Jump to content
Annons

Behöver "renare" gitarrer!


rockdemon

Recommended Posts

Jag blir inte riktigt klok på gitarrer, ju mer jag lyssnar på gitarrerna på produktioner jag gillar desto mindre klok blir jag. 

Både med bas och distade elgitarrer så gillar jag något som jag skulle beskriva som ett "knorrigt" ljud. På gitarrer är det ofta en amerikansk stärkare typ bogner eller mesa. Själv får jag aldrig till det, mina gitarrer blir ofta svetsiga och grötiga i ljudet, jag vet att mkt kommer från gitarristens händer men utöver det så antar jag att det har med eq att göra, att rensa bland oönskade frekvenser. När jag försöker göra mina gitarrer mer kompakta så blir de dova och livlösa, sen försöker jag fixa det och då blir de symaskinsliknande ljusa frekvenserna outhärdliga. Jag har kollat ett otal youtube klipp om gitarrmixning men de har hittills varit hemska, nån sitter o skruvar fram ett gitarrljud som låter skräp. 

Jag försöker alltid att svepa med en eq fram o tillbaka för att hitta sånt jag inte vill ha men det är inte lätt.. 

ex på gitarrer jag gillar är 

coheed and cambria - no world tomorrow(hela skivan är väldigt bra mixad av Randy Staub, många knorrande guror på denna)

Tremonti - dust (äckligt komprimerat men gitarrtonen är trevlig!)

Knorrig bas fattar jag inte heller hur man får till, låter som att det är gain på mellanregistret på nåt sätt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Först och främst vad använder du? Riktig stärkare eller något annat?

Precis vad jag tänkte. Det viktigaste i kråksången är som vanligt helt utlämnat... 🙂

Jag fick hem en TC Gravity multibands kompressor stompbox till gitarren i går, den verkar helt grymt svinbra. Den har även ett sk vintageläge med singelbands kopression modell forna kompressorpedaler och det tycker jag låter fan. Den här gör att allt låter bättre, både renare och distade ljud. Den funkar både före ingången på stärkaren och på send o return, tror den är bäst på send o return...

Renare ljud har jag förr alltid komprimerat i mixen med min outboard kompressor, men det här ger ett lyft på ett annat vis.

Men om du bara mixar sånt som redan är inspelat så är ju en sån pedal ingen hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nä är det så att TS använder ampsims så är det vansinnigt att jämföra inspelade stärkare av proffs. Man kommer aldrig att komma i närheten ljudmässigt. Går inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker alltid att svepa med en eq fram o tillbaka för att hitta sånt jag inte vill ha men det är inte lätt.. 

Har du prövat att använda frekvensanalys för att få en fingervisning i vilket område som du bör titta närmare på? Om du spelar samma sak som din referens, finns det plugins som räknar fram vilken EQ du ska ha för att likna din referens. Hitta ett ställe där bara gitarren spelar (finns t ex Voxengo som ingår i Cubase). Det kan ge dig en utgångspunkt att experimentera ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jäpp helt rätt. Ta bort basen och det låter inte så lika bra längre. Det är felet man gör och tror att det är gitarrljudet man är ute efter men inte inser att det är basen som är en del av ljudet. Finns något citat som jag inte kommer ihåg riktigt korrekt men det var från någon musiktidning och gick typ så här: Reporter:  How do you get that massive guitarsound? Gitarristen svar: The bass guitar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ju jag i första hand trummis 🙂 men åtminstone Tremonti-låten har väl ett gitarrljud som har mindre dist/overdrive, och som får lite djup med reverb/delay. Är det det du söker? De gitarrister du nämner verkar också ha olika amps för olika ton.

Men lägg som sagt annars upp ett ljudexempel, då kanske det kommer mer konkreta förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej o tack för alla svar.

Jag var tyst för att jag inte haft nån tid vid nån dator... ikea o spädbarn...

Jo jag använder amp sims, har inte råd, utrymme eller möjlighet till att köpa gitarrföstärkare. Är dessutom bassist:)

Har försökt analysera frekvenserna vid gitarrljud jag gillar men blir inte riktigt klok ändå, svårt att se vilka frekvenser som står ut när det ofta är ganska små skillnader i db mellan de olika peakarna.

Här är en låt jag precis börjat mixa om för att lära mig slate pluggar: https://app.box.com/s/ynze7gwzay6xtvkn3m08f1eiq1g7kkbg

Har alltså tagit bort alla andra eq,kompressorer, reverb etc o bytt ut mot slate grejjerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det handlar till det allra mesta om att göra det rätt från början. Gitarrer bör man undvika att EQ:a för mycket. De låter dessutom lätt onaturliga. Ampsims får man däremot krana en hel del för att de ska låta bättre. Använda pluggarnas ampsims är bortkastat då de låter allt för plastiga och dåliga. Bra cabimpulser är ett måste för att det ska låta vettigare. Man får aldrig glömma att även om man använder riktig stärkare så låter gitarrer tråkiga om inte trummorna låter kanon. Det är helheten som gör allt och är allt.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar till det allra mesta om att göra det rätt från början. Gitarrer bör man undvika att EQ:a för mycket. De låter dessutom lätt onaturliga. Ampsims får man däremot krana en hel del för att de ska låta bättre. Använda pluggarnas ampsims är bortkastat då de låter allt för plastiga och dåliga. Bra cabimpulser är ett måste för att det ska låta vettigare. Man får aldrig glömma att även om man använder riktig stärkare så låter gitarrer tråkiga om inte trummorna låter kanon. Det är helheten som gör allt och är allt.

