Jump to content
Sign in to follow this  
Nyhetsroboten

Så bygger du din egen bandmikrofon!

Recommended Posts

1890340180.png

Välkommen till Videobloggen, ett samarbete med vloggaren Ulf Blomberg som delar med sig av intressanta inspelnings- och produktionstips. (På engelska).

Läs mer

Tack för tipset! Älskar DIY :D

Tackar! Kommer ljudexempel om ett par dagar. Videon blev så lång så jag tänkte att det var bättre att göra det separat. Tack för att ni tog er tid att titta!

Har du en sån där maffig rullbandare Fnulf? Så jävla läckert att man skiter på sig av lycka.

Vad är det för maskin?

Ok, tog vist lite tid, men här kommer lite ljudprover på mikrofonen för de som var sugna på det =)

Har du en sån där maffig rullbandare Fnulf? Så jävla läckert att man skiter på sig av lycka.

Vad är det för maskin?

Ja visst är det gött!? =)

Det är en dansk maskin, Lyrec TR53,  som jag köpte defekt från England och skickade till en äldre herre i Danmark som jobbat på Lyrec, som totalrenoverade den åt mig.

Låter grymt bra på rösten. Blir sugen på att bygga en själv!. Tack Fnulf.

Huh! Lät riktigt bra! Vitte fan hur man skulle lösa korrugeraren själv, men challenge accepted :-)

Ja visst är det gött!? =)

Det är en dansk maskin, Lyrec TR53,  som jag köpte defekt från England och skickade till en äldre herre i Danmark som jobbat på Lyrec, som totalrenoverade den åt mig.

Spelar du in med både 24-kanalaren och DAW?

Har du även en 2-spårs masterbandare? Blir lite nyfiken bara.

Jag skaffade en 2-spårs Studer från SR som var i perfekt skick, tanken var förstås att det skulle bli mjukare, göttigare ljud om jag mastrade det digitala en sväng genom den. Men hur jag än testade så tyckte jag det heldigitala lät bättre så jag sålde den åt en skön snubbe som inte var musiker eller studiointresserad alls, han spelade in vanliga cd o vinyl på den o lyssnade sen på tejpen. Och han hade redan en likadan Studer sa han, men den var det nåt fel på, nämligen att när han körde på PLAY och tröck in pausknappen så startade den igen så fort han släppte knappen. Så nu ville han köpa min...

Jaha tänkte jag och funderade lite på det där. Sen kom jag på att det är så de ska fungera, man ska bara kunna pausa tillfälligt, annars nöter capstanaxeln av tejpen. Jag ringde då upp honom och sa som det var; "du har nog inget fel på din bandare"... Och då sa ville han fundera lite förstås, han kollade väl upp det där. Sen ringde han igen o sa att han ville köpa den ändå, det var så jävla läckert att han ville ha två likadana till stereon. Han åkte buss från Nässjö till centralen i stockholm, jag tog dit min kluns till bandare med bil, och han åkte nöjd o glad buss tillbaka hem.

Men jag tyckte som sagt inte tejpen tillförde nåt positivt. Kanske jag skulle tycka annorlunda idag då jag har blivit lite bättre på ljudskruvandet...

Ok, tog vist lite tid, men här kommer lite ljudprover på mikrofonen för de som var sugna på det =)

Shit! Fläskiga trummor!

Och SM57 lät inte så rolig i jämförelse. Spelade du in även basen enbart med bandmicken?