Jump to content
Annons

Hjälp att välja mixerbord.


Softish

Recommended Posts

Jag vill köpa ett mixerbord som jag kommer att ha till att styra runt ljud mellan dator och ljudsystem, kunna kontrollera mikrofon, ljud till/från chattprogram. Chatt samtidigt som ljud från t.ex. spel osv. Jag kommer även att använda det till att köra karaoke genom, spela in lite instrument och sång.

Några saker jag gärna vill ska finnas är effekter, gärna kompressor på några ingångar, någon aux-kanal (jag vill bland annat kunna koppla en mix minus, men det går kanske alltid att göra genom FX-aux:en? Det vore även kul att kunna styra runt kanalerna med aux:en för andra ändamål också). Jag har kikat på om det finns Insert på mixern, men det är inte säkert att jag  kommer att avända ett sådant.

Jag har kollat lite på följande mixerbord:

Alesis Multimix 8 USB FX

https://www.thomann.de/se/alesis_multimix_8_usb_fx.htm

Yamaha MG10XU

https://www.thomann.de/se/yamaha_mg10_xu.htm

Mackie PROFX8v2

https://www.thomann.de/se/mackie_profx8v2.htm

Allen Heath ZEDi-10

https://www.thomann.de/se/allenheath_zedi_10_fx.htm

Behringer Xenyx QX1204USB

https://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_qx_1204_usb.htm

De skiljer lite i pris, men ligger på skapligt jämn nivå.

På Behringern verkar man få mest funktioner för pengarna. Många verkar gilla den (och märket över huvud taget), andra tycker att märket håller sämre kvalitet. Denna mixer verkar sakna Insert. Ett problem som verkar finnas på deras mixar är att man inte kan hämta ljud via USB och sedan skicka tillbaka samma ljud genom USB igen (utgången genom USB kan inte skicka vidare kanalen USB/2-track. Alla andra kanaler förutom denna fungerar). Vet ni om någon av de andra mixarna har samma problem?

Allen Heath-mixern verkar ha några fina funktioner som t.ex att den kan skicka fler kanaler genom USB än vad de andra mixarna klarar. Märket verkar ha ett gott rykte. Däremot verkar det finnas ett problem med brus om man använder en mikrofon som kräver Phantom-spänning. 

Yamaha-mixern verkar även den ha ett gott rykte. Den har dock bara AUX efter effekterna, och den saknar inserts. Det verkar inte gå styra fullt ut vad man vill höra i sina hörlurar som på några av de andra mixarna.

Mackie-mixern verkar ha ett blandat rykte (svaga pre-amps?) men överlag gott. Den saknar dock kompressor.

Alesis-mixern saknar kompressor.

Så, vad har ni för egna erfarenheter och kunskaper om dessa mixar? Vad ska jag köpa?

Jag tar gärna emot tips om andra  mixar, allmänna råd och synpunkter. =)

Redigerat av Softish
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en lite liknande Yamaha livemixer (din länk funkade inte, men den gick att hitta på Thomann ändå) Min mixer har också enratts kompressor på de första 8 eller tio kanalerna, men tycker den funkar däligt till både sång o trummor. Möjligtvis lite bättre till elbas. Däremot är eq-sektionen på min otroligt bra, Yamaha kallar den musikalisk, o det stämmer verkligen. Men jag ser att ditt Yamahaförslag inte har svepbar mid, bara tre fasta frekvenser på de tre eq rattarna. Svepbar mid tycker jag är ett måste. Tar man tex en dov mansröst och försöker vässa den med diskntratten så blir det bara mer brus, o jobbar midden på 1 khz kan där bara öka just midden som det redan finns mycket av i en mansröst. Med en svepbar med kan man boosta lite vid ca 4 khz, det ger nästan alltid en mkt trevligare röst.

Köp ingen mixer utan svepbar mid är mitt lilla tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en lite liknande Yamaha livemixer (din länk funkade inte, men den gick att hitta på Thomann ändå) Min mixer har också enratts kompressor på de första 8 eller tio kanalerna, men tycker den funkar däligt till både sång o trummor. Möjligtvis lite bättre till elbas. Däremot är eq-sektionen på min otroligt bra, Yamaha kallar den musikalisk, o det stämmer verkligen. Men jag ser att ditt Yamahaförslag inte har svepbar mid, bara tre fasta frekvenser på de tre eq rattarna. Svepbar mid tycker jag är ett måste. Tar man tex en dov mansröst och försöker vässa den med diskntratten så blir det bara mer brus, o jobbar midden på 1 khz kan där bara öka just midden som det redan finns mycket av i en mansröst. Med en svepbar med kan man boosta lite vid ca 4 khz, det ger nästan alltid en mkt trevligare röst.

Köp ingen mixer utan svepbar mid är mitt lilla tips.

Tack för svaret och tipsen.

Kompressorn vill jag främst ha för att jämna ut min röst när jag talar i chatt vid datorn. Det brukar klagas på att jag sitter för långt bort och hörs dåligt, eller att annat hörs om jag boostar upp micken för mycket. Med en kompressor kommer jag kunna röra mig lite runt micken utan att det påverkas för mycket.

Angående EQ tror jag att jag kommer överleva utan svepbar mid-sektion. Utan att kolla upp det nu så hänger jag inte ens riktigt med på vad du menar med svepbar. Kanske att det går ställa in mittdelen på flera olika frekvenser? Jag tror jag kommer överleva då det mesta sången kommer att när det sjungs karaoke. Fast, man vet ju inte vad man saknar förrän man har provat på det. =)

Redigerat av Softish
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret och tipsen.

Kompressorn vill jag främst ha för att jämna ut min röst när jag talar i chatt vid datorn. Det brukar klagas på att jag sitter för långt bort och hörs dåligt, eller att annat hörs om jag boostar upp micken för mycket. Med en kompressor kommer jag kunna röra mig lite runt micken utan att det påverkas för mycket.

Angående EQ tror jag att jag kommer överleva utan svepbar mid-sektion. Utan att kolla upp det nu så hänger jag inte ens riktigt med på vad du menar med svepbar. Kanske att det går ställa in mittdelen på flera olika frekvenser? Jag tror jag kommer överleva då det mesta sången kommer att när det sjungs karaoke. Fast, man vet ju inte vad man saknar förrän man har provat på det. =)

Precis med eq. Svepbar mid har två rattar; den ena väljer man frekvens med, den andra boostar eller skär man i den frekvensen. Ibland är det snyggt att skära bort lite i låga mellanregistret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...