Jag får nog sitta o ratta mer i pluggarna först . Bästa jag fått ihop är nick crow lab 5150 och lepou rectifiern, det är de två som är på den låten. kör via rosen digitals mesa högtalare...

Antar att jag ska satsa på att skära bort oönskade frekvenser snarare än att förstärka de jag gillar för att inte få ett för onaturligt ljud? Just nu tar gitarrerna över alla frekvenser känns det som, vill verkligen få dom mer "koncentrerade" men fattar inte riktigt hur jag ska gå tillväga. 

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta är det kombinationen av basen och gitarren som gör den där extra knorren! Prova lek med anslaget också. Att hitta den ultimata tonen är ett livslångt letande. 😄

Kan hjälpa med kompression. Ge inte upp!

Jo jag har faktiskt tänkt börja experimentera med anslaget. Ofta i modernare metal och tyngre rock så låter det som att de har plektrumet lite mer vinklat(mer scratch) och slår rätt hårt på strängarna. Speciellt de som spelar "djent" har ett helt annat anslag än jag har. Men det är inte lätt att ändra en sån grundläggande teknik

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ju jag i första hand trummis 🙂 men åtminstone Tremonti-låten har väl ett gitarrljud som har mindre dist/overdrive, och som får lite djup med reverb/delay. Är det det du söker? De gitarrister du nämner verkar också ha olika amps för olika ton.

Men lägg som sagt annars upp ett ljudexempel, då kanske det kommer mer konkreta förslag.

Ja tremonti kör väl ganska många dubbleringar också av gitarrerna som ger tyngd. Att ha så lite dist som möjligt är ju ett mål, vilket är svårt då det gärna blir "mesigt" när jag drar ner på den. Feta gitarrer med mindre dist är en värld jag inte lyckats förstå än. Många gitarrister verkar köra mindre dist på inspelningarna då det kan mixas fett och sen när de lirar live så kör de på med mer dist...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att du kom tillbaka och lade upp ljudexempel. Det är ett intressant stycke dessutom! Det enda jag kan ge som förslag är att prova kort reverb eller oerhört kort delay för att ge intryck av rum åt gitarrerna precis så att det enbart går att uppfatta att något är gjort med dem. Jag tycker en (hel) del ampsims kan låta som att högtalarelementet är precis vid mitt öra vilket jag inte gillar. Särskilt inte när man ska spela solo som gör att det knappt går att spela p.g.a. av den förlorade inlevelsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jäpp skär bort i första hand oönskade frekvenser. Men ta det i små steg. Någonstans mellan 3.6-4khz brukar det behövas skäras bort på ampsims. Inte helt ovanligt på riktig stärkare också men inte alltid. Det brukar vara väldigt vasst där i ampsims.  Få fram mer aggresiv ton, höja lite runt 1kzh. 1.4-1.6  om man vill få fram mera strängljud. Shredspred, eller någon annan bra stereobreddare rekomenderas. Ampsims låter ju så smala. Sen dags att avliva myten att quadtrackat låter fetare än vanligt dubbat. Sen krävs också att man är jävligt tight för att quadtracka eller en massa editeringar för att få det tight. Jo när det gäller metal så är det allt som oftast hårda anslag som gäller. Men är man en shredder så går det inte att ha så hårda anslag. Men i ampsims så märks det knappt någon skillnad mellan lite lättare och hårdare anslag då som sagt var ampsims saknar tillräcklig dynamik. Det kanske har blivit lite bättre med det idag. Har ingen koll på ampsims längre. Håller med punkrockdude om kort delay eller reverb. Ampsims har ju en förmåga att låta som det ligger ovanpå allt annat ljud och inte smälter in i en mix naturligt som en riktig stärkare gör. Mängden dist beror ju helt på. Lyssnar man på Pantera så hade Dimebag mycket dist och ändå lät det tungt. Det är basens uppgift att få in tyngden. Givetvis bör man inte ha så mycket dist att det låter grötigt.Du får testa dig fram tills du hör klarheten du vill ha. Men lite mer mid än man tror. Det går ju alltid att skära bort med EQ om det blir för mycket. Liknande tänk gäller ju även basen. Bättre med mindre bas än allt för mycket. Är det lite kan man ju alltid åtgärda det med t ex maxxbass, multibandare. Det är ett vanligt nybörjarfel med för mycket bas och refernslyssnar man låtar så är det inte så mycket bas som man tror. Bas äter ju som bekant upp för mycket energi av en låt. Nu säger jag inte att du gör det felet. Bara en tanke.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp skär bort i första hand oönskade frekvenser. Men ta det i små steg. Någonstans mellan 3.6-4khz brukar det behövas skäras bort på ampsims. Inte helt ovanligt på riktig stärkare också men inte alltid. Det brukar vara väldigt vasst där i ampsims. Få fram mer aggresiv ton, höja lite runt 1kzh. 1.4-1.6 om man vill få fram mera strängljud. Shredspred, eller någon annan bra stereobreddare rekomenderas. Ampsims låter ju så smala. Sen dags att avliva myten att quadtrackat låter fetare än vanligt dubbat. Sen krävs också att man är jävligt tight för att quadtracka eller en massa editeringar för att få det tight. Jo när det gäller metal så är det allt som oftast hårda anslag som gäller. Men är man en shredder så går det inte att ha så hårda anslag. Men i ampsims så märks det knappt någon skillnad mellan lite lättare och hårdare anslag då som sagt var ampsims saknar tillräcklig dynamik. Det kanske har blivit lite bättre med det idag. Har ingen koll på ampsims längre. Håller med punkrockdude om kort delay eller reverb. Ampsims har ju en förmåga att låta som det ligger ovanpå allt annat ljud och inte smälter in i en mix naturligt som en riktig stärkare gör. Mängden dist beror ju helt på. Lyssnar man på Pantera så hade Dimebag mycket dist och ändå lät det tungt. Det är basens uppgift att få in tyngden. Givetvis bör man inte ha så mycket dist att det låter grötigt.Du får testa dig fram tills du hör klarheten du vill ha. Men lite mer mid än man tror. Det går ju alltid att skära bort med EQ om det blir för mycket. Liknande tänk gäller ju även basen. Bättre med mindre bas än allt för mycket. Är det lite kan man ju alltid åtgärda det med t ex maxxbass, multibandare. Det är ett vanligt nybörjarfel med för mycket bas och refernslyssnar man låtar så är det inte så mycket bas som man tror. Bas äter ju som bekant upp för mycket energi av en låt. Nu säger jag inte att du gör det felet. Bara en tanke.

