Jump to content
Annons

DC offset på mastrade filer


Not static at all

Recommended Posts

Håller på med ett projekt där jag har 0% DC offset på mixfilerna. När jag mastrat blir det mellan 0,001 och 0,004% DC offset på filerna. Lästa nånstans att nivån kan höjas lite när man tar bort DC offset. Vill helst inte att nivån ska puttas upp eftersom jag ligger på -0,3dB redan.

Min fråga är egentligen två: 

1) Höjs nivån när man kör "remove DC offset"? I så fall hur mycket brukar det vara?

2) Spelar så pass låga DC-nivåer nån roll i praktiken? Finns risk för knäppar vid start etc, eller ska det till högre DC-nivåer då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du har DC offset från början och tar bort det får du ingen nivåhöjning automatiskt. Jag tror du ska kolla någon tutorial om grunderna med bilder och analys av olika vågformer, så du förstår vad det är frågan om och kan vara lite tryggare i dina val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har DC offset från början och tar bort det får du ingen nivåhöjning automatiskt. Jag tror du ska kolla någon tutorial om grunderna med bilder och analys av olika vågformer, så du förstår vad det är frågan om och kan vara lite tryggare i dina val.

Ok, låter bra. Det var av en "expert" på sånt här jag fick infon om att nivån kunde öka. Var hade han fått det ifrån?

Redigerat av Not static at all
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja nivån till peak sänks snarare, och möjliggör att man därefter kan höja nivån något efter det att man använt DC-offset. (troligen var det så han menade).

Som sagt jag rekommenderar att du kollar grunderna på detta, det kommer bli självklart för dig, det kommer att klarna och framför allt hänga ihop  🙂

Det finns svåra grejer med teknik att sätta sig in i, detta är inte en av dom. Googla t ex på What is DC-offset?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som SKULLE kunna hända är att den negativa sidan slår över om DC'n är positiv, men en offset på inte ens en tiondels promille av filen brukar varesig göra till eller ifrån ifråga om att ta bort den eller volymmässigt generellt. Sen vet jag ju inte hur dina filer ser ut alls, men ibland kan sensorn för att känna av DC luras av hur vågformer ser ut, exempelvis fyrkanter man tappar från industriella oscillatorer och pulsgeneratorer för elektronik är oftast enbart positiva/negativa, men även naturliga ljud kan slå över åt något håll som kan lura sensorn.

Dock, när man faktiskt har en fet DC, så brukar resultatet av kort process av fanskapet mer betyda högre headroom. Särskilt som DC enligt min erfarenhet i princip alltid är positiv, och de flesta icke fasvända akustiska filer brukar ha mest övervikt åt det positiva hållet.

Vad mixar du i för program?

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som SKULLE kunna hända är att den negativa sidan slår över om CD'n är positiv, men en offset på inte ens en tiondels promille av filen brukar varesig göra till eller ifrån ifråga om att ta bort den eller volymmässigt generellt. Sen vet jag ju inte hur dina filer ser ut alls, men ibland kan sensorn för att känna av DC luras av hur vågformer ser ut, exempelvis fyrkanter man tappar från industriella oscillatorer och pulsgeneratorer för elektronik är oftast enbart positiva/negativa, men även naturliga ljud kan slå över åt något håll som kan lura sensorn.

Dock, när man faktiskt har en fet DC, så brukar resultatet av kort process av fanskapet mer betyda högre headroom. Särskilt som CD enligt min erfarenhet i princip alltid är positiv, och de flesta icke fasvända akustiska filer brukar ha mest övervikt åt det positiva hållet.

Vad mixar du i för program?

Jag kör i Logic. Och använder programmets Sample editor när jag kollar DC offset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...