen är skygg och dina ljudnivåer

det hade tydligen blivit fel med uppladdningen så den versionen var den förra. sorry

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt!

Tänker att instrumenteringen skulle kunna förenklas/förtydligas. 

Jag upplever att gitarrinsatserna inte sitter ihop. I den här typen av produktion förväntar jag mig en dub eller en på annat sätt kompletterande gitarr på motsatt sida av ljudbilden. 

Ett ex: Om en gitarr plockar på höger sida kan man förstärka den genom att lägga en dubb i vänster. Eller välja att spela något som förstärker vad den första gitarren gör. Om man strummar ackord på vänster sida maskerar den lite av vad plockgitarren gör. 

Jag ska ta o lira om gitarrerna o dubbla o panorera ex plocket i refrängen. Tycker också det liksom spretar för mkt och det kan nog vara en åtgärd...

Ska testa att ha två lite dämpade "strumming" gitarrer i refrängen, typ 50 höger,vänster panorering och sen dubbla plockgitarrerna och köra dom 100/100 panorering o se hur de blir

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att Mixing Audio av Izhaki var bra. Har inte mycket att jämföra med men. Tror det kan vara nyttigt att skaffa en bok och inte enbart förlita sig på internet. Det är bra att få allt på ett ställe, och förhoppningsvis även i en bra ordningsföljd.

Sen, viktigt att förstå; mixning är inte linjärt. Med andra ord, du kan inte börja någonstans, och sen köra raka spåret tills du är färdig. Så fort du får för dig att skära bort lite mer av de lägre frekvenserna på gitarrerna, synten eller vad som helst, kommer detta att skapa en lucka i mixen. Höjer eller sänker du ett ljud; du kommer antagligen vara tvungen att ändra en hel del annat också. Så försök inte att gå rakt igenom, utan gå över allt gång på gång, i cirklar.

Alltså, först grovinställning på allt, sen förfina lite så att du kommer närmre ditt mål, sen igen, och i mitt fall som fortfarande har en hel del att lära, igen och igen och igen och igen zzzzz.....

På det viset så slipper man lägga värdefull tid på att göra de sista finjusteringarna på ett ljud, som man en stund senare ändå måste ändra på grund av att man har EQ:at om ett annat.

Sen är Cathrines råd om att exportera hela mixen ovärderligt, ta till dig det. Det går att dra ytterligare ett steg, och det är att om jag ska göra en stor (eller snarare avgörande) förändring, så ser jag till att exportera en "före" version, gör sen ändringen, exporterar en "efter" - in med skiten i för min del cool edit pro där jag lägger upp båda mixarna över/under varandra, solo på "före" mixen, lyssnar, blundar, byter genom ett tryck på soloknappen till "efter" mixen som hoppar över på det stället jag är, och vips hör jag ofta direkt om det blir en förbättring eller försämring. Hör man inte direkt är det bara hoppa fram och tillbaka, hör man fortfarande inte kan man låta det vila ett tag innan man gör en ny jämförelse. Det är också bra med referenslåtar, men om man är väldigt långt ifrån sitt mål tror jag att det till att börja med kan vara bra att jämföra med den egna mixen istället för med någonting som låter helt perfekt och får ens egen låt att framstå som...ja ska vi nöja oss med lång ifrån färdig?

Av förklarliga skäl kan man ju inte gå igenom den här processen hela tiden, men när man är på slutet av en mix så kan det vara värdefullt att gå igenom den efter varje ändring. Och vill man höra vad som händer när man t ex använder kompressor på ett ljud ----> Då kan det vara ett mycket bra sätt att träna hörseln / förståelsen.

Sen, viktigaste egenskapen; tålamod. Det kommer när det kommer. "Ett steg, ett steg, ett berg" eller hur ordspråket nu var.

Bra poäng med att en ändring får konsekvenser på resten, händer mig hela tiden att jag ex: tycker att gitarrerna är för ljusa, så drar jag ner lite från toppen på dom o då låter allt murrigt sen...

Försöker använda ref spår men blir galen då jag inte ens kommer i närheten. Direkt jag lyssna på ref spåret så är det en helt annan värld. Ofta är det grejjen att ref spåret låter som en enhet"ihopklistrat" och mitt låter som nåt spret och kaos...

Just nu är min idealproduktion för detta projekt randy staubs mixning av Coheed And Cambrias skiva No world for tomorrow. 

Titelspåret där är den jag har som ref i projektet. När jag lyssnar på den så låter den luftig och klar o fin. När jag växlar mellan den o min egen mix så låter den tjock o fet o mitt låter som kaos...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det behöver bara vara lätt kompression på trumgruppen för att limma. För mycket och man mosar. Sen lite EQ på gruppen kan göra stor skillnad.

Bara att plöja igenom och ta till sig tips och sen krana tills det låter rätt för dina låtar

https://www.youtube.com/results?search_query=drum+bus+compression+

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Jag antar att rockdemon gått vidare vid det här laget, men Randy Staub parallelkomprimerar trummorna en del.

Kort sammanfattat: Man skickar trummorna till en aux. Komprimerar auxen. Blandar in det med de okomprimerade trummorna efter behag.

Ett annat ovärderligt mixtips från Randy som jag snappade upp för några år sen och som genomsyrar mina egna metoder: mixa ingenting i solo.

Har för mig att även CLA påpekat det och sagt ungefär "ingen kommer någonsin lyssna på det i solo när mixen är färdi".

Randy är verkligen en osjungen hjälte, helt i en klass för sig. Lite som Stefan Glaumann här i Sverige.

Nu lite on topic - i vilken ording mixar jag? 😄

1. Trummor

2. Bas

3. Sång

4. Gitarrer

5. Synthar

6. Öh... övrigt

Rent generellt när det är pop/rock med den uppsättningen instrument, dvs. Sen beror det ju på. Skulle t. ex. en mandolin ha en väldigt viktig roll i arrangemanget skulle ju den prioriteras in tidigare. 🙂

Redigerat av Grooty
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kanske rockdemonen vaknar efter några nya inlägg? Nåväl, det är säkert andra som inte postar i tråden som hittar saker att ta till sig. Ett annat CLA-tips som är av absolut ett måste är att lyssna på låten på så låg nivå att man knappt hör den. Hör man alla ljud som man tänkt sig som på normal nivå? Grattis då är mixen bra. Inte? Då är det dags att gå över mixen igen och kolla vad för fel det är man gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...