Jag satt o pulade lite på kompgitarrerna o basen imorse med ditt svar i åtanke. Skar bort det mesta under 100hz och över 7000. Scoopade lite men ångrade mig sen då jag tyckte det blev lite roligare med mer mellanregister. Nu när jag lyssnar så blev de nog lite för mkt mellanregister i gitarren. Basen gjorde jag till tre spår. Di bas med mkt kompression och high cut vid 250hz. En distad kanal med lowcut kring 250hz. Sen en som bara ligger på den delen av verserna där basen är ensam med rhoadespianot.

https://app.box.com/s/mhdawihjl3bqygtmrrq2p7z933kebi12 Det blev annorlunda men inte bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Skära bort allt under 100hz kanske blev lite för mycket. Det beror ju på hur tjocka strängar man har hur mycket man behöver ta plus inte för mycket bas på EQ:n på ampsimmen/stärkaren.. Det ska bara vara så pass mycket att det inte börjar tunna ut när man skär bort. När det gäller basdist så runt 500-800hz brukar funka fint skära bort. Di-spåret kan man skära bort runt 500hz. Men experimentera och lyssna tills det låter bra. Sen kan man skära bort allt över 5kzh på all bas då det inte finns något mer att ha utöver det på basen.

Edit: tänk på att vilket/vilka stärkarval och cabimpulser du väljer. Det ska låta så bra som möjligt i en omixad mix. Gör det inte det så byt. Som sagt var fix it in the mix är inget bra alternativ.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Skära bort allt under 100hz kanske blev lite för mycket. Det beror ju på hur tjocka strängar man har hur mycket man behöver ta plus inte för mycket bas på EQ:n på ampsimmen/stärkaren.. Det ska bara vara så pass mycket att det inte börjar tunna ut när man skär bort. När det gäller basdist så runt 500-800hz brukar funka fint skära bort. Di-spåret kan man skära bort runt 500hz. Men experimentera och lyssna tills det låter bra. Sen kan man skära bort allt över 5kzh på all bas då det inte finns något mer att ha utöver det på basen.

Edit: tänk på att vilket/vilka stärkarval och cabimpulser du väljer. Det ska låta så bra som möjligt i en omixad mix. Gör det inte det så byt. Som sagt var fix it in the mix är inget bra alternativ.

Har du nån koll på om det är en bra ide att beskära (hp,lp) innan cab impulsen? tanken slog mig precis att det kanske blir ett renare ljud om man inte trycker in låga frekvenser i stärkaren. 

Ska ta o ratta mer o testa runt bland de olika vst amps som jag har o söka efter ett referensljud. jag är dålig på att använda mig av referenser och ofta har jag nog ett ljud i huvudet som inte alls stämmer med verkligheten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nä skär efter att du laddat in cabimpulser. Nä ljud som man har i huvudet stämmer sällan in med vad som fungerar. Samma sak med att ljud man gillar spela för sig själv väldigt sällan passar in i en mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...