Jump to content
Annons

Talkbox, ett alt.för den som sjunger falskt?


remote

Recommended Posts

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Hur gör jag för att låta bättre? Det finns ett oslagbart sätt: öva på sång tills du blir bättre. Än bättre, ta lektioner så du får feedback.. Du vet helt ärligt att det inte finns några genvägar och ändå hoppas du att det ska finnas en? Glöm det.

Link to comment
Dela på andra sajter

En tanke kring att sjunga rent kontra falskt - sång handlar väldigt mycket om att lyssna. Var uppmärksam när du sjunger, dels på din egen röst och dels på musiken. Jag skulle vilja påstå att de som sjunger rent är de som har hittat en teknik där de kan lyssna både på sig själva och musiken och få balans i helheten. Är dock inte utbildad sångpedagog eller liknande, det är en personlig reflektion bara 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör jag för att låta bättre? Det finns ett oslagbart sätt: öva på sång tills du blir bättre. Än bättre, ta lektioner så du får feedback.. Du vet helt ärligt att det inte finns några genvägar och ändå hoppas du att det ska finnas en? Glöm det.

+1. Word.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör jag för att låta bättre? Det finns ett oslagbart sätt: öva på sång tills du blir bättre. Än bättre, ta lektioner så du får feedback.. Du vet helt ärligt att det inte finns några genvägar och ändå hoppas du att det ska finnas en? Glöm det.

Jo jag förstår, att sjunga utan stöd är uteslutet - Jag måste ha stöd av pitch correct, vocoder alltså mkt teknik mellan mig och wav filen.

Redigerat av remote
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med Emelie Gabriella om att lyssning kan göra stor skillnad. Det är värt att lägga lite tid på att få riktigt bra medhörning, så att man ger sig själv chansen att få till bästa möjliga råmaterial.

Pitch Modulation Tool i Melodyne är en bra kompis om man har lite för mycket svaj i tonen, kan vara värt att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

En tanke kring att sjunga rent kontra falskt - sång handlar väldigt mycket om att lyssna. Var uppmärksam när du sjunger, dels på din egen röst och dels på musiken. Jag skulle vilja påstå att de som sjunger rent är de som har hittat en teknik där de kan lyssna både på sig själva och musiken och få balans i helheten. Är dock inte utbildad sångpedagog eller liknande, det är en personlig reflektion bara 🙂

Det är vrålviktigt. Gör man sångpålägg med lurar är det värt att lägga ner lång tid på att hitta de lägen där både musiken i lurarna och ens egen röst är perferkt i volym. För starkt av egna sången, det är oftast sämre än tvärtom.

Och även om man spelar in utan kompressor eller reverb så är det bra om man har kompressor o reverb på lyssningen, så man hör ungefär hur det kommer att låta i mixen.

Sen öva i 10.000 timmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Med verktyg som Melodyne eller Autontune kan man få vem som helst att låta bra pitchmässigt.  Till och med Eilert Pilarm.

Om du inte får det att funka med Melodyne så gör du nåt fel. Det räcker oftast inte med att bara trycka på automatisk korrigering, man måste oftast redigera många enskilda toner om det vill sig riktigt illa. Tonerna kanske ligger mer än en havl/helton fel på vissa ställen. 

Sedan kanske man har en röst som inte är så uttrycksfull men det är en annan femma, det kräver också övning.

Länkar en fin låt med Eilert så folk som inte hört artisten, han kan varken hålla takten eller ton... Men skulle gå fint att rädda med Melodyne.

Gillar Eilerts mmm-ljud mellan fraserna. 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Länkar en fin låt med Eilert så folk som inte hört artisten, han kan varken hålla takten eller ton... Men skulle gå fint att rädda med Melodyne.

Då kanske det tom finns hopp för mig. Vad är den billigaste varianten av ett sånt här vst-program som kan fixa till solosång på ett enkelt sätt? Jag behöver inte extrafunktioner som fixar maffiga körer mm. Jag hat Cubase Artist 7.5. Finns det någon funktion där som jag inte har koll på?

Vart har Eilert tagit vägen förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Då kanske det tom finns hopp för mig. Vad är den billigaste varianten av ett sånt här vst-program som kan fixa till solosång på ett enkelt sätt? Jag behöver inte extrafunktioner som fixar maffiga körer mm. Jag hat Cubase Artist 7.5. Finns det någon funktion där som jag inte har koll på?

Vart har Eilert tagit vägen förresten?

https://shop.celemony.com/cgi-bin/WebObjects/CelemonyShop.woa/wo/I7FatjDGUWdPqFbcbgpqvw/0.0.29.23.5.15.0.9

En tusing, men har du inte någon inbyggd pitchfunktion i Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Du har ju Pitch Correct som finns även i  Artist som uppflyller dina behov.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju Pitch Correct som finns även i  Artist som uppflyller dina behov.

Tackar. Jag har inte använt det så mycket så jag är lite osäker på funktionerna.

Dessutom verkar Melodyne betydligt dyrare än en tusing.

Redigerat av Bluddrik